Cemex busca nous mercats, però advertix que el cost elèctric li resta competitivitat

Enguany s’han assolit 1.150.000 tones de mercaderia | La companyia trasllada al conseller Vila la seua «preocupació» per l'increment de la tarifa elèctrica

Sílvia Berbís
11 de desembre del 2014
Actualitzat el 12 de desembre a les 15:12h
Un moment de la visita del conseller Vila a la sala de control de la cementera.
Un moment de la visita del conseller Vila a la sala de control de la cementera. | Sílvia Berbís

Amb dos dels tres forns en funcionament i un centenar de treballadors, la cementera Cemex es veu capacitada per incrementar la producció, i per això busca més mercats, a l’Àfrica i a Amèrica bàsicament, tot advertint d’un factor “preocupant” que li resta competitivitat: l’increment del cost energètic. Així ho ha expressat este migdia el director general de Cemex, Jaime Ruíz de Haro, en el decurs de la visita que ha dut a terme a les instal·lacions d’Alcanar el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila. La Generalitat ha invertit enguany 3 milions d’euros per dragar el canal d’entrada del port de la cimentera, actuació que permet arribar a la planta vaixells de fins a 50.000 tones de capacitat de càrrega, el doble que abans del dragatge. Amb això, Cemex, que havia condicionat la seua continuitat a esta inversió pública, ha superat les previsions de moviment de mercaderies establit en l’acord de col·laboració público-privada amb la Generalitat, arribant a les 1.150.000 tones, principalment de clínquer i ciment.

“Hem valorat el resultat de la inversió i hem pogut confirmar que ha anat raonablement, notablement bé”, ha afirmat Vila després de reunir-se amb la direcció de l’empresa, que li ha traslladat el seu malestar per la factura energètica creixent que ha d’assumir. “Ens han traslladat les dificultats que això implica per ser competitius a escala mundial”, ha exposat el conseller. En esta línia, Ruiz de Haro ha explicat que el cost elèctric de la seua producció arriba gairebé al 40 % del cost variable. “Esta despesa ha crescut un 15 % l’últim any i un 140 % en els últims cinc anys”, s’ha queixat el president de Cemex, que ha traslladat el seu malestar el ministeri d’Indústria. “Tenen coneixement de l’impacte que tenen les seues reformes, que fan que fabricants d’arreu del món puguen competir a costos més baixos, i això pot influir en les exportacions”, ha advertit. Amb tot, la companyia ha obert nous mercats i seguix insistint a fer-ho, especialment a l’Àfrica i a Amèrica. Actualment, el 97 % dels productes de l’empresa s’exporten principalment al Regne Unit, Algèria, Líbia, Brasil, Malta, Benín, Itàlia i Nigèria.

El conseller Vila també ha estat preguntat sobre les possibilitats que té el port d’operar amb altres companyies, a través de moll número 2, que està disponible. En este sentit ha reconegut que a hores d’ara no hi ha “cap projecte en curs”, si bé “el moll està a punt per a qualsevol iniciativa que s’hi puga generar”, ha afirmat.