Horitzó desèrtic en els pressupostos de l'Estat per a l'any vinent a l'Ebre

La descontaminació de Flix és, un any més, la gran inversió | El que més destaquen són les absències, com les variants de Gandesa i Corbera d'Ebre, o els escassos 150.000 euros per a l'A7

Redacció
05 d'agost del 2015
Actualitzat el 21 d'agost a les 16:03h
Embassament de Flix durant les obres de descontaminació, en una imatge d'arxiu.
Embassament de Flix durant les obres de descontaminació, en una imatge d'arxiu. | Sílvia Berbís

Res de nou a l’horitzó. Més aviat els pressupostos generals de l’Estat equivalen per a les Terres de l’Ebre una gota malaia insistent. Un any més, releguen el territori a la marginació, en preveure només com a inversió important específica la continuació de la descontaminació de l’embassament de Flix, amb 55 milions. La resta, o són obres més generals que afecten les TE de retruc, com la finalització de les obres del Corredor del Mediterrani, o bé petites partides que sovint es repetixen cada any, com els 150.000 euros per al tram El Perelló-La Jana de l’A-7. Ésta precisament és una de les mancances flagrants pel que fa a infraestructures a les Terres de l’Ebre, que a més dixa sense resoldre un dels grans problemes viaris del territori: l’elevada sinistralitat de la N-340, a la que no es dona sortida a través d’una altra via gratuïta que permetés descongestionar-la. Altres grans oblits eterns, de nou, són les variants de Gandesa i Corbera d’Ebre.

Així, pel que fa a inversions més generals, l’Estat preveu destinar al 2016 un total de 187,5 milions per a obres del Corredor del Mediterrani a la demarcació de Tarragona. Continuant amb les específiques per a l’Ebre, contempla 3,67 MEUR al magatzem temporal individualitzat de la central nuclear d'Ascó (l’any en curs també tenia 3,1 milions pressupostats). Altres obres previstes són petites partides per reparar el ferm en mal estat de la N-420 a Móra d'Ebre, o una petita partida per a l’estació de trens de Flix. I poques figues més al paner.

El Diputat del partit Popular al Congrés per Tarragona, Alejandro Fernández, ha valorat la inversió al conjunt de la província dins dels Pressupostos Generals de l'Estat de 2016, destacant que "amb aquest pressupost deixem les infraestructures millor del què les vam trobar al 2011". Fernández ha destacat que els pressupostos posen l’èmfasi en el Corredor del Mediterrani, “que compta amb una partida de 187 milions d'euros, que permetran acabar aquesta infraestrucura al seu pas per Tarragona", i ha comentat que "altres dos partides destacades són la descontaminació del Pantà de Flix, que rep 55 milions d'euros, i el Port de Tarragona, una infraestructura de l'Estat, en la que el Govern d'España augmenta la seva aportació, arribant fins als 35 milions d'euros”.

“Ridículs i irrisoris”

Albert Salvadó, president d'Esquerra a les TE. Foto: ERC



En una línia diametralment oposada ha valorar les inversions previstes el president d’Esquerra Republicana a les Terres de l’Ebre, Albert Salvadó, el qual ha afirmat que “l’assignació pressupostària de l’Estat a les Terres de l’Ebre per al 2016 és ridícula i irrisòria”, no només per la quantitat pressupostada, sinó perquè “s’obliden d’emprendre projectes que són imprescindibles, com ara la construcció de l’A7 entre el Perelló i la Jana, com alternativa a la N-340”. Salvadó ha lamentat que només es destinen 150.000 euros a “una autovia que hauria de deslliurar l’N340 del trànsit de vehicles pesants i reduir, així, l’alta sinistralitat que patix”, ha remarcat.

Salvadó s’ha referit també a les variants de Gandesa a l’N420 i Corbera d’Ebre, que no consten als PGE 2016, la primera de les quals, almenys, hauria de tenir partida pressupostària després que la Generalitat adjudiqués a finals del mes passat la redacció del projecte constructiu de la variant de Gandesa a la C43, amb la qual hauria d’enllaçar. “És una absoluta vergonya que, després de més d’una dècada de reivindicacions, en els Pressupostos Generals de l’Estat sempre veiem petites partides dels mateixos projectes que no s’acaben mai. No hi ha manera que l’Estat execute projectes que siguen transcendents per al territori”, ha afirmat Salvadó.

Pel que fa al trànsit ferroviari, Salvadó ha volgut fer referència al Corredor del Mediterrani entre Castelló i Tarragona, i ha afirmat que “com sempre, caldrà veure en quin grau s’executa esta partida, perquè ja sabem que el més habitual és que l’Estat programe uns Pressupostos que no s’executen en un 100 %” i ha incidit en el fet que, a l’Estació de l’Aldea, la més concorreguda de la part sud del territori, no hi ha prevista ni una aturada de l’Alta Velocitat.

Pel que fa a inversions en projectes mediambientals, “s’ho haurien de fer mirar” perquè, “en un territori amb dos parcs naturals com són el del Delta i el dels Ports, a més de la Reserva de Sebes i la marca Reserva de la Biosfera, l’Estat no hi invertirà ni un cèntim”.

La conclusió que n’extrau Esquerra Republicana és que “si hem d’esperar res de l’Estat, no esperem que siga res de bo. Només cal veure que, enguany, a la demarcació de Tarragona, la inversió prevista en els PGE 2016 és d’un 14 % menys que per al 2015”, ha apuntat. I ha acabat dient que, “ara, el 27S, tenim l’oportunitat de dixar de preocupar-nos pels Pressupostos de l’Estat espanyol per sempre més, decidir des de Catalunya què volem fer amb els nostres diners i gestionar-los des de la vegueria de l’Ebre, que ens donarà l’autonomia que necessitem”.