Consum resol 80 reclamacions d’afectats per les preferents de Catalunya Caixa a les TE

Els ebrencs presenten al 2013 1.435 reclamacions de consum, un 10,29% més que l'any anterior | Per sectors, el 50,7% de les reclamacions han estat per serveis de telecomunicacions i internet; seguit dels serveis d'electricitat, aigua i gas, i els serveis financers en general

Redacció
29 d'abril del 2014
Imatge de l'exposició itinerant, que ara arriba a Tortosa.
Imatge de l'exposició itinerant, que ara arriba a Tortosa. | Consum
Imatge de l'exposició itinerant, que ara arriba a Tortosa. Foto: Consum

Els ebrencs van presentar el 2013 un total de 1.435 reclamacions a l’Agència Catalana de Consum (ACC), un 10% més que l’any anterior. A Terres de l'Ebre, com al conjunt de Catalunya, l'any passat l'activitat de l'ACC va estar marcada per la tramitació de les reclamacions dels afectats per les participacions preferents de Catalunya Caixa. A les comarques ebrenques es van atendre 204 reclamacions, de les quals 80 s'han resolt mitjançant laude arbitral.

A tot Catalunya es van dictar 11.415 laudes per les preferents de Catalunya Caixa, tots favorables als declarants, per un import total de 195 milions d'euros. El director de l'Agència Catalana del Consum, Alfons Conesa, acompanyat del subdirector de l'ACC; Albert Melià, i de la directora dels serveis territorials del Departament d'Empresa i Ocupació a Terres de l'Ebre, Mercè Miralles, han presentat avui els resultats de la Memòria d'Actuacions 2013 de l'ACC. Conesa ha recordat sobre les preferents que "el procés continua obert", i ha avançat que "actualment s'estan tramitant 11.663 expedients més, i és previst, de cara al maig, iniciar una tercera fase amb més de 20.000 reclamacions més".

Dins el balanç d'actuacions de l'ACC destaquen també les consultes. A la demarcació, es van atendre l'any passat 1.670 consultes, xifra que representa un 38,15% menys que al 2012. Per sectors, el 50,7% de les reclamacions han estat per serveis de telecomunicacions i internet; seguit dels serveis d'electricitat, aigua i gas, amb el 17%; els serveis financers en general, amb el 14,8%; els béns de consum, amb el 10,3% de les reclamacions; i els serveis generals de consum, i la restauració i els establiments turístics, amb el 3,1% respectivament de les reclamacions gestionades.
Pel que fa a la resolució de les reclamacions, l'any passat l'ACC va resoldre un total de 388 casos per la via de la mediació a les comarques ebrenques, xifra que suposa un 44,81% menys que al 2012.

Companyies amb més reclamacions

Realitzant l'anàlisi de les reclamacions per companyies i no per sectors a Terres de l'Ebre, com ja reflecteix el balanç del conjunt de Catalunya, l'entitat financera Catalunya Caixa ha aglutinat la majoria de les reclamacions gestionades per l'ACC durant 2013. Telefónica ocupa el segon lloc, amb 201 reclamacions de les quals el 26,37% s'han resolt (50 per mediació i 3 per laude arbitral). De la seva banda, el tercer lloc l'ocupa Vodafone, amb 180 reclamacions i un índex de resolució del 35,56% (47 per mediació i 17 per laude), seguida de la també operadora de telefonia France Telecom/Orange, amb 151 reclamacions, i un percentatge de resolució del 29,80% (40 mediacions i 5 arbitratges). La companyia de subministrament Endesa se situa en cinquè lloc, amb 120 reclamacions, de les quals s'han resolt el 21,67% (26 mediacions), seguida de Gas Natural, amb 33 reclamacions i un índex de resolució del 33,33% (11 mediacions), i de Jazztel, amb 31 reclamacions de les quals el 19,25% s'han resolt, totes per mediació. El llistat es completa amb Iberdola, amb 16 reclamacions i un índex de resolució del 25% (4 mediacions) i Xfera Móviles/Yoigo, amb 13 reclamacions i un percentatge de resolució del 38,46% (5 mediacions).

5 expedients amb sanció, per un import de 47.000 euros

Durant 2013, les actuacions inspectores i de control de mercat de l'ACC a la demarcació de Terres de l'Ebre, han derivat en un total de 5 expedients resolts amb sanció, front als 9 expedients de l'any anterior. No obstant això, l'import total de les multes va ser de 47.000 euros, un 43% més que al 2012. Esta dada s'explica per la política de segona volta que es va començar a aplicar el 2011 en l'actuació inspectora, on es prioritza la tasca informativa, i només s'incoa expedient en cas de reiterat incompliment.

L'any passat, els ebrencs van presentar davant l'ACC 17 denúncies, front les 25 que es van presentar al 2012. Els béns de consum i compra de productes (des d'aliments, a begudes, articles de vestir i calçat, articles d'oci, passant per aparells elèctrics per a la cura personal, joies, plata, rellotges i accessoris o articles per a la cura de nadons...) van acaparar la majoria de les denúncies, el 58,8%; seguit dels serveis generals de consum, amb el 17,6%; els serveis d'electricitat, gas i agua, amb el 11,8%; i la restauració i serveis turístics, i els serveis de telecomunicacions i internet, amb el 5,9% respectivament, de les denúncies.

Pel que fa a l'actuació inspectora, durant el 2013 l'ACC va realitzar 128 actuacions inspectores a Terres de l'Ebre, un 13,51% menys que al 2012.

L'exposició interactiva 'Consum, punt de trobada' arriba a Tortosa

Conesa ha completat la jornada a Tortosa amb la inauguració de l'exposició interactiva 'Consum, Punt de Trobada' que estarà instal·lada a partir d'avui a la plaça del Carrilet de Tortosa. La mostra explica com s’estructura el consum a Catalunya i dóna a conèixer als visitants quins són els seus drets i deures com a persones consumidores.