Grups ecologistes ebrencs reivindiquen en un manifest unitari la gratuïtat de l'AP-7 i rebutgen la construcció de l'A-7

Redacció
02 de novembre del 2015
Actualitzat a les 15:50h
En blau i discuntinu es mostra el traçat projectat de l'A-7. Font: Pla Territorial Parcial de les Terres de l'Enre.
En blau i discuntinu es mostra el traçat projectat de l'A-7. Font: Pla Territorial Parcial de les Terres de l'Enre. | Departament de Territori i Sostenibilitat

En blau i discuntinu es mostra el traçat projectat de l'A-7. Font: Pla Territorial Parcial de les Terres de l'Ebre. Foto: Departament de Territori i Sostenibilitat


Grups ecologistes i entitats socials de les Terres de l’Ebre demanen en un comunicat conjunt “un ús racional dels recursos” i una solució immediata “a la sagnia que suposa el degoteig constant de morts en el traçat de la N-340 a les Terres de l’Ebre”. Els grups sotasignants, conformats per Ecologistes de Catalunya, Gepec, Picampall, Seo /Birdlife, Ecologistes en Acció, Ecologistes del Sénia, Lo Rafal, Lo Maset, L’Associació de Voluntaris del Parc Natural del Delta, Gecen, Panxampla, Grup d’Estudis de Comunicació Ambiental i la Xarxa Sud exigeixen l’alliberament immediat de peatges per a tots els vehicles a l’autopista AP-7 entre L’Hospitalet de l’Infant i Cabanes i la desestimació definitiva de la construcció de l’autovia A7 en este mateix tram.

Les entitats subratllen que des del punt de vista mediambiental, la construcció de la proposada autovia A7, partiria per la meitat el Pla de la Galera, “el major paisatge d’olivera farga d’Europa, amb multitud d’arbres centenaris i inclús mil·lenaris”, afectant també al Baix Maestrat. També alerten de l’afectació “directa i molt greu”, que la infraestructura tindria a la Zona d’Especial Protecció de les Aus (ZEPA) on hi nidifica l’esparver cendrós (Circus pygargus). Concretament, la proposada autovia partiria en dues la ZEPA i per tant, “es posa en risc la segona població d’esparver cendrós més important de Catalunya”, manifesten.

Els grups ecologistes asseguren, a més, que el traçat també afectaria a l’ofegabous (Pleurodeles waltl), espècie també inclosa al Catàleg de fauna amenaçada de Catalunya com a espècie vulnerable. Les Terres de l’Ebre són precisament l’únic lloc a  Catalunya on es pot trobar este tritó. “El traçat de l’A7 fragmentaria l’hàbitat d’aquesta espècie, ja de per sí malmès per la pèrdua de punts d’aigua”.

Tot plegat, segons denunciem, s’hauria d’afegir a la destrucció de camins ramaders (lligallos), protegits per la Llei espanyola 3/1995.
Les entitats sotasignants defensen que des del punt de vista econòmic, la gratuïtat de l’autopista AP7 és la millor opció. “Si el futur trànsit ho exigís es podria estudiar un augment de carrils a l’actual AP7, que ja seria A7 en el seu tram ebrenc i al Baix Maestrat”, argumenten.

En base a la declaració de les Terres de l’Ebre com a reserva de la Biosfera, el comunicat defensa que “no té cap sentit la destrucció de l’hàbitat natural de cap espècie protegida, i la desfeta que es faria a la vegetació, a la fauna, al valuós paisatge i als elements de l’arquitectura tradicional per a triplicar vies de comunicació enlloc de millorar o utilitzar el traçat de les que ja existeixen, malbaratant recursos econòmics que poden ser emprats en altres necessitats del propi territori, com el desenvolupament rural sostenible, o fomentar una industrialització responsable”.

Per tot plegat, els grups ecologistes i entitats socials rebutgen qualsevol proposta que  signifique “esquarterar” la plana de La Galera que actualment, “es un impressionant connector entre el parc Natural dels Ports i la Serra de Godall” i, de la mateixa manera, tampoc accepten “l’esquarterament de la zona limítrofa al PEIN de la Serra de Cardó - el Boix”.