Cau desplomat el preu del vi de taula en origen

La cotització del vi negre ha baixat un 38 % en un any i la del vi blanc un 58 %

Redacció
09 de gener del 2015
Actualitzat el 12 de gener a les 11:35h
Unió de Pagesos ha alertat de la davallada dels preus en origen del vi de taula a Catalunya i a la resta de l’Estat en els últims mesos, que actualment se situen al voltant de 2,9 euros/hectograu per al negre i de 2 euros/hectograu per al blanc. La cotització del vi negre és ara un 38 % més baixa que a l’agost del 2013, mentre que la del vi blanc ho és un 58 %, segons dades del ministeri d’Agricultura.

Per al sindicat, la causa d’estos preus baixos del vi de taula, que representa una mitjana del 60 % del volum de tot el vi elaborat a l’Estat, és en part conseqüència de la posició de domini que exercix la gran indústria, ja que en el mercat “no es donen circumstàncies objectives perquè s’hagen reduït tant”, explica el sindicat en un comunicat.

Les existències de vi el 31 de juliol del 2014 a l’Estat, fetes públiques pel ministeri el setembre passat, quatre mesos més tard, eren de 33,2 milions d’hectolitres de vi emmagatzemat, la mateixa quantitat que la mitjana dels últims 10 anys. Dels 33,2 milions d’hectolitres, 10,6 milions eren vins sense denominació d’origen ni indicació geogràfica protegida. Es tracta d’unes existències superiors a les de la mateixa data del 2013 i 2012 tot i que no extraordinàries, ja que se situen per sota de les de 2009 i 2010. A Catalunya, les existències de vi el 31 de juliol de 2014 eren de 4.777.550 hectolitres, mentre el 31 de juliol de 2013 eren de 4.380.578 hectolitres, un 8,3% menys.

Unió de Pagesos demana al ministeri d’Agricultura més agilitat a l’hora de fer públiques les estadístiques, amb l’objectiu que el sector de la vinya i el vi tinga un coneixement realista de la situació de campanya. Per al sindicat, cal un desenvolupament i una aplicació eficaços de la Llei de millora de la cadena alimentària per contrarestar la posició dominant de l’agroindústria, així com prioritzar la inversió, promoció i comercialització del Pla de suport vitivinícola i dels Plans de desenvolupament Rural (PDR) per als cellers, que mitjançant relacions contractuals estables amb els productors, contribuisquen a un funcionament equilibrat dels mercats.