Nova reparació d'urgència de la barra del Trabucador, trencada en tres punts pel temporal dels últims dies

L'empresa de les salines tramita el projecte per disposar d'un embarcador alternatiu, que podria estar operatiu el 2022

La barra del Trabucador, novament trencada.
La barra del Trabucador, novament trencada. | Taula de Consens
Redacció
30 de novembre del 2020
Actualitzat el 13 de gener del 2021 a la 13:35h
Les màquines tornen a treballar a la barra del Trabucador, al delta de l'Ebre, després dels nous trencaments que ha provocat el temporal de llevant d'este cap de setmana. Les aportacions de sorra per reforçar els tres trams afectats –un dels quals d'una amplada d'uns 150 metres- han de permetre comunicar novament per terra la punta de la Banya a finals desta setmana. Infosa, l'empresa que gestiona l'explotació salinera en este espai, ha lamentat que les actuacions d'urgència pel temporal Gloria executades fa uns mesos pel govern espanyol hagen estat insuficients per fer front a l'episodi. Reclamen també a la Generalitat que invertisca de forma imminent els 6 milions d'euros pressupostats en actuacions per salvaguardar el Delta.

Els episodis de temporals, força freqüents durant la primavera i la tardor, seguixen castigant visiblement els punts més fràgils de la línia de costa del delta de l'Ebre i, en particular, les zones de la Marquesa, l'illa de Buda i l'istme del Trabucador. Novament, la barra ha estat un dels espais més afectats, després de la inundació parcial que va patir a mitjans del mes d'octubre passat.

A diferència d'este últim cas, en esta ocasió sí que s'han produït trencaments, tot i que encara se'n desconeix la profunditat i l'abast exactes. El més important és d'uns 150 metres d'amplada i dos més, de menor magnitud, prop ja de la punta de la Banya. "Divendres a la tarda ja em van dir que començava a saltava l'aigua per sobre de la barra i dissabte, que va ser el fort del temporal, ja es va trencar", apunta Joan Sucarrats, gerent d'Infosa.

"Era una història anunciada: portem molts mesos dient que l'actuació del Ministeri era totalment insuficient, que el Trabucador estava en un estat molt precari i que qualsevol temporal, com ha passat, trencaria la barra i ens dixaria incomunicats", ha afegit. A l'espera que es concloga la reparació, els treballadors de la salinera es traslladen a l'explotació i en tornen amb embarcació en horari diürn.

Més d'un milió d'euros invertits

L'empresa, a més, tem que, en la situació actual de la barra, un nou episodi en els pròxims dies puga reproduir o empitjorar la situació. Sucarrats xifra en més d'un milió d'euros els recursos que han destinat per intentar mantenir la comunicació terrestre durant els últims mesos. A banda de la pèrdua de beneficis per les comandes que no es poden satisfer i la pèrdua de clients. Segons apunta, cada dia entre quinze i vint camions surten carregats de l'explotació. "Són molts recursos i això té un final. No podem aguantar esta situació", referma tot reclamant actuacions urgents i instant la Generalitat a invertir els sis milions d'euros pressupostats en actuacions al Delta, tal i com li ha recordat la Taula de Consens.

El govern espanyol, per la seua banda, manté que l'estratègia d'actuar transportant sorres d'espais on la dinàmica deltaica els ha anat acumulant per reforçar els punts més fràgils pot resultar efectiva a mig termini. Segons han apuntat fonts del Ministeri per la Transició Ecològica, es tracta de recuperar material de la punta de la Banya per actuar al Trabucador, i de la zona d'Eucaliptus en el cas dels calaixos de Buda. Consideren que, tot i la imatge dels trencaments, alguns d'estos punts haurien resistit raonablement l'embat del mar i el seu reforçament puntual podria mínimament mantenir la línia costanera durant un temps.

De moment, i en la línia de buscar alternatives que facen viable l'activitat salinera dins de la punta de la Banya, Infosa ja ha presentat davant del Departament de Territori i Sostenibilitat la sol·licitud formal, acompanyada dels estudi ambientals i de dinàmica litoral, de la instal·lació d'un pantalà que permeta la comunicació marina de les instal·lacions a través d'una pontona. Un tràmit, segons Sucarrats, que es pot prolongar uns set o vuit mesos i que no permetria posar en marxa este sistema abans de 2022, en el millor dels casos. "El problema de l'empresa és demà: això està molt bé si algú ens assegura a curt termini que tenim una viabilitat o no servirà de res", ha tancat.