Una companya del despatx em va fer arribar fa temps una fotografia d'un cartell d'un institut de secundària de les Terres de l'Ebre que deia: "Què és la mediació? Un lloc per poder parlar i solucionar els conflictes". Aquesta definició de la mediació és molt senzilla i fàcil d'entendre i, alhora poderosa.
Per què surten els conflictes? Els motius són infinits. I com els podem solucionar? Parlant en comunicació empàtica. I què ens pot ajudar? La mediació.
Busqueu que és la mediació... i tinguem present que sempre que utilitzem la mediació estarem creant un canvi, canvi que comença per trobar-nos en aquest espai (un pas que per la cultura del conflicte que tenim instaurada, costa molt) i que continua per entendre que els problemes es poden parlar i que en la majoria d'ocasions les posicions "contraposades" tenen interessos ocults que s'han de satisfer per poder arribar a uns acords satisfactoris i que durin en el temps.
Pareix que la resolució alternativa de conflictes es troba de moda: s'ensenya mediació als centres educatius, MOLT BONA INICIATIVA! i al mes de novembre de 2020 sortia publicada l'entrevista a l'advocat i amic Jordi Domingo, que ha estat nomenat cònsol major del Consultat de Mar de Barcelona, que reivindica que el Consolat de Mar torni a exercir la mediació i l'arbitratge al món comercial i empresarial, per impulsar la cultura de buscar vies alternatives a la judicial. Per tant, es parla de mediació institucional a l'àmbit empresarial.
Una mateixa tècnica en àmbits tan diferents, us imagineu el que pot fer en l'àmbit privat de les persones: familiar, de relacions veïnals... i que l'advocacia, que busca la satisfacció del client, l'acompanyi a que mostri les seves emocions? No tinc cap dubte que s'ha de col·laborar i fomentar la mediació!
La mediació vol ser una eina trencadora en el nostre sistema jurídic, acostumat a enfrontar les parts i a imposar una solució, més o menys salomònica, per una tercera persona.
Preparem a la societat civil per poder resoldre els conflictes per vies pacífiques i donem a conèixer la mediació, perquè el que no es coneix no es tria.
Ja fa gairebé 20 anys que a Catalunya existeix la Llei de Mediació. La primera llei publicada va ser la Llei de Mediació Familiar, l’any 2001. Posteriorment, a l’any 2009 es publicava la llei 15/2009, de 22 de juliol, de mediació en l’àmbit del dret privat.
Ara la més recent és la Llei 9/2020, en vigor des del passat 31 d’octubre de 2020, que estableix per primera vegada l’obligatorietat de l’assistència de les parts a la sessió prèvia informativa en mediació, i també estableix que el jutge o jutgessa en qualsevol moment del procediment pot enviar les parts a mediació si les circumstàncies del cas ho fan aconsellable i que, en aquest cas, la primera sessió és gratuïta.
En l'actualitat es preveu que els/les professionals de l’advocacia han de procurar dissuadir el/la clienta de promoure conflictes o exercitar accions judicials sense fonament. Tanmateix, l’advocat o advocada ha d’informar el client de la conveniència d’acords extrajudicials i de les fórmules alternatives de resolució de conflictes previstes legalment, diferents de l’acció judicial. I que en cas de no fer-ho i ometre aquesta informació, pot incórrer en falta disciplinària.
Aquesta previsió normativa acosta la mediació i l’advocacia, no les exclou, tot al contrari, posa al servei de la societat el millor de l’advocacia i la mediació.
Si a NIVELL ESCOLAR la mediació millora el clima escolar, crea en el centre un ambient més relaxat i productiu, augmenta la capacitat de resolució de conflictes de forma no violenta, disminueix el nombre de conflictes i conductes violentes, vandàliques i disruptives, i, per tant, el temps dedicat a resoldre'ls; es redueix el nombre de sancions, expulsions i expedients disciplinaris, s'incrementa el temps dedicat a la docència, ja que no cal insistir contínuament en la disciplina i s'adquireixen habilitats pràctiques per a la conducció de la classe, A NIVELL SOCIAL, pot ser molt potent per ajudar a vincular-nos a una altra persona quan estem enfadades i sentim dolor, o quan estem en ple desacord amb els arguments plantejats, per exemple, en les relacions laborals o empresarials.
Amb la tècnica de la mediació es volen connectar les necessitats de les parts, per allunyar perjudicis i avaluacions i que la comunicació sigui empàtica.
I l'advocacia que és experta en treballar la conflictivitat humana des dels seus inicis, quin gran suport que pot ser la mediació pel nostre objectiu: gestionar acords. L'advocat/a agressiva ja ha passat a la història, així que podem ser advocades i mediadores, i/o acompanyar als clients/es a les sessions de mediacions.
Si bé fa temps que defenso la mediació, ara tinc a la llista de propòsits del 2021, practicar i impulsar la mediació, com mediadora i advocada, però també com a membre de la comunitat humana ("per se" conflictiva). T'ho proposes tu també?