Debat sobre els problemes d'escolarització en el Dia Mundial de l’Infant Prematur a l'HTVC

El Servei de Pediatria de l’Hospital de Tortosa Verge de la Cinta celebra el Dia Mundial de l’Infant Prematur amb un seminari web sobre els problemes d’escolarització d’aquests infants

Aguaita.cat
17 de novembre del 2020
Actualitzat a les 18:38h
 Seminari Web organitzat per el Servei de Pediatria de l'Hospital Verge de la Cinta de Tortosa
Seminari Web organitzat per el Servei de Pediatria de l'Hospital Verge de la Cinta de Tortosa | Cedida
El Servei de Pediatria de l’Hospital de Tortosa Verge de la Cinta celebra el Dia Mundial de l’Infant Prematur amb un seminari web sobre els problemes d’escolarització d’aquests infants.Docents, pediatres, psicòlegs i famílies debatran en una taula rodona sobre si 
l’escolarització dels infants prematurs s’ha d'iniciar segons la data de 
naixement o el grau de maduresa. 
 
Nacions Unides ha designat el 17 de novembre com el Dia Mundial de l’Infant 
Prematur amb l’objectiu de conscienciar la societat sobre les peculiaritats d'estos 
infants. 

A Catalunya 1 cada 10 nadons naix abans de les 37 setmanes d'embaràs, això són 
més de 6.000 prematurs a l'any. El principal repte que han de superar aquests 
infants és la immaduresa i la fragilitat del seu organisme, cosa que els fa més 
vulnerables a patir patologies de qualsevol mena. 

Els avenços de la medicina perinatal han aconseguit disminuir considerablement la 
taxa de mortalitat d’aquests nadons El repte ja no és tan sols la supervivència, sinó 
garantir un desenvolupament psicomotriu adequat. El risc de patir dèficits motrius, 
de comunicació o d’interacció social és el doble que en els nascuts a terme. Els 
trastorns d’aprenentatge i les dificultats en la regulació cognitiva i emocional també 
són més prevalents. 

Així doncs, a l’inici de l’etapa escolar les famílies d’infants prematurs sovint es 
pregunten si aquestes diferències en el grau de desenvolupament permetran que 
els seus fills i filles s'adapten correctament a l'aula. 

En la valoració del grau de maduresa dels infants prematurs hem de tindre en 
compte la diferència que hi ha entre l'edat real i l'edat corregida. L'edat real és 
aquella que es compta a partir de la data de naixement mentre que l’edat corregida 
ho fa a partir de la data prevista de part. 

En molts casos, la preocupació de la família ve quan els nadons prematurs naixen a 
finals d’any. Durant les primeres etapes de la vida uns pocs mesos suposen una 
gran diferència madurativa. No és el mateix ser dels grans de la classe que ser dels 
més petits. Les diferències a escala madurativa es noten en la parla, en la capacitat 
de manipular objectes, en l'ús de bolquer..., i aquesta diferència és encara més 
acusada en les infants prematurs. Per això, moltes famílies demanen que 
l'escolarització es faci tenint en compte l'edat corregida, ja que aquesta es relaciona 
millor amb el grau de desenvolupament de l'infant. 

La possibilitat d'escolaritzar nens prematurs segons la seva edat corregida no és 
igual en totes les comunitats autònomes. En algunes, aquesta opció està regulada 
per llei mentre que en altres no existeix legislació. 

Moltes vegades són els mateixos centres educatius els que acaben adaptant-se a 
les necessitats de l'infant i ho solen fer repetint el curs, sobretot en el cicle 
d'educació infantil. No és la millor solució, però en molts casos és l'única que hi ha 
perquè l’infant assoleixi un adequat rendiment acadèmic i una bona adaptació a 
l'aula.
 
En ocasions, el desenvolupament psicomotriu de l’infant prematur està endarrerit 
per problemes neurològics ocorreguts durant l’etapa de nadó i en aquests casos 
posposar l’edat d’escolarització també és aconsellable. 

A Catalunya, gràcies a una mesura sol·licitada al Síndic de Greuges, el 
Departament d’Educació permet que les famílies d’infants prematurs escullin l’any 
acadèmic en què volen escolaritzar el seu fill o filla, sempre que disposin d'un 
informe psicopedagògic que així ho aconselle. 

No tots els infants prematurs necessiten escolaritzar-se segons l'edat corregida, 
però en molts casos això els ajuda a assolir un correcte rendiment acadèmic i una 
bona integració a l’aula, sobretot en els casos en què la diferència de maduresa 
amb la resta del grup és més evident. 

Per a analitzar amb profunditat aquesta problemàtica, el Servei de Pediatria de 
l’Hospital de Tortosa Verge de la Cinta (HTVC) ha organitzat el divendres 20 de 
novembre a les 18 hores una taula rodona que es podrà seguir en directe a través 
del seu canal Youtube https://youtu.be/QRj08ax9WHA

La moderadora de la taula és Sílvia Franch Salvadó, pediatra de la Unitat de 
Neonatologia del Servei de Pediatria de l’HTVC, i hi participaran com a ponents: 
Jaume Rosal Roig, neuropediatre del Servei de Pediatria de l’HTVC. 
Montse Genaró Jornet, psicòloga del Centre de Desenvolupament Infantil i Atenció 
Precoç (CDIAP) del Montsià. 

Núria Lucas Cruelles, tècnica en educació infantil que treballa amb infants de 
primer cicle (0-3 anys) L'Onada Bressol Xip-Xap de Sant Carles de la Ràpita. 
Sara Puente Aznar, mare de Joel, nen de 6 anys, prematur de 30 setmanes. 
Les preguntes que puguin sorgir es podran fer arribar als ponents a través del xat de 
la mateixa plataforma.

 

Seminari Web organitzat per el Servei de Pediatria de l'Hospital Verge de la Cinta de Tortosa Foto: Cedida