Territori i Sostenibilitat impulsa els projectes de dos nous trams de l'Anella viària del Delta

Redacció
16 d'abril del 2014
Plànols dels trams on s'ha previst actuar
Plànols dels trams on s'ha previst actuar | Gencat
Plànols dels trams on s'ha previst actuar Foto: Gencat

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha adjudicat la redacció dels projectes constructius de dos trams de la futura Anella del Delta de l’Ebre, una infraestructura de 49 kmen total que inclourà un anell viari i un altre per a ciclistes i vianants. Es preveu per a esta actuació una inversió total d’uns 60 MEUR.

El projecte té com a objectiu equilibrar la vialitat dels dos hemideltes, dotant-los d’una bona infraestructura de comunicació entre tots els seus nuclis urbans, proporcionant, així mateix, un recorregut que permeta el recorregut en bicicleta i aproximant la natura als habitants de la zona i als visitants.

Dins d'este gran projecte hi ha dues actuacions que ja s’han portat a terme: la construcció del pont sobre l’Ebre entre Deltebre i Sant Jaume (18 MEUR) i la variant de Sant Jaume d’Enveja (2,3 MEUR).

En la configuració de l’Anella del Delta, es poden distingir quatre trams; actualment, estan en redacció els projectes constructius de dos trams, nord i al sud (Camarles – l’Aldea i Sant Carles de la Ràpita – Badia dels Alfacs). Ara, s’ha adjudicat la redacció dels projectes dels altres dos trams, a l’est i a l’oest: Badia dels Alfacs – Camarles i l’Aldea – Sant Carles de la Ràpita.

Com a actuació complementària, el Departament ha previst una nova carretera entre l’Ampolla i Camarles, que ha d’esdevenir la connexió cap al nord de l’Anella del Delta. L’estudi informatiu corresponent està pendent d’aprovació.

Pel que fa als projectes que avui s’han adjudicat, les principals característiques de l’actuació, pel que fa a l’anella viària, són:

Tram Badia dels Alfacs – Camarles: Abasta una longitud d’uns 16 quilòmetres, la meitat dels quals seran de nova carretera. Addicionalment, es duran a terme millores puntuals en carreteres ja existents en este itinerari. Es preveu una inversió de 12,3 MEUR. Comprèn els termes municipals de Camarles, Deltebre, Sant Jaume d'Enveja, Amposta, al Baix Ebre i al Montsià.


Tram l’Aldea - Sant Carles de la Ràpita: Este és el tram situat més cap a l’oest de l’Anella del Delta, entre l’Aldea, Amposta i el terme de Sant Carles de la Ràpita, que abasta una longitud total de prop de 13 quilòmetres. El pressupost que s’estima per aquí és d’uns 7,9 MEUR.

En este tram, l’actuació correspon a la millora i adequació d’un conjunt de trams de carretera existents, per formar una via amb dos carrils, un per sentit, de 3 metres i dos vorals d’1 metre d’amplada. Principalment, el projecte comportarà el condicionament de la carretera TV-3408, d’Amposta a Sant Carles de la Ràpita, que és sensiblement paral·lela a l’N-340, en un tram de 9,8 quilòmetres. A més, es preveu l’adequació de dos trams d’1 quilòmetre de la TV-3405 i de la TV-3454, anterior i posterior al pont penjat d’Amposta.

Com a característiques generals de l'anell ciclista, cal indicar que tindrà una amplada de 2 metres i estarà pavimentat amb material granular. Es formarà sobre camins de servei dels canals de reg, camins agrícoles o pistes de nova creació, en contigüitat amb l’anell viari, però segregat d’este, amb l’objectiu de promoure el seu ús turístic.