El govern vol aixecar totes les barreres de peatge l'1 de gener del 2019

Territori ja va anunciar que la nova tarifa plana tindria un cost d'entre 40 i 110 euros

Redacció
17 de juliol del 2017
Actualitzat el 24 d'agost a les 0:21h
Peatge de Martorell.
Peatge de Martorell. | Adrià Costa
El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Josep Rull, s'ha reunit este dilluns amb el Grup de Peatges per començar a posar les bases d'un nou model de gestió de la xarxa viària catalana basat en el sistema de vinyeta, molt similar a l'austríac o al que té previst implementar Alemanya. Este nou model permetrà aixecar totes les barreres de peatge a Catalunya a partir del gener del 2019.

Rull ha indicat en una roda de premsa que la reunió d'avui és el "punt de partida" de cara a la configuració d'este nou model, en el qual porten treballant des de novembre del 2016 i que continuarà amb una nova reunió del Grup de Peatges, prevista per la primera quinzena d'octubre amb l'objectiu de seguir dibuixant el nou sistema.

Durant la trobada, Rull ha entregat un document amb deu punts que confirmen els principals detalls d'este nou model i que ja s'havien avançat. La previsió és tramitar la llei durant el 2018 perquè entre en vigor l'1 de gener del 2019 i la vinyeta es materialitzarà en una tarifa plana d'entre 40 i 110 euros –la quantitat final encara està per determinar– per vehicles matriculats a Catalunya, i una vinyeta que es podrà adquirir per setmanes, mesos o també anualment pels vehicles que hi estiguen de pas.

A més, es preveuen bonificacions del 100% pels vehicles elèctrics i per a aquells que realitzen molt pocs quilòmetres, tot i que la quantitat s'ha de fixar encara. En canvi, els vehicles més pesats pagaran una vinyeta més elevada que la resta.

Ara el Grup de Peatges, format per representants de les administracions locals, concessionàries, entitats civils i grups parlamentaris, podran fer les seues aportacions. Amb la nova reforma, el Govern estima que s’alliberaran més de 300 milions d’euros a l’any de recursos pressupostaris que es podran invertir en la millora del transport públic, la xarxa viària i a la renovació del parc de vehicles.

A Catalunya hi ha 1.719 quilòmetres de vies d’altes prestacions dels quals 676 (39%) són de peatge explícit; 346 (20%) són de peatge a l’ombra, i 697 (41%) són vies no concessionades. Gairebé la meitat de la xarxa (46%) és de titularitat de la Generalitat. L’altre 54% és de l’Estat. Pel que fa a les concessions, entre finals de 2019 i mitjans de 2021 finalitzen les concessions de les principals vies de peatge explícit de Catalunya.