Els ports de la Ràpita i Blanes assagen mesures innovadores per l’evolució mediambiental

Gràcies a noves tecnologies digitals, l’Euroregió impulsa este assaig exitós per a ser més sostenibles i eficients als ports esportius i la navegació recreativa a la Mediterrània

Barques de pesca a la Ràpita.
Barques de pesca a la Ràpita. | Cedida
Redacció
06 de setembre del 2022
Des de finals de 2019 fins este estiu, el projecte Psamides, impulsat per l’Euroregió Pirineus Mediterrània, ha estat implementant i avaluant diferents propostes de transformació dels ports esportius catalans, balears i de la regió Occitània, per afavorir la seua evolució a equipaments més sostenibles mediambientalment i també més eficients, gràcies a noves tecnologies digitals. Uns dels ports on s’han assajat exitosament estes mesures han estat els de Blanes i la Ràpita.
 
Entre altres mesures innovadores en l’àmbit mediambiental, s’ha avaluat la instal·lació de punts de distribució d’aigua i electricitat als vaixells, que han aconseguit disminuir el seu consum als ports. També el funcionament d’aspiradors de deixalles flotants, com els microplàstics. Pel que fa a la millora de la seua eficiència, cosa que també té un favorable impacte en l’ecosistema marí i costaner, s’han assajat tecnologies digitals, basades en sensors connectats, per a la gestió dels ports, així com sistemes de detecció d’ocupació dels amarratges.
                                                                 
L’objectiu és donar suport al creixement sostenible i al potencial de desenvolupament econòmic dels ports esportius mitjançant la implementació de solucions innovadores, especialment en els camps de la gestió de fluxos turístics, la gestió sostenible de recursos i equipaments, i tota una àmplia gamma de serveis adaptada a les noves necessitats dels professionals del creixement blau i dels usuaris dels ports. A llarg termini, el projecte Psamides té com a propòsit crear una comunitat de creixement ecològicament sostenible dels ports esportius, treballant en els reptes compartits del desenvolupament sostenible des d’un enfocament transnacional.
 

S'assagen sistemes innovadors d'impacte ambiental favorable. Foto: Cedida


Cal recordar que el transport marítim representa una de les activitats més importants de l'economia blava per al Mediterrani. El creixement del sector dels creuers és especialment potent i la nostra mar és també una popular destinació per a la navegació  d'esbarjo, però cal poder-la fer compatible amb la protecció dels seus preuats ecosistemes, evitant o reduint les emissions de gasos i partícules fines, o la contaminació acústica i lumínica que impacten en la fauna i flora marines.
                                                                 
Entre altres institucions implicades en este projecte compromès amb el medi ambient i la transformació digital s’ha comptat amb Ports de la Generalitat de Catalunya, Ports de les Illes Balears, el port de Seta i el Pol Mar Toulon Var Tecnologies. L’Euroregió Pirineus Mediterrània està formada per la Generalitat de Catalunya, la Regió Occitània i el Govern de les Illes Balears, i és una institució que treballa en projectes de cooperació transfronterera en benefici d’estos tres territoris i de la seua ciutadania. 
 

Els nous sistemes també volen disminuir el consum d'aigua i llum als vaixells. Foto: Cedida