Amposta es referma com a ciutat educadora amb 20 centres en funcionament

Per al curs 2022-23 es treballa en noves ofertes formatives com els cursos d’especialització en bioconstrucció, vehicles elèctrics o un cicle superior en animació 3D

Núria Marco, regidora d'educació i l'alcalde d'Amposta, Adam Tomàs en roda de premsa
Núria Marco, regidora d'educació i l'alcalde d'Amposta, Adam Tomàs en roda de premsa | Ajuntament d'Amposta
Aguaita.cat
01 de juliol del 2022
Actualitzat a les 9:50h
Amposta disposa de 20centreseducatius en funcionament. Són els que aquest curs 2021-22 han donat servei a l’alumnat de totes les etapes formatives, des de les llars d’infants als estudis universitaris. L’alcalded’Amposta, AdamTomàs, es mostrava satisfet: "Com a ciutat educadora intentem que tot allò que passa als centres educatius no sigui impermeable a la ciutat", al que afegia que "treballem perquè els nostres xiquets i xiquetes tinguin una bona base educativa, per això hem de donar les millors eines tant als infants com als professionals. I això es fa dotant-los dels recursos i espais necessaris". En la línia d’oferir una educació per a tots els infants, l’alcalde afegia que "continuem partint de la base que no tothom té les mateixes oportunitats o necessitats, per això assumim certs recursos educatius que van més enllà de l’àmbit de l’administració local". És el cas del suport econòmic a les AFA per a la contractació de vetlladores de menjador per a infants amb necessitats educatives especials o la col·laboració amb Creu Roja perquè els infants amb menys recursos puguin assistir a classes de repàs o extraescolars.

En paral·lel, l’oferta formativa a Amposta continua creixent per respondre a la demanda. "Les dades ens encoratgen a afrontar el futur amb optimisme", reblava Adam Tomàs, qui concretava que també s’està treballant en el projecte de traslladar l’Escola d’Art i Disseny (ESARDI) a l’antic Col·legi de les Monges o el conveni amb el Departament d’Educació per a la construcció del nou gimnàs del Soriano Montagut, obra en què l’Ajuntament assumirà el 50% del cost. Altres novetats són el nou cicle formatiu d’Animació 3D, entorns interactius i videojocs, de l’Institut Montsià, que s’impartirà a les instal·lacions del Sindicat i del FabLab Terres de l’Ebre, o l’especialització en bioconstrucció a ESARDI .

Al Montsià, Amposta és l’única ciutat que disposa d’una Oficina Municipal d’Escolarització (OME). La regidorad’Educació, NúriaMarco, explicava que "això ens permet tenir un contacte molt directe amb les famílies, els centres i el Departament, ja sigui per a escolaritzacions fora de termini o orientació educativa". Aquest curs l’OME ha atès 181 alumnes, gran part de Catalunya, però també de Sud-amèrica i Ucraïna.

Centrant l’atenció en els més petits, Marco destacava l’obertura d’una aula nova a La Gruneta i el manteniment de la línia de l’escola rural del Poble Nou del Delta: "Des de l’Ajuntament estem sensibilitzats en continuar oferint el servei al veïnat. Els últims quatre anys ha augmentat de 13 a 15 alumnes, amb una previsió de 17 per a l’any vinent", deia. 

Formaciónoobligatòria

Entre la formació professional destaca també ESARDI, que continua incrementant l’alumnat matriculat i l’oferta amb la doble titulació de batxillerat i cicle de grau mitjà, a més de la programació +Esardi, cursos de formació no reglada de pintura, vitralleria i il·lustració, en què han participat 22 persones.
L’Ajuntament d’Amposta fomenta també la inserció laboral de l’alumnat a través de diversos programes de pràctiques, com l’Aula Oberta i el projecte Singulars, adreçat a alumnat de l’ESO o els convenis d’FP Dual o Odisseu, adreçats a alumnat de cicles formatius i universitaris. A més, també ha acollit l’alumnat de l’FP de grau bàsic de manteniment d’instal·lacions esportives, ofertat per primera vegada a l’Institut de Tecnificació.
 
L’oferta educativa també va acompanyada de millores en les instal·lacions escolars, entre les quals destaquen elpatinoudelConsolFerré, estrenat durant aquest curs, "un compromís de l’Ajuntament amb la comunitat educativa que anirà acompanyat de la urbanització de tot l’exterior amb serveis per al barri". Alhora, des de l’àrea de Serveis al Territori s’ha tirat endavant l’ampliació del carril bici al voltant dels centres educatius, com en el cas del Miquel Granell i el Consol Ferré, en este últim per donar sortida al bicibús de l’AFA de l’escola.
 
L’alumnatalcentre
 
"Posar l’alumnat al centre vol dir destinar tots aquells recursos econòmics i materials perquè els i les alumnes tinguin més igualtat d’oportunitats", explicava Núria Marco. Aquests serveis s’han dut a terme amb una partida de 112.000 euros i diferents línies de finançament. Entre elles, el conveni de transport perquè l’alumnat de secundària que es desplaça del Poble Nou a Amposta pugui fer-ho de forma gratuïta, les subvencions a les AFA per a activitats i programes de socialització de llibres i material o la col·laboració en les colònies de l’Escola del Parc Natural.
 
Este curs 2021-22 s’ha atorgat 44.000 euros en ajuts als estudis superiors, als quals s’han presentat 130 persones. "Aquest any els hem fet més equitatius, mirant no només l’excel·lència sinó també la renda familiar i la distància del centre", tancava. Aquestes beques es destinen a l’alumnat dels cicles formatius de grau superior, els estudis de música i dansa, els graus universitaris i determinats màsters.
 
Ampostaciutateducadora
 
Amposta participa en el Pla Educatiu d’Entorn, al qual aquest curs s’han destinat 25.000 euros per "ampliar el nombre d’alumnes que tenen accés a classes d’estudi assistit o estades per al lleure d’estiu".
 
Sobre la iniciativa Educació 360, Marco tancava que "l’Ajuntament, com a agent de la comunitat educativa ha tornat a implementar el Passaport Edunauta, enguany ampliat a 3r, 4t i 5è, per fomentar totes les oportunitats educatives fora de l’escola, de la mà amb totes les àrees de l’Ajuntament i diferents entitats". En aquest aspecte també treballen els centres, entitats, agents socials i personal tècnic de l’Ajuntament al voltant de la Taula Socioeducativa, on s’ha gestat el Pla Local d’Infància i Adolescència i el programa de Prevenció de l’Abandonament Escolar Prematur.