Els últims accidents a la N-340 reactiven les reclamacions per l'autopista gratuïta i l'A7

Sílvia Berbís
01 de febrer del 2015
Actualitzat el 02 de febrer a les 17:03h
La N-340, al seu pas pel terme municipal d'Amposta.
La N-340, al seu pas pel terme municipal d'Amposta. | Sílvia Berbís

Els accidents amb tres morts que s’han registrat a la carretera N-340 al seu pas per les Terres de l’Ebre en menys de quinze dies, a l’Ametlla de Mar i a l’Ampolla, han tornat a disparar les queixes per la inacció davant la sinistralitat que registra esta via, una de les més transitades i perilloses de Catalunya. De moment, s’ha anunciat un increment dels controls i la vigilància dels Mossos d’Esquadra sobre la carretera, i el ministeri de Foment estudia restringir el trànsit de camions i aplicar bonificacions als vehicles pesants del 50% del preu del peatge per circular per l’autopista AP7. Mesures que les Terres de l’Ebre veuen insuficients davant unes reclamacions que venen de lluny: peatges gratuïts de forma immediata mentre es construisca el tram que falta de l’autovia A7, entre la Jana i el Perelló.

“Madrid parla de sufragar el 50% del cost, però demanem més”, reclama el delegat del Govern en l'Ebre, Xavier Pallarés. “Això és una misèria i una falta de consideració, demanem la gratuïtat de l'autopista sense discussió”, afirma l’alcalde de l’Ametlla de Mar, Andreu Martí.

De fet, la sinistralitat de la N-340 al seu pas per les Terres de l’Ebre és una història que porta dècades escrivint-se. Tragèdies, accidents múltiples o atropellaments reiterats han estat ressorts que han disparat la indignació en diferents èpoques. Davant cada episodi de gravetat s’han produït accions puntuals, plasmades en el desviament del traçat de la carretera per l'exterior de municipis com la Sant Carles de la Ràpita i l'Aldea, o remodelacions viàries específiques com la de l’encreuament de l’Àngol a Alcanar. Però la solució global és una rèmora que mai arriba.

De tan llarg ve la reivindicació, primer pel desdoblament de la N340, ara per l'execució del tram de l’autovia A7 pendent entre La Jana i el Perelló, -que circularà en paral·lel en part-, que la queixa s'acompanya de cert cansament. “Hem passat deu anys reivindicant i res de res”, lamenta el president de la Cambra de Comerç de Tortosa, Josep Lluís Mora. “Potser si això estigués ocorrent en un altre lloc, més al Nord, a l'àrea metropolitana, o més al sud, a València, no hauríem d'insistir fins a la sacietat”, apunta Andreu Martí (CiU), alcalde de l'Ametlla de Mar, el municipi on s'han registrat les dues últimes morts.

Menys competitivitat

A l'elevada accidentalitat li sumen un segon factor de malestar: “Les nostres empreses han de competir en pitjors condicions perquè sempre han de pagar peatge. Desgraciadament per a les Terres de l’Ebre, malgrat haver demostrat solidaritat cap a la resta de Catalunya, només veiem  promeses electorals que mai es cumplixen”, sosté Mora. “No seria la primera vegada que es pren una mesura com la gratuïtat de l’autopista, però no hi ha voluntat política, el nostre pes electoral a la província de Tarragona és massa baix, una altra cosa seria si tinguéssim la vegueria i circumscripció electoral ebrenca”, afegix.

Això si, defensen que esta mesura temporal no ha de tapar la reivindicació d’executar l’autovia: “És vergonyós que siga el tram La Jana-El Perelló, el que passa per les Terres de l’Ebre, el que està inacabat i, el que és més indignant, de moment, ni se l’espera per manca de pressupost”, critica Mora. “L’A7 és bàsica” afirma taxatiu el delegat del Govern”. “Creiem que tot plegat és una injustícia severa”, lamenta Martí.