Adif arrenda un tram del traçat de l'antic Carrilet per prolongar la via verda fins a la desembocadura de l'Ebre

El Consell del Baix Ebre busca 400.000 euros per executar les obres d'adequació que permeten obrir al públic este tram entre Tortosa i l'Aldea

Moment de l'acte de signatura del contracte d'arrendament entre Adif i el Consell del Baix Ebre, a l'altura del raval de Font de Quinto.
Moment de l'acte de signatura del contracte d'arrendament entre Adif i el Consell del Baix Ebre, a l'altura del raval de Font de Quinto. | Cedida
Redacció
12 de maig del 2017
Actualitzat a les 17:34h
L'Admistrador d'Infraestructures Ferroviàries estatal (Adif) ha arrendat al Consell Comarcal del Baix Ebre un tram de 7,1 quilòmetres de l'antic traçat del carrilet que unia Tortosa i Deltebre per prolongar la via verda fins a la desembocadura de l'Ebre. Responsables de tots dos organismes han signat este divendres al migdia l'acord, amb una vigència de 20 anys renovables en 10 més, i pel qual el Consell es compromet a pagar a Adif 3.300 euros anuals, segons ha informat l'ens comarcal en un comunicat emès este divendres.

A partir d'ara, segons ha anunciat el president de l'ens comarcal, Dani Andreu, l'objectiu és aconseguir que administracions superiors, com la Direcció General de Turisme o la Diputació de Tarragona, aporten els 400.000 euros que es necessiten per adequar per a ús cicloturístic el tram, comprès entre la rotonda de la C-42 prop de la bòbila d'Anguera, a Tortosa, i el pont de l'autopista AP-7 —al terme municipal de l'Aldea—, així com el seu enllaç amb l'actual via verda del Baix Ebre.

Els terrenys arrendats —uns 55.000 metres quadrats— corresponen a l'antic traçat del conegut com a Carrilet de la Cava o Carrilet del delta de l'Ebre. D'ample mètric, la via va ser construïda i explotada per la companyia Ferrocarrils Econòmics (FESA) i posteriorment per FEVE, que la va assumir el 1964 fins al seu tancament l'any 1968. Tot i que l'acord abasta la totalitat del tram els dos punts esmentats entre Tortosa i l'Aldea, existixen quatre subtrams "conflictius" que, principalment, coincidixen amb el camí de servei de la Comunitat de regants de l'Esquerra de l'Ebre. En alguns casos, les fites haurien desaparegut, tot i que la titularitat pública es troba documentada, segons Andreu. El Consell ja ha iniciat converses amb els regants per fer compatible els seus usos i necessitats amb l'explotació cicloturística com a via verda. 

Per poder obrir-lo al públic, a més, l'ens haurà d'aconseguir els entre 350.000 i 400.000 euros que pot costar el projecte d'adequació. Unes actuacions que han de permetre aïllar el traçat per garantir només el pas de bicicletes i vianants, fer compatible esta utilitat amb els camins veïnals o dels regants, així com l'enllaç, a través de la via cicloturístic —el tram entre la bòbila d'Anguera i l'antic pont del ferrocarril de Tortosa— amb la Via Verda del Baix Ebre.
 

Traçat de la Via Verda del Carrilet de la Cava. Foto: Cedida



Segons el conveni subscrit amb Adif, el Consell està obligat a efectuar estes obres dins dels dos pròxims anys —incloent la instal·lació de tres panells informatius a l'inici, meitat i final del tram, informant sobre el traçat i la seua història—. La materialització de tot plegat, però, i segons admet Andreu, dependrà dels recursos que aporten altres organismes, Turisme i a la Diputació de Tarragona.

El nou tram, doncs, permetrà avançar cap a l'objectiu de fer avançar la via verda del Baix Ebre, que pel nord enllaça amb la de la Terra Alta i arriba fins a la Puebla de Híjar, a l'Aragó, cap a la desembocadura de l'Ebre. Una actuació, segons Andreu, que "les empreses i ciutadans de les Terres de l'Ebre sabran apreciar: millora les condicions i l'oferta turística". "La nostra empresa es vol adherir a l'aspecte medi ambiental dels antics traçats que passen per llocs molt bonics i que facen atractives les obertures d'estes vies verdes per oferir-les a la ciutadania. Adif està donant suport a estes vies per mostrar estos paisatges i compaginar-ho amb l'àmbit d'atracció turística", ha argumentat Juan Manuel de las Heras, delegat de patrimoni i urbanisme a Catalunya i Aragó d'Adif.