El turisme i l’agroindústria confien a utilitzar aviat EbreBiosfera com a marca

Redacció
02 de juny del 2013

"Nosaltres hem començat ja a utilitzar un afegitó molt important acompanyant el nostre segell quan enviem cartes, i hem començat a posar Estació Nàutica de Sant Carles de la Ràpita, Terres de l'Ebre, finalment, Reserva de la Biosfera; pensem que tots hem d'assumir aquesta marca perquè és un referent internacional que ens pot servir de gran ajut", afirma Jordi López, coordinador de l'Estació Nàutica de la Ràpita, un dels actius turístics del municipi. Assenyala que, només uns dies després de la designació del Consell Internacional del Programa Home i Biosfera de la Unesco, el sector està inquiet per començar a imprimir la marca en els seus fullets promocionals.
Ho corrobora Jaume Descarrega, president del Consell Regulador de la Denominació d'Origen del vi de la Terra Alta: "Una de les primeres coses que tenim previst demanar és poder utilitzar la marca i oferir als cellers incloure-la en les seves etiquetes, ens hem de començar a moure", apunta. Fins i tot hi ha qui ja fa mesos va començar a treballar amb vista. És el cas de Manel Batalla, un productor i elaborador que va obrir a Tortosa una botiga de productes ecològics amb el nom de Biosfera Alimentació Ecològica. "Pensàvem que podia arribar el dia, i ha arribat", explica Batalla. No obstant això, adverteix que "el potencial és gran, però si no hi ha un organisme oficial que ho promocioni, tot quedarà en res". També bona part dels arrossaires ho veuen amb bons ulls: "Fa 25 anys, molts no volien que els seus terrenys fossen declarats Parc Natural, però finalment els ajuts agroambientals, tan importants com a complement a la producció, van molt vinculats a uns cultius sostenibles i respectuosos, i en el cas de la Reserva de la Biosfera, cal fer veure que pot ser igualment un revulsiu, sempre que aconseguim fer entendre que menjar un plat d'arròs del Delta és menjar un tros de Biosfera", comenta Dani Forcadell, representant del sector de l'arròs d'Unió de Pagesos. També hi ha qui sosté que la Reserva de la Biosfera és molt més que una marca: "És un pas important per internacionalitzar les Terres de l'Ebre i potenciar el gran actiu social, econòmic i ambiental del riu, els Ports i el Delta, a més d'una bona injecció d'autoestima per a una zona que, sovint, se sent lluny de tot", assegura Susana Abella, portaveu de la Plataforma en Defensa de l'Ebre.
Josep Aragonés, director del CODE, l'organisme impulsor de la candidatura, i codirector del Consell Promotor de la Reserva de la Biosfera, afirma que són conscients de les expectatives de molts sectors per utilitzar aviat l'incipient senyal d'identitat. "Entre les primeres qüestions a tractar pel Consell Promotor, que es reunirà aquest mes de juny, serà prioritat establir un pla d'acció entorn a la marca i determinar les condicions per utilitzar-la", avança.

Foto: UNESCO / CODE / Mariano Cebolla