Finalitza el trasllat de tres locomotores històriques des de Lleida a Móra la Nova

Móra la Nova és l’únic museu ferroviari de Catalunya que disposa de l’espai necessari per acollir les locomotores

Trasllat de les tres locomotores històriques des de Lleida al Museu del Ferrocarril de Móra d'Ebre
Trasllat de les tres locomotores històriques des de Lleida al Museu del Ferrocarril de Móra d'Ebre | Cedida
Aguaita.cat
27 de desembre del 2022
Actualitzat a les 19:21h
Este dilluns s’han completat les tasques de trasllat de treslocomotoreshistòriques des de Lleida al MuseudelFerrocarrilaMóralaNova. Els treballs preparatoris, que van començar ja fa mesos, s’han allargat més del previst degut a complicacions en els tràmits administratius necessaris per dur a terme el trasllat. Es tracta de la locomotoradevapor de tipusGarratt, coneguda com “La Garrafeta”, una locomotoraelèctrica1003 i una segona Garratt. Totes tres han estat cedides per la FundacióndelosFerrocarrilesEspañoles al museu de Móra la Nova. 
 
LaGarrafeta282F-0421 forma part de la darrera sèrie de 10 locomotores de vapor que va encarregar RENFE. En el seu darrer servei va ser la responsable de la tracció del Tren dels Llacs durant els primers anys del seu funcionament fins el 2011. La 1003 és una locomotora elèctrica fabricada el 1927 i forma part d’una sèrie de 7 màquines que van cobrir les línies de Ripoll a Puigcerdà i de Ripoll a Sant Joan de les Abadesses. Es va dedicar tant a trens de viatgers com de mercaderies fins l’any 1982 que va passar a fer servei de mercaderies i llevaneus. Va estar en funcionament fins el 1987. La segona Garratt és la CA 101, del tipus Garratt Pacífic. El sistema Garratt consta de dos grups motors, cosa que permet unes majors dimensions. La 101 forma part de les 6 úniques locomotores d’aquest tipus que existien a Europa per servei de trens de viatgers. Van ser construïdes per Euskalduna i van entrar en funcionament el 1931 en expressos i correus entre València i Saragossa. Va abandonar el servei a la dècada dels 60.
 

Trasllat de les locomotores cap al Museu del Ferrocarril de Móra la Nova Foto: Cedida
 

Les locomotores han estat traslladades per via convencional gràcies a la operació de l’empresaMedway. Fins ara, es trobaven ubicades als tallers de Pla de Vilanoveta a Lleida, propietat d’ADIF, sota la custòdia de l’Associació per a la Reconstrucció de Material Ferroviari (ARMF). L’espai que ocupaven ha quedat lliure per la nova unitat fabricada a Suïssa que s’afegeix als serveis entre Lleida i la Pobla de Segur, trajecte operat per FerrocarrilsdelaGeneralitatdeCatalunya. De mutu acord entre ARMF i el museu de Móra la Nova, la FFE ha autoritzat el canvi d’entitat encarregada de la custòdia, ja que Móra la Nova és l’únic museu ferroviari de Catalunya que disposa de l’espai necessari per acollir les locomotores, si bé és cert que amb aquesta incorporació ja quedarà a límit de la seva ocupació. De cara al 2023 està prevista la construcció d’una nova cotxera que permeti la continuïtat del creixement del museu.
 
Amb esta incorporació el museu de Móra la Nova es consolida com a referent en el seu camp a Catalunya, tant per la col·lecció de peces rellevants que acull, com per la capacitat de restauració de material ferroviari. En este sentit, la seua tasca ja no es limita exclusivament al material propi si no que ja desenvolupa projectes per a tercers. El trasllat del material des de Lleida ha comptat amb la col·laboració de la Diputació de Tarragona.