Cultura impulsa tallers d'arqueologia, d'artesania, de rap i d'ús del català als centres d'educació ebrencs

Els impartiran Versembrant (rap); Albert Pagà, Berti, (català a les xarxes socials); Maite Mestre, d'Artra (artesania) i Marco Antonio Pla, d'Ebreibosc (arqueologia)

La directora territorial de Cultura, Victòria Almuni, i alguns dels qui impartiran els tallers, en roda de premsa
La directora territorial de Cultura, Victòria Almuni, i alguns dels qui impartiran els tallers, en roda de premsa | Cedida
Aguaita.cat
01 de desembre del 2021
Actualitzat a la 13:23h
La directora territorial de Cultura, Victòria Almuni, ha presentat les activitats culturals que el Departament adreça a les escoles de primària i als centres de secundària de les Terres de l’Ebre per al darrer trimestre de l’any. Ha estat acompanyada pels representants de les entitats especialitzades que col·laboren en els tallers i xerrades: Joel Prieto, Fetitxe13, de Versembrant; Albert Paga, Berti, creador de continguts i Maite Mestre, gestora cultural d’Arta.
 
Estos tallers i xerrades treballen línies d’actuació centrals del Departament com són el patrimoni artístic, l’arqueològic i la política lingüística. Des d'estos tres àmbits, i respectivament, es pretén posar en valor l’artesania tradicional i apropar-la a la població més jove, experimentar amb l’arqueologia per conèixer i entendre les comunitats prehistòriques, i promocionar l’ús del català entre els jóvens a les xarxes socials i en les creacions artístiques.
 
En este sentit, Artra apropa l’artesania a les escoles del territori amb 12 tallers experimentals que tenen com a l’objectiu posar en valor l’artesania tradicional i contemporània de les Terres de l’Ebre. Una acció cultural i educativa, de caràcter inclusiu, que posa en contacte el col·lectiu artesà amb els infants, que poden descobrir de primera mà els diferents oficis sense sortir de l’aula i en horari lectiu.
 
Marco Antonio Pla, de l’entitat Ebreibosc, presenta als centres 5 propostes d’activitats vinculades a l’arqueologia: la talla lítica, l’art rupestre, la ceràmica neolítica, la cordelleria o els collarets, les denes i els gravats. Cada centre tria una d'estes cinc temàtiques i la treballarà de manera teòrica i pràctica. Es parteix de l’explicació de conceptes bàsics com els materials que es troben a la natura o el procés de recol·lecció i de transformació de les diferents matèries primeres. A partir d'estes explicacions i de materials didàctics, els alumnes acaben aprenent a fer foc, a crear goma d'enganxar, a polir la pedra, entre altres habilitats. Unes activitats que van acompanyades d'una sèrie de materials didàctics que ajuden a comprendre les necessitats de la comunitat en èpoques prehistòriques i el rol que jugava cada membre de la comunitat.
 
Albert Pagà, Berti, visitarà 14 centres de les quatre comarques ebrenques per parlar de la seua experiència personal com a creador de continguts en català a les xarxes socials, per explicar els reptes i les oportunitats de la llengua a l’hora de fer-se un forat en este món tan competitiu, per parlar dels entrebancs en què es poden trobar els nois i noies a l’hora d’emprar el català en este àmbit comunicatiu i, sobretot, per animar i motivar els jóvens a fer servir la seua llengua i el seu dialecte a les xarxes.
 
La cooperativa Versembrant, de la mà de Fetitxe13, realitzarà tallers de rap a dos centres de secundària. Els tallers tenen una durada de 8 hores i inclouen la creació d’una cançó, l’enregistrament de la peça i la gravació d’un videoclip. Amb este projecte es pretén afavorir actituds lingüístiques positives envers la llengua catalana i fomentar-ne l’ús entre les jóvens; a més de potenciar la creativitat escrita, musical i/o visual a través de disciplines atractives i properes com l’art urbà o el hip-hop. Els tallers aspiren a fomentar la consciència crítica del jovent a partir de treballar valors com la igualtat i la no discriminació, i a posar l’estètica al servei de la crítica, en un procés creatiu on l’agent jove, creant i repensant el seu entorn, es transforma a ell mateix en el procés.