El Museu de la Pauma reivindica l'artesania de les fibres vegetals a la mostra «Elogi a la Cistelleria»

S'hi poden veure 52 peces de 18 artesans premiats que reinventen els usos d'estes tècniques ancestrals amb el disseny i l'art contemporani

Algunes de les peces de l'exposició 'Elogi a la cistelleria', que es pot visitar al Museu de la Pauma del Mas de Barberans
Algunes de les peces de l'exposició 'Elogi a la cistelleria', que es pot visitar al Museu de la Pauma del Mas de Barberans | Cedida
Aguaita.cat
30 de novembre del 2021
Actualitzat a les 11:25h
La cistelleria i l'artesania amb fibres vegetals com a activitat plenament contemporània i en constant reinvenció. Una reivindicació com a activitat sostenible i respectuosa amb l'entorn, amb expectatives davant dels canvis de model de consum responsable que s'estan generant.

El Museu de la Pauma del Mas de Barberans, al Montsià, acull Elogi a la Cistelleria, una nova exposició produïda pel Museu i comissariada per l’artesà Joan Farré i l'escenògrafa Maria Pons, on 18 d'artesans de Catalunya i l'Estat reinventen els usos d'estes tècniques amb el disseny i l'art contemporani per demostrar la seua contemporaneïtat. Són creadors que han guanyat algun premi o menció especial en el Certamen Internacional de Fibres Vegetals del Museu o en el que es fa a Salt. A més, com en l'anterior exposició Lookout, que commemorava els deu anys del centre, les peces es poden comprar.

“La nostra idea és mostrar l’ofici de cisteller i fer visibles les múltiples possibilitats que comporta”, assenyala Maria Pons, tot precisant que allò que uneix a tots els participants de la mostra és que utilitzen com a matèria primera fibres vegetals i que a l’hora de manipular-la ho fan basant-se en les tècniques de cistelleria tradicional. “Hi ha artesans, dissenyadors i artistes però la majoria acaben experimentant amb diferents vessants creatives”, afegeix.

L'escenografia de la mostra recrea un viver on creixen les peces. Com ha explicat la responsable del Museu de la Pauma, Pepa Subirats, s'han transformat diversos suports d'altres exposicions en recipients plens amb pinyol d'oliva triturat que representen la terra. El fet d'escollir els pinyols d'oliva va lligat al patrimoni oleícola de la zona. "Està molt lligat al territori, fa que de la mateixa terra surten les peces de cistelleria i és una qüestió estètica que té un rerefons de concepte", ha remarcat.

El Museu de la Pauma treballa des de fa més d'una dècada per fer valer les tècniques artesanals per treballar les fibres vegetals. Omplen tots els tallers que organitzen i la demanda per aprendre l'ofici creix, buscant fer-se un lloc en un model de producció i consum exagerat les últimes dècades. Com remarca Subirats, des de l'anterior crisi econòmica, hi ha un canvi, "o sembla que n'hi ha", "potser perquè no tenim més remei", ha apuntat, però l'interès per treballar les fibres ha crescut. "L'aparició del plàstic es va carregar l'artesania de fibres vegetals per contenir perquè el plàstic és extremadament barat, però este baix preu econòmic es converteix en car quan no torna a l'ecosistema", ha recordat. Les fibres vegetals són biodegradables. "No hi ha abocadors de cistells, perquè torna a l'ecosistema. Des d'un bon començament treballem amb la sostenibilitat perquè les fibres vegetals són sostenibles", ha reivindicat.
 

Les peces d'Elogi a la Cistelleria, elaborades per 18 artesans premiats, també es poden comprar Foto: Cedida


Peces úniques

​Elogi a la cistelleria arriba després de Lookout, l’altra exposició del Museu, comissariada per Mònica Guilera i Tim Johnson que oferia una visió de la cistelleria europea. “Allò era una mirada sobre el que es fa a fora i ara volem mirar el que es fa aquí, on també hi ha projectes molt interessants”, apunta Joan Farré tot destacant que l’artesania i la cistelleria a Catalunya i l’Estat té molt de futur. “És cert que no arribarà haver tants artesans i artesanes com fa dècades però també és veritat que ens hem resituat i que conceptes dels que ara es parla tant com sostenibilitat, qualitat i proximitat formen part de la nostra realitat”, afegeix Farré.

A Elogi a la Cistelleria s'hi poden veure 52 peces de 18 artesans. Els autors i autores presents són: Josep Mercader (Torroella de Montgrí), Jesús Maria Quintero (Torreagüera-Murcia), Antonio Rodríguez (Rota-Cadis), les artesanes d'Artpauma (Mas de Barberans), Enrique Taboas (Sangenjo-Pontevedra), Simone Simons (Chelva-València), Paco Trepat (Lleida), Ana Isabel Sánchez (Bellvei), Joan Clop (Linyola), Tim Johnson (Vilanova i la Geltrú), Mònica Guilera (Vilanova i la Geltrú), Maria Escura (Cànoves i Samalús), Palmira Rius (Lleida), Pere Batlle (la Bisbal d'Empordà), Carles Alcoy (Mataró) i Joan Farré (Folgueroles).

Com en l'anterior exposició Lookout dedicada a la cistelleria europea, les peces es poden comprar i es reserven fins que es tanque la mostra. De les 62 obres de 'Lookout' se'n van vendre 32. "Està molt bé perquè és un lloc on comprar peces úniques d'artesania que, totes juntes, no és fàcil trobar", ha assenyalat la responsable del Museu. Al centre s'hi compra sobretot llata, però Elogi a la cistelleria ofereix peces de bova, espart, palla de sègol, jonc, canya o cinta de castanyer –en este cas, en objectes fets a Galícia que aquí no es troben–. "És un bon lloc on comprar els regals de Nadal", ha animat Pepa Subirats.

La mostra es pot veure durant un any aproximadament, una aposta habitual al museu del Mas de Barberans per atreure visitants i fer retornar els habituals. "Fer una exposició pròpia que només es puga veure aquí, amb el pressupost i personal que tenim, és un esforç, però estem contentíssims perquè fa que la gent torne al museu", ha explicat la seua responsable.