El Consell de Ministres donarà l'última pròrroga de concessió de la plataforma petroliera Casablanca

La plataforma havia començat a aturar la seua activitats en els darrers dies, ja que la concessió caduca este 27 de desembre a les 23:59 hores

Vista aèria en detall de la plataforma petrolífera Casablanca, davant la costa del delta de l'Ebre i de Tarragona.
Vista aèria en detall de la plataforma petrolífera Casablanca, davant la costa del delta de l'Ebre i de Tarragona. | ACN
Redacció
27 de desembre del 2018
Actualitzat a les 20:04h
El Consell de Ministres d’este divendres aprovarà la segona i última pròrroga d'explotació de la plataforma d'extracció petrolífera Casablanca de Repsol, situada davant de les costes de l'Ebre. Com ha comunicat el subdelegat del govern espanyol a Tarragona, Joan Sabaté, l'executiu ha entomat les reivindicacions del territori i ha valorat la importància de mantenir els llocs de treball - 120 directes- per atorgar un permís d'explotació per deu anys més.

Sabaté ha defensat que ampliar la concessió "no és incompatible" amb la política de reducció de consum dels combustibles fòssils que defensa el govern espanyol, d'acord amb la Unió Europea i els acords internacionals per reduir els efectes del canvi climàtic.

Des de fa uns dies, la plataforma petrolífera Casablanca ha començat a reduir producció per tancar totalment esta nit, cal recordar que a les 23:59 d’este 27 de febrer expirava la concessió.

Segons portaveu de Repsol a Tarragona, Josep Bertran, l’empresa fa més d’un any que ha tramitat la petició de prorroga però i tot i que s’esperava que s’aprovés en el consell de ministres celebrat divendres passat a Barcelona, finalment este punt no va entrar a l’ordre del dia: “s’estan efectuant procediment tècnics per tenir la plataforma aturada totalment avui”, ha confirmat Bertran.

Si, tal com ha avançat el subdelegat del govern espanyol a Tarragona, Joan Sabaté, el Consell de Ministres aprovés este divendres el tràmit, la plataforma Casablanca encara tardarà uns dies a estar novament en ple funcionament. Després de l'aprovació per part de l'òrgan governamental, la concessió de la pròrroga ha de ser publicada primer al BOE i, a partir d’aquí, la posada en marxa com s’ha fet amb l’aturada- es farà progressivament.
El port de la Ràpita actua com a base de dos vaixells de suport a l’activitat de la plataforma. L’aeroport de Reus és la base de l’helicopter que s’hi desplaça, mentre que a Garidells hi ha una base de terra. En total hi depenen uns 120 llocs de treball directes.

La Cambra de Comerç de Tortosa va mostrar fa uns dies el seu malestar i juntament amb les Cambres de Tarragona i Valls, va alçar una veu d’alarma per la situació. Consideren “molt perjudicial” per al territori que “una empresa hagi d'abandonar o paralitzar la seua activitat per unes dilacions o davant de l’absència d’una resolució administrativa, fins l’extrem de dificultar o impedir la seva activitat empresarial”, una situació que genera “un greu perjudici econòmic i deixant les  inversions productives totalment inoperants”. La plataforma produeix al dia 2.000 barrils de petroli al dia, el que suposa uns 110.000 euros.