Ha arribat l’Hora del Codi

per Artur Tallada, Amposta, 17 de desembre de 2014 a les 10:14 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 17 de desembre de 2014 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

L'Scratch és un entorn de programació didàctic on els xiquets i xiquetes, sense conèixer cap llenguatge informàtic, s'introduïxen en els conceptes que configuren el món de la programació. Foto: Cedida


Anem a cap a un món en que la tecnologia tindrà (si no el té ja) un paper més i més important. Pràcticament tots els camps professionals estan impregnats en gran mesura per ella. Se'm fa difícil pensar algun exemple en què d'una manera o d'una altra no hi siga present.

 
Molts experts diuen que ens caldrà anar actualitzant el concepte que tenim d'analfabetisme. Es tracta d'un terme que està mudant. Un analfabet futur no serà una persona que no sàpigue llegir i/o escriure, sino que serà aquella persona que no sàpiga cercar informació, treballar, participar en el seu món, en bona part digitalitzat. Estarem envoltats per aparells diversos (i no penso només amb ordinadors o telèfons mòbils) i ens caldrà saber manipular-los i fer-los funcionar en benefici nostre.
 
És amb esta perspectiva futura que s'està obrint una nova tendència, anomenada "robòtica educativa", i que està trucant amb força per entrar a formar part dels currículums educatius. A casa nostra encara és un fenòmen molt incipient, però hi ha paisos com el Regne Unit que ja ho han inclòs en els plans d'estudis de primària i secundària. El que sí que ja és una realitat ben palpable són les jornades promocionals que es fan a tot el món.

 
Este mes de desembre s'està celebrant l'Hora del Codi. Es tracta d'una iniciativa mundial en què qualsevol persona que ho desitge pot organitzar un taller pràctic d'una hora de durada per tal de donar a conèixer com de fàcil és introduir-se en esta disciplina i allò que la fa tan interessant. El més d'octubre passat es va celebrar la CodeWeek, la Setmana del Codi, esta vegada promoguda per la Unió Europea, i en el marc de la qual es van realitzar diverses activitats al territori (Alcanar, Amposta, Deltebre, Gandesa, Tortosa i Vinaròs). En este cas es van realitzar conferències, jornades de formació, tallers i demostracions, centrades sobretot en el món educatiu, però no únicament.
 
Des de fa uns mesos ja es poden trobar iniciatives en el camp de la "robòtica educativa" presents en alguns centres, quasi bé sempre com a activitats extraescolars. S'empren robots de Lego, Ollo o els Bee-Bot, però l'estrella és l'Scratch. L'Scratch és un entorn de programació didàctic on els xiquets i xiqeutes, sense conèixer cap llenguatge informàtic, s'introduïxen en els conceptes que configuren el món de la programació. No cal ni descarregar el programa, tot es fa en línia. A més, les creacions es poden compartir amb altres companys/es, millorant-les, adaptant-les o modificant-les.
 
Potser sou dels que penseu que això no va amb el vostre esperit, que es tracta d'un tema massa tècnic. Més enllà d'este detall (sí, detall), sembla que els avantatges que ens pot aportar esta línia de treball són molt vigents:
- es plantegen problemes oberts, amb diverses solucions possibles;
- a partir de la anàlisi, permet modelitzar situacions diverses;
- es fomenta l'optimització de les solucions plantejades;
- possibilita el treball en equip;
- és motivant i promou l'autosuperació;
- es pot connectar fàcilment amb les àrees de Matemàtiques, Ciències i Tecnologia.
 
Feu un cop d’ull als projectes compartits que hi ha a la mateixa web d’Scratch. Segurament l’ús d’Scratch anirà a l’alça ja que fins i tot ja existix una versió per a tauletes perquè els xiquets d’entre 5 i 8 anys puguen iniciar-se.
 
I si tots estes arguments no us han convençut, acabo amb una frase que he llegit a la xarxa (no sé per on) que diu així: "Aprenem a programar ordinadors perquè un dia ells no ens programen a nosaltres!"
 
Informació addicional:
 
-Lego MindStorms
-OLLO (Ro-botica).
-Bee-Bot
-Tutorials per a iniciar-se en el món de la programació (Code.org).

 

Participació