El servei de Teleassistència de la Creu Roja acompanya més de 5.000 persones a Tarragona i les Terres de l’Ebre

Durant l’any passat s'han dut a terme prop de 85.000 intervencions i s’han atès 19.531 trucades d’emergència de persones usuàries

En funció de la persona i les seues necessitats, es pot recórrer a un tipus de teleassistència, o a una altra.
En funció de la persona i les seues necessitats, es pot recórrer a un tipus de teleassistència, o a una altra. | Cedida
Redacció
03 de març del 2022
Actualitzat a les 17:06h
Durant el 2021, la Creu Roja ha atès 5.028 persones a la demarcació de Tarragona i les Terres de l’Ebre (12.202 persones a Catalunya) mitjançant el servei de teleassistència domiciliària i mòbil. Més enllà del 'botó vermell', este servei de teleassistència de Creu Roja compta amb una xarxa de persones que donen suport emocional i acompanyament cada dia a moltes persones grans que estan soles però, també, en cas d'emergència. En total, en tot l’any passat, s'han fet prop de 85.000 intervencions i s’han atès 19.531 trucades d’emergència d’usuaris del servei.

A la dècada dels 90 el sistema de teleassistència va constituir la primera fita d'innovació i va ser pioner a l’hora de començar a treballar amb estos dispositius, que van arribar des dels països nòrdics i van calar ràpidament entre la societat. El salt tecnològic durant 30 anys fins a arribar als terminals actuals és significatiu, però la base continua sent la mateixa: cobrir les necessitats de les persones vulnerables, de forma eficient, aportant valor per viure la vida de manera més autònoma i amb tranquil·litat.

La teleassistència, però, no és només un servei que beneficie les persones grans. També és part de la protecció que se'ls pot oferir a les dones que patixen violència de gènere, o de l’acompanyament a persones amb malalties cròniques, persones que han patit un accident o operació, persones cuidadores, dones embarassades, adolescents, esportistes… o qualsevol que es trobe en situació de solitud.

A més, el servei no tan sols dona tranquil·litat a les persones que compten amb el dispositiu a casa seua, sinó també al seu entorn i familiars. Actualment, amb la possibilitat de disposar de la teleassistència mòbil el servei acompanya els usuaris i usuàries també fora de casa, perquè siguen independents i puguen fer les seves rutines amb tranquil·litat.

Com funciona la Teleassistència?

En funció de la persona i les seues necessitats, es pot recórrer a un tipus de teleassistència, o a una altra; no obstant, la Creu Roja disposa de quatre grans serveis : l'autocura i prevenció del 'Cuida’t+', el servei de localització 'LoPe', la 'Teleassistència domiciliària', i la 'Teleassistència mòbil: +Independència'.

A més, hi ha el servei d'aplicació mòbil pensat per als qui, davant d'una emergència, volen comptar amb ajuda immediata i localització només fent clic.

En tots, la base fonamental és la mateixa: hi ha un polsador que connecta directament la persona, des de qualsevol espai, amb el personal de la Creu Roja. Es pot portar penjat o al canell, i fins i tot es pot mullar. En cas d'emergència, professionals autoritzats accedixen al domicili, el que fa més àgil l'atenció i en minimitza els danys.

A més, és un servei de companyia les 24 hores del dia, els 365 dies de l'any, i inclou contacte continuat, seguiment, localització geogràfica, recordatori de medicació o cites mèdiques, unitat mòbil i, fins i tot, custòdia de claus. Tant la tecnologia utilitzada com el servei que es presta estan subjectes a normes UNE i auditories, que busquen assegurar que, quan es necessite, tot funcione.