L'adeu a les 68 corbes del port de Querol amb el nou tram de la N-232 inagurat a Morella

El nou tram de la N-232 inaugurat a Morella elimina el port de muntanya de Querol

Imatge del nou traçat de la carretera N-232 inaugurat este dimecres a Morella
Imatge del nou traçat de la carretera N-232 inaugurat este dimecres a Morella | Ajuntament de Morella
Aguaita.cat
22 de juliol del 2022
Actualitzat a les 11:50h
El president del Govern d'Espanya, Pedro Sánchez, ha inaugurat este dimecres, les obres de millora de la carretera N-232, al seu pas pel Port del Querol, al terme de Morella, conegut com a nou Pont de la Bota.

El cap de l'executiu espanyol ha estat acompanyat, entre altres autoritats, per la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez; i el president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, l'alcalde de Morella, Rhamses Ripollès i el d'Alcanyís, Ignacio Urquizu.

Així, s'ha posat en servei el nou traçat entre Barranc de la Bota i la Masia de la Torreta de la N-232 al Port de Querol, a Morella. A més, es va treballar en l’enllaç de Vallibona, el qual va connectar amb la nova carretera durant la primera quinzena del mes de juny.

Durant l'acte, la ministra de Transports ha posat en valor el treball del Ministeri per a la millora de la mobilitat, la vertebració territorial, la seguretat i la connectivitat en esta zona de les comarques castellonenques del Maestrat i dels Ports així com l'aragonesa del Baix Aragó.

El nou traçat és una reivindicació històrica que substituix una carretera amb 68 corbes molt tancades i en pendent que en alguns trams impedix el pas de més d'un vehicle alhora. El Govern Espanyol ha invertit de 51,3 milions d'euros al llarg dels cinc anys que han durat les obres. Permet guanyar entre 10 i 15 minuts i és considerat imprescindible per al desenvolupament socioeconòmic tant del Baix Aragó com de l'interior del nord de la província de Castelló.

Al seu torn, l'Ajuntament de la localitat de SantJordi, al Baix Maestrat, en un comunicat ha denunciat davant el Defensor del Poble la inacció del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana a l'hora d'escometre les obres en els accessos de la N232 al poble. A més, aprofitant la inauguració de l'obra del Port de Querol en la N232 ha començat una campanya de recollida de signatures per a denunciar la situació.

L'objectiu de l'Ajuntament de Sant Jordi, atenent la demanda de veïns i empreses del municipi, és obligar el Govern a escometre ja unes obres de millora en la seguretat viària que considerava necessàries fa tres anys i per la qual cosa el Consistori va haver d'escometre una important inversió per a comprar els terrenys que el Ministeri considerava necessaris per a desenvolupar els treballs.

Iván Sánchez Cifre, present en la inauguració de la nova carretera va aprofitar per a parlar del problema amb responsables del Ministeri, davant els quals ha reivindicat la necessitat d'escometre les obres d'accés i millora de la N-232. Però, precisament davant la paràlisi del Govern, també ha anunciat l'inici d'una campanya de recollida de signatures juntament amb la denúncia que ha fet davant el Defensor del Poble.

En l'escrit de queixa presentat davant el Defensor del Poble, l'alcalde de Sant Jordi li insta que “es tingui per formulat l'escrit de queixa sol·licitant-se se segueixi amb el procediment legalment establert, a fi de generar certitud quant al destí de la inversió efectuada per aquest Ajuntament, dotant-se de la infraestructura que vingui a millorar substancialment les condicions d'accés al municipi”.

Iván Sánchez Cifre, alcalde de Sant Jordi, ha explicat que “el motiu pel qual ens dirigim al Defensor del Poble és la situació actual de desemparament en la qual es troben els veïns del municipi i el propi Ajuntament que, havent realitzat les gestions i actuacions administratives necessàries, a càrrec de recursos propis, seguint les indicacions del Ministeri, des de l'any 2020, trobant-nos ja en el tercer trimestre del 2022, es desconeix quan s'escometrà aquesta obra i per tant, es donarà un ús efectiu als sòls adquirits per l'Ajuntament i llocs a la disposició del Ministeri de Foment, actualment de Transports Mobilitat i Agenda Urbana”.

Es tracta d'una connexió clau per al futur del poble

En l'escrit de queixa davant el Defensor del Poble, Iván Sánchez Cifre explica que l'accés principal al municipi de Sant Jordi és la connexió de la Carretera Nacional 232, al seu pas pel terme municipal, a través d'una rotonda que connecta, al seu torn, per un pas inferior de doble sentit i amb amplitud que únicament permet el pas d'un vehicle, per la qual cosa tenen preferència els que van en la direcció d'accés al municipi, tot això indicat a través de la corresponent senyalització viària.

Així mateix, cal destacar que, donades les característiques de l'accés, existeix una demanda social per a la seva millora ja que el seu ús reiterat, principalment pels veïns del municipi, entranya un risc cert a la seguretat viària.

A això s'afegeix que, constitueix la principal connexió del municipi amb uns altres amb els quals li uneixen forts vincles socials i econòmics, com podria ser per exemple Vinaròs al qual es desplacen un bon número dels habitants de Sant Jordi per a realitzar les seves activitats diàries com treballar, comprar o, també, anar al metge perquè el municipi únicament compta amb un consultori mèdic i el centre hospitalari més pròxim es troba en el municipi de Vinaròs.

En relació a les millores a escometre en el referit pas inferior, per l'Ajuntament del municipi es va tenir coneixement de la tramitació d'un projecte de millores en l'accés promogut pel Ministeri de Foment en el seu moment, pel qual es preveuen diverses actuacions a escometre en la Carretera Nacional 232, via que comunica al municipi de Sant Jordi amb altres municipis de la província, amb els quals manté evidents llaços tant econòmics, com a socials i de necessitat.

Cal executar un nou túnel amb doble carril

L'obra que projecta executar el Ministeri, en relació a la carretera Nacional 232, en el terme municipal de Sant Jordi, és la d'executar un nou túnel d'accés que faciliti i millori substancialment l'accessibilitat al municipi, tant per als veïns d'aquest, com per a totes aquelles persones que es desplacin a Sant Jordi.

Actualment, l'accés al nucli urbà de Sant Jordi des de la carretera nacional 232, com ja s'ha dit, es duu a terme a través d'un pas inferior amb un únic carril habilitat per a totes dues direccions, havent de prioritzar el pas del qual va en direcció d'abandonar el municipi, a més de l'escassa altura d'aquest accés, destaca la seva estretor i la perillositat i risc que això comporta, tant per als veïns del municipi com per a aquelles persones que a aquest es dirigeixin.

Per part seua, el Ministeri de Foment, va posar en coneixement de l'Ajuntament de Sant Jordi l'obra l'execució de la qual es projectava, així com la necessitat de disponibilitat de sòl per a poder escometre-la.

Referent a això, la Demarcació de Carreteres de l'Estat del PaísValencià, el 4 de juny de 2019 va sol·licitar a l'Ajuntament informació respecte al projecte que en aquest moment es trobaven redactant de referència “Millora Local, Construcció de Pas Inferior N-232 de Vinaròs a Vitòria i Santander, PK 12+300. Tram Sant Jordi. Província de Castelló”. (Referència 39-CS-3370), els sòls necessaris per a escometre l'obra i una altra informació sobre aquest tema, la qual se li va facilitar ràpidament per l'Ajuntament.

És doncs, pel propi Ministeri, que s'indica a l'Ajuntament, a través d'ofici escrit de referència 39/CS/3370 de 8 de març de 2019, les parcel·les i superfícies de les quals s'estima necessari ocupar per a la construcció del pas inferior, i que en el cas que puguin ser gestionades i aportades per l'Ajuntament, s'incorporin al projecte en redacció.

Davant la necessitat d'escometre la citada obra, donada la rellevància i millores que això comporta per al municipi, es produiria una millora substancial en la seguretat viària dels qui accedeixen al municipi a través de la N-232, va iniciar l'any 2019, totas les gestions a l'efecte d'adquirir els sòls indicats pel Ministeri, amb la celeritat i urgència que el requeria donada la necessitat de l'obra.

Tal és així que, l'Ajuntament, ja va indicar al Ministeri, l'any 2020, la disponibilitat dels sòls per a escometre el túnel i la seva voluntat de cedir-los, quedant a l'espera de les instruccions per part de l'Administració Estatal.

Per part del Ministeri, avui dia, encara no s'ha tingut cap resposta, tot i que per part de l'Ajuntament s'han fet els treballs necessaris i les inversions necessàries a l'efecte d'adquirir els sòls determinats per l'Administració Estatal, amb la destinació tant de mitjans econòmics i personals, que això suposa. Havent-se posat els mateixos a la disposició del ministeri corresponent ja l'any 2020.

És doncs, davant el desinterès de l'Administració Central, una vegada posats a la seua disposició els sòls necessaris per a escometre l'obra, al  2020, que es decidix presentar l'escrit de queixa, posant de manifest la situació de desemparament en la qual es troba el municipi i més, havent realitzat la inversió el propi Ajuntament, seguint, recordem, les instruccions de l'Administració Central.