Nadons d'entre 12 i 24 mesos aprenen música amb el mètode Gordon al campus Terres de l'Ebre

Es treballa per afavorir el desenvolupament de les aptituds musicals de cada xiquet | Estudiants de tercer curs del Grau d'Educació Infantil seguixen les sessions

Una de les sessions on es treballa amb el mètode Gordon.
Una de les sessions on es treballa amb el mètode Gordon. | URV
Redacció
24 d'octubre del 2016
Actualitzat a les 18:29h
Deu nadons d'entre 12 i 24 mesos de la Llar d'Infants Mare Natura de Roquetes s’han convertit en alumnes ocasionals del campus Terres de l'Ebre de la Universitat Rovira i Virgili (URV) arran del projecte educatiu Beceroles sonores a la URV. Es tracta d'un projecte experimental codirigit pel professor associat a la URV Joan Vidal, i per l'especialista de música del CEIP Daniel Magrané de l'EMD de Jesús Maite Pinyol, que té per objectiu donar a conèixer les propostes metodològiques i els materials didàctics de la Teoria de l'Aprenentatge Musical d'Edwin Gordon, a mestres d'educació infantil en actiu, i també als estudiants del Grau d'Educació Infantil del campus Terres de l'Ebre. Segons ha explicat la Universitat en una nota de premsa, el mètode Gordon concep l'aprenentatge de la música com un procés similar al de la parla i treballa per afavorir el desenvolupament de les aptituds musicals de cada xiquet segons les seues pròpies potencialitats i tempos.

Les classes de Música en família als nadons es fan els dimarts la tarda a l'Aula de Psicomotricitat del campus ebrenc, i vénen acompanyats dels seus pares o mares. Seran deu sessions que impartiran d'octubre a desembre els membres del grup de treball Mousiké, integrat per set mestres especialistes de música de centres del territori -Natalia Lanau, Imma Esteve, Àngels Salvatella, Míriam Farnós, Mari Altadill, Maite Pinyol, i Joan Vidal-, i que està adscrit a l’ICE (Institut de Ciències de l’Educació).

Joan Vidal va rebre el curs passat un ajut de la Diputació de Tarragona per formar-se en el mètode Gordon i està acreditat pel Instituto Gordon de Educación Musical de España (IGEME) per ensenyar a xiquets i xiquetes d'entre 0 i 5 anys. Paral·lelament, 18 estudiants de tercer curs del Grau d'Educació Infantil del campus Terres de l’Ebre, seguixen les sessions a través d’streaming, des de l'aula de docència informatitzada. La seua feina és d'observació i anàlisi, i consistix en fer un informe diari personalitzat de cada nadó on es detallen les respostes musicals que donen, la seua tipologia i l'estadi evolutiu musical en el qual es troben.
 

Els nadons durant la sessió del mètode Gordon. Foto: URV

Estos estudiants també han rebut una formació intensiva sobre el curs abans d'iniciar el projecte, i assistixen a les sessions preparatòries de cada sessió de Música en família en les quals s'elaboren i assagen els materials didàctics. Com a projecte de final d'assignatura hauran de dissenyar i executar en grup una sessió d'Audiació preparatòria que s'oferirà a nadons de la Llar d'Infants de Roquetes. L'Audiació és la principal base del mètode Gordon, i es definix com la capacitat de percebre i comprendre la música en la pròpia ment.

"És la primera vegada que es planteja introduir i experimentar este mètode d'aprenentatge musical en els centres d'educació general del país", apunta Vidal, director del projecte tot assenyalant que "el desenvolupament de l'Audiació representa un benefici per a tota la comunitat i democratitza el futur accés a la pràctica musical".