Una quarantena de motoristes aprenen a circular amb seguretat en una jornada a Roquetes

El programa Formació 3.0 del Servei Català de Trànsit posa punt final després d’una vintena de sessions arreu del país

Un Mosso d'Esquadra ensenya a aixecar una motocicleta de forma segura a un usuari de la jornada de mobilitat segura a Roquetes, este dissabte
Un Mosso d'Esquadra ensenya a aixecar una motocicleta de forma segura a un usuari de la jornada de mobilitat segura a Roquetes, este dissabte | ACN
Aguaita.cat
30 d'octubre del 2022
Actualitzat el 31 d'octubre a les 9:02h
Una quarantena de motoristes han participat en l’última jornada de Formació 3.0 del ServeiCatalàdeTrànsit celebrada aquest dissabte a Roquetes (Baix Ebre). El programa, centrat en aquest col·lectiu vulnerable, tanca la temporada després d’una vintena de sessions arreu del país. Durant tot el matí s’han donat consells per circular de forma segura i per actuar en cas de patir un accident. La darrera jornada de mobilitat segura ha inclòs una sortida per la carretera entre Roquetes i la Sénia, un recorregut que s’ha enregistrat amb una càmera de 360 graus per identificar i corregir errors a l’hora de conduir. “Són vicis que tenim de fa anys, hem vist que tots ens equivoquem i cal millorar”, ha assenyalat en JosepFabra, un dels participants.

Aixecar una motocicleta de terra després d’un accident, fer un revolt amb seguretat o col·locar-se correctament damunt del vehicle són algunes de les accions que s’han posat en pràctica en el marc de la jornada de mobilitat segura a Roquetes. Diversos agents dels Mossos d’Esquadra han acompanyat els motoristes a l’hora de fer aquests exercicis, amb l’objectiu d’oferir una formació pràctica perquè sàpiguen com actuar en cas d’un incident.
 
La jornada s’ha complementat amb una sortida en grups reduïts en una carretera oberta, la TV-3421. En l’activitat, un monitor ha gravat als motoristes per detectar els errors més comuns que cometen en la conducció. Entre els més repetits s’hi troben la mala postura al vehicle, col·locar els peus de forma incorrecta o fer els revolts massa prop del carril contrari i envair-lo parcialment. Un cop acabat el recorregut, d’uns quinze quilòmetres de distància, els usuaris han pogut visualitzar la gravació per identificar mancances i vicis a l’hora de circular.
 
En este context, el caporal dels Mossosd’Esquadra, AntoniBlanco, ha remarcat la importància de tenir “formació i informació” per conduir una motocicleta, més enllà dels coneixements que s’hagin pogut aprendre a les autoescoles. Blanco ha enumerat tres factors a tenir en compte a l’hora de sortir a la carretera, com són la climatologia, el tipus de via per on se circula i finalment, l’estat del trànsit. També ha assenyalat que la majoria de successos relacionats amb motos, com ara les sortides de via, tenen relació amb les distraccions.
 
El coordinador del programaFormació3.0, JordiIglesias, ha afegit un altre factor a tenir present quan es condueix, com és l’existència d’altres vehicles a les diferents vies. “Hem de saber conviure ciclistes, motoristes i conductors de turismes i respectar les normes”, ha insistit.
 
Motoristesdetotsnivells
 
Entre la quarantena d’usuaris que han participat en l’última jornada del programa Formació 3.0 hi havia motoristes de tots els nivells, des de novells a experimentats. És el cas d’en Josep Fabra, qui condueix motocicletes des d’adolescent. Amb el pas dels anys, reconeix que ha adquirit una sèrie de conductes que el curs d’aquest dissabte l’han ajudat a detectar i a partir d’ara, corregir. “Conduïm com vam aprendre a casa de molt joves, amb les motos dels pares. Avui hem vist que tots cometem errors, però a la pròxima segur que ho fem millor”, ha assegurat.
 
Un cas diferent ha estat el de la NereaGarcía, una jove que va d’acompanyant en les sortides que fa el seupare amb moto. “És el meu primer cop en un curs d’aquestes característiques, ha estat molt interessant, ens han comentat que a l’hora de fer els tombs hem de mirar a llarga distància per fer un millor traçat”, ha apuntat.
 
Elsmotoristes, col·lectiuvulnerablealacarretera
 
Segons dades del Servei Català de Trànsit, 46motoristes van perdrelavida a la carretera al llarg del 2021. En el cas concret de les Terresdel’Ebre i el CampdeTarragona, l’any passat van morir vuit motoristes en accidents de trànsit. La sinistralitat mortal i greu dels usuaris d’estos vehicles de dues rodes en els darrers anys no ha experimentat una reducció com la resta de vehicles. Amb la voluntat d’incrementar la conscienciació i reduir la sinistralitat entre aquest col·lectiu, el Servei Català de Trànsit ha desplegat el programa Formació 3.0 que ofereix formació contínua, pràctica i gratuïta. Enguany s’han celebrat una vintena de sessions arreu del país.