Paquet de mínims per l'N-340

El conseller Vila trasllada als representants municipals i institucionals del territori la proposta del Ministeri de Foment | D'entrada, cinc rotondes a la nacional i el desviament voluntari de camions per l'AP-7 es concep com un punt de partida a implementar a curt termini

Sílvia Berbís
16 de setembre del 2015
Actualitzat el 17 de setembre a les 17:12h
Santi Vila ha traslladat les propostes de Foment als alcaldes reunits este matí a la delegació del Govern a Tortosa.
Santi Vila ha traslladat les propostes de Foment als alcaldes reunits este matí a la delegació del Govern a Tortosa. | Sílvia Berbís

‘Pacificar’ la N-340. És una de les paraules amables que ha fet servir el conseller Santi Vila, per descriure els objectius de les mesures a aplicar en esta carretera per reduïr l’elevada sinistralitat que presenta, amb 13 víctimes mortals enguany a les Terres de l’Ebre. Unes mesures que, després de la reunió d’este dilluns al ministeri de Foment, es conceben com una proposta de base que passa, en un primer termini, per dur a terme obres per millorar la senyalització i la seguretat de la via, entre elles cinc rotondes en les cruïlles més perilloses al pas pel Baix Ebre i Montsià. Tal com ha traslladat el conseller Vila a una trentena d’alcaldes i representants de consells comarcals i institucionals d’estes dos comarques, amb qui s’ha reunit a la delegació de Govern a Tortosa, Foment també planteja el desviament voluntari i bonificat dels camions cap a l’autopista. Els alcaldes aprovaran mocions i valoraran les propostes de base en una propera reunió, la setmana vinent, però d’alguna manera, la paraula ‘pacificació’, en el sentit de calma, també sembla haver-se aplicat a la seua reacció inicial després de la trobada amb Vila.

La voluntarietat que es vol proposar als camions per entrar als peatges amb bonificacions, enlloc de l’obligatorietat, és una mesura toba que ja s’ha implementat a Lleida amb resultats més que discrets comparant amb els que ha donat el desviament oligatori aplicat a Girona, l’opció que reivindicava obertament abans de viatjar a Madrid el departament de Territori i Sostenibilitat. En qualsevol cas, com a mesura de mínims temporal, enmig de les negociacions i atenent al malestar que podría crear en el sector del transport i negocis vinculats a l’N-340, de moment s’adopta com a un primer pas que permeta, més endavant, anar més enllà. Públicament, Vila apel·la al “consens entre tots per decidir el model que s’aplica”, tot recordant que diàriament passen 5.000 camions per la carretera N-340.

“La voluntat del Govern és que totes les parts implicades trobem una solució amb l’objectiu d’eradicar, a un any vista, d’una forma dràstica els sinistres amb resultat de mort com hem fet a altres punts del país”, ha afirmat el conseller Vila a la sortida de la reunió. En les properes setmanes, ha dit, s’ha de tancar definitivament la solució i en pocs mesos s’han d’haver implementat les mesures que s’acorden. Este és el tempo de la ‘immediatesa’ marcat pel conseller, qui ha assegurat que hi ha un “consens absolut en la diagnosi i es solucions a implantar”. Tambe ha informat que es constituirà una comissió de seguiment per valorar com es desenvolupen els projectes de millora de la via per tal que es coneguen al detall les inversions que es faran.

Reunió "al més alt nivell"
En paral·lel, Vila ha anunciat que durant l’octubre s’ha de produir una reunió “al més alt nivell” per decidir “entre totes les parts: territori, Generalitat i Ministeri de Foment” quina és la millor solució. Vila també ha afirmat que totes aquestes mesures s’han de dur a terme sense oblidar que tant des del territori com des del Govern de Catalunya “mantenim l’exigència que l’N-340 es converteixi en autovia. Aquest és un tema que hem de perseguir fins que el culminem”.

Ferran Cid, l’alcalde del Perelló, el municipi on s’han registrat pes quatre darreres morts, ha explicat que els alcaldes mantindran una reunió la setmana vinent per valorar la proposta de Foment traslladada pel conseller Vila, i ha afirmat que mantenen les reivindicacions que ja van acordar la setmana passada, que es traslladaran als plens municipals en forma de mocions per tal que s’aproven. Entre les mesures que reclamaven d'entrada hi havia també la reivindicació de l'autopista gratuïta per a la gent del territori, una reclamació que es manté, tot i que no sembla pesar massa, si és que és tinguda en compte, en les converses entre Foment i la Generalitat, pel que es va desprendre de la reunió de dilluns. Cid ha recordat, però, que la reclamació que veuen prioritària és la construcció de l’autovia A7. També ha exigit el desdoblament l’alcalde d’Amposta, Adam Tomàs, que ha recordat que el territori ja fa 15 anys que espera, i ha demanat celeritat al ministeri de Foment en la construcció d’esta carretera alternativa que descongestione l’N-340 sense pagament.El president de la Federació d’Associació de Veins de Tortosa, Jordi Moreso, també ha estat taxatiu: “Deixem-nos de contes, l’A7 s’ha de fer ja”. De moment, no han anunciat noves mobilitzacions, tot i que ha assegurat que “no es descarten”.  
 

La trobada ha reunit una trentena de representants municipals i institucionals. Foto: S.Berbís