Els comerciants de Tortosa fan un ús del català més alt que a Tarragona, Girona i Lleida

L'estudi Ofercat mostra que el català és la llengua més usada a la retolació comercial de Tortosa (54,6%) i en l’atenció al públic (91,9%)

Redacció
28 de juny del 2016
Actualitzat a les 23:35h
Façana del Mercat de Tortosa.
Façana del Mercat de Tortosa. | Wikipedia
El català és la llengua més usada a la retolació comercial de Tortosa (54,6%) i en l’atenció al públic (91,9%). Estes són dos de les dades que s’han fet públiques este dimarts a Tortosa, en la presentació de la darrera onada de l’estudi Ofercat. En l’acte de presentació hi han intervingut Ferran Bladé, director dels Serveis Territorials de Cultura a les Terres de l'Ebre; Ferran Bel, alcalde de Tortosa; Marta Xirinachs, subdirectora general de Política Lingüística, i Albert Fabà, tècnic del Consorci per a la Normalització Lingüística. L’estudi OFERCAT, impulsat per la Direcció General de Política Lingüística i el Consorci per  a la Normalització Lingüística, permet conèixer la situació del català al comerç a diverses ciutats catalanes.
 
L’estudi ha permès determinar que Tortosa no només té una important incidència del català als comerços, sinó que és on la presència de la llengua és més alta en relació amb les altres ciutats estudiades en esta onada, que són Tarragona, Girona i Lleida. Cal vincular estes dades amb l’estructura demogràfica històrica de la ciutat segons el lloc de naixement de la població (el 70,1% ha nascut a Catalunya, el 10,2% a la resta de l’Estat, i el 19,7% ha nascut a l’estranger, segons dades 2015 del Padró d’habitants, Idescat).
 
El treball també revela un descens en l’oferta de català en la retolació identificativa (rètol principal del comerç) entre el 2006 i el 2015 i un augment de la retolació informativa (rètols de l’interior del comerç) en el mateix període. "Este fet podria ser explicat per l’augment de població nascuda a l’estranger que regenta comerços. A través de l’estudi també es pot veure com la presència de català és molt menor en aquells comerços regentats per persones estrangeres. Tot i això, l’oferta en català del conjunt de comerços de la ciutat es manté a un bon nivell en la llengua oral", explica la delegació del Govern a l'Ebre en una nota de premsa.
 
Es desprèn que les diferències segons sectors són més visibles en la retolació que en la llengua oral. Hi ha dos sectors on l’oferta lingüística és majoritàriament en català (salut i estètica i finances) i dos on esta oferta és força més limitada (restauració i hoteleria i tèxtil i derivats). L’oferta en la retolació disminuix respecte del 2006 en tots els sectors excepte en el d’alimentació, que augmenta  significativament.
 
A través d’un procediment de mostreig per rutes estratègiques i aleatòries, a la ciutat de Tortosa ha permès observar una mostra de 271 establiments comercials.