Les municipals 2.0 en l’era Youtube

Els candidats ebrencs aposten per les noves narratives de la comunicació política | Repassem algunes de les propostes audiovisuals de la campanya

Sofia Cabanes
14 d'abril del 2015
Actualitzat el 08 de maig a les 21:17h
Recull dels vídeos electorals
Recull dels vídeos electorals | Cedida
Si algú té la mà trencada en això, són els ianquis. Ningú com ells per renovar la narrativa electoral. El, Yes, we can d'Obama el 2008 ha passat a la història com la primera gran campanya d'èxit 2.0. Des d'aleshores, tothom es pren seriosament les xarxes socials. Este diumenge, Hillary Clinton va anunciar a través d'un vídeo penjat a Youtube la seua candidatura a la Casa Blanca. Ella no apareix al vídeo, d'una forma calculadíssima, fins al 1:30''. Abans, un llistat de ciutadants de les més diverses procedències ètniques, socials i econòmiques expliquen alguns dels seus avenços en el dia a dia.

Salvant les distàncies, els candidats polítics ebrencs també emulen a la seua manera les noves narratives en comunicació política. Cada cop més, s'eviten els espots electorals on les promeses representaven el màxim aval per governar el poble, i s'aposta pel valor humà del candidat i la seua proximitat amb els conciutadans.

Una prova d'això és el vídeo que ha presentat recentment el cap de llista de Compromís d'Esquerres a Deltebre i actual alcalde del PSC, José Emilio Bertomeu. Imatges en blanc i negre, cuidades i de qualitat acompanyen el missatge d'un candidat que fa balanç de la seua experiència al consistori i explica per què torna a presentar-se. Ciutadans propers a Bertomeu, membres de la llista i representants de diferents sectors, n'avalen la figura i proposen mesures per millorar el poble:



Si el vídeo de Bertomeu és un clar exemple de que ja no val penjar vídeos casolans a Youtube per arribar als electors, no es queda enrere el que també ha presentat l'alcalde i candidat de CiU a Amposta, Manel Ferré. En este cas, un relat en primera persona sobre el seu dia a dia com a alcalde, més que un polític, un metge preocupat pel benestar dels ampostins.  Novament, el valor humà com a bandera. Ferré es presenta com alcalde al costat de les empreses, del sector esportiu i apostant pels actius lúdics i turístics.


 
 
Sense tantes pretensions estètiques, la candidatura de Movem Tortosa, presenta amb un format més amateur un vídeo en què, a diferència dels anteriors, el missatge se centra en el projecte d'un "nou model de ciutat", en una conversa entre el cap de llista, Jordi Jordan, i Pere Genaró, número 7 de la llista, metge de l'HTVC que a més ha estat vicepresident de la Plataforma en Defensa de la Sanitat a les Terres de l’Ebre. 

Video on Jordi Jordan parla sobre el model de ciutat i Pere Genaró sobre el de salut.COMPARTEIX-LO#JuntsMovemTortosawww.movemtortosa.cat

Posted by Movem Tortosa on Lunes, 13 de abril de 2015


La CUP de Deltebre també s'ha decantat per les imatges de qualitat. Trencant amb la regla de mostrar la cara del cap de llista, però, s'ha centrat únicament amb les propostes, els espais del poble i els sectors on consideren que cal actuar. Una clara aposta pel missatge, allunyada de qualsevol indici de populisme que vol reforçar el valor de la candidatura sense destacar noms.