Les DOP de l'oli, a l'expectativa del futur dels aranzels als Estats Units

Les polítiques de Trump comporten un impacte d'uns 50 milions d'euros en les exportacions agroalimentàries catalanes al país

DOP Oli del Baix Ebre-Montsià
DOP Oli del Baix Ebre-Montsià | Adrià Costa
Redacció
05 de novembre del 2020
Actualitzat a les 9:35h
Els productors d'oli del Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre es mostren expectants pel futur dels aranzels que imposen els Estats Units. L'octubre de l'any passat el president Donald Trump va incrementar les taxes sobre l'oli envasat d'un 3,5% a un 25% i això s'ha traduït en un desavantatge competitiu respecte països com Tunísia, Portugal o Grècia, que no suporten el mateix cost aranzelari.

Malgrat que el pes de les exportacions al mercat nord-americà és baix, el sector confia que un possible govern demòcrata revertisca o suavitze les polítiques proteccionistes de Donald Trump. Mentrestant, les DOP tarragonines ja han donat el tret de sortida a la collita de l'oliva, que enguany caurà entre un 25% i un 50%, segons la zona.

El president de la Denominació d'Origen Protegida (DOP) Siurana, Antoni Galceran, assegura que el sector està a l'expectativa del resultat de les eleccions als Estats Units. Les exportacions d'oli a este país no suposen una gran quantitat de la producció perquè el gruix es ven al mercat interior, però els productors catalans també se'n veuen perjudicats.

El motiu, explica Galceran, és que empreses envasadores espanyoles estan important oli a granel de països tercers, l'envasen a l'Estat i finalment l'exporten a Nord-Amèrica. Com que l'origen de l'oli no és espanyol, el producte no queda sotmès als aranzels del 25% i, a més, les empreses no perden la venda.

Esta pràctica, però, devalua el producte local, segons el president de la DOP Siurana "L'augment de l'oferta es traduïx en una baixada de preus i això entra en competència amb el nostre oli", resumix Galceran, el qual apunta que des de la DOP Siurana no s'ha exportat oli envasat als Estats Units durant l'últim any.

El resultat de les eleccions nord-americanes no treu la son, des del punt de vista de poder rendibilitzar les exportacions, a les cooperatives d'oli de la DOP Baix Ebre-Montsià. Gairebé la totalitat de la producció mitjana de la DOP, al voltant d'uns 400.000 quilos d'oli anuals, l'absorbixen els mercats català i estatal. Només de forma testimonial -entre un 1 i un 2%, com a màxim- surt a l'estranger.

"Amb les produccions que tenim aquí encara no hem arribat a este punt. Tant de bo hi arribem. Això significaria que fem molt més oli, no el podem vendre tot aquí i l'hem de treure fora, apunta el president de la DOP, Jaume Roé. Conscient dels problemes que generen els aranzels imposats pels Estats Units, explica que en molts de casos l'oli s'acaba envasant a països tercers amb acords de lliure comerç. Però la relativament baixa producció i forta competència -amb preus inferiors a la comercialització autòctona- encara no compensa l'esforç de donar el pas.

Des de la DOP Terra Alta, seguixen "expectants" el resultat de les eleccions als Estats Units i la possibilitat que l'arribada a la presidència del país de Joe Biden, el candidat demòcrata, pogués acabar amb els aranzels del 25% imposats al sector des de l'any passat per Donald Trump.

El president de la DOP Terra Alta, Josep Pere Colat, apunta que les vendes als Estats Units "han baixat de forma important" tot i que la denominació és de les més petites de Catalunya i tan sols hi exporta l'1% de la producció. "Com a sector seria important que hi hagués un canvi -en els aranzels- però no sabem tampoc quines polítiques portarà Biden", admet Colat.
 

DOP Oli del Baix Ebre-Montsià Foto: Adrià Costa


Collita a la baixa

Mentrestant, la collita de l'oliva ja està en marxa a la demarcació. A la DOP Baix Ebre-Montsià, com ha passat en la majoria de zones productores de Catalunya, enguany les previsions de collita se situen al voltant d'un 50% per sota de la mitjana. Les pluges de la primavera durant la pol·linització van impedir que el fruit quallés. La qualitat però, serà elevada. La DOP de l'oli Baix Ebre-Montsià és l'única de Catalunya que envasa fins a cinc varietats diferents amb la seva producció.

Per la seva banda, la DOP Siurana estima una producció de 3.600.000 quilos d'oli, un 41% menys que la campanya passada –amb una xifra excepcional de més de sis milions de quilos. A banda de l'alternança pròpia del cultiu de l'oliva -amb un any bo seguit d'un de més fluix-, la reducció s'atribueix al mal quallat durant la primavera per un excés d'humitat. La collita serà curta però de gran qualitat. Enguany la DOP estrenarà una fira virtual, del 12 al 30 de novembre, per compensar la cancel·lació de fires presencials per la Covid-19.

A la zona de producció de la Terra Alta, que inclou alguns municipis de la Ribera d'Ebre, es preveu una davallada de la collita d'entre el 25% i el 30% respecte les 700 tones d'oli que es van produir l'any passat, aproximadament. El quallat de la flor, amb les intenses pluges de la primavera, no va ser el correcte però la qualitat es preveu excepcional. Segons la DOP, així s'està certificant en els primers premsats, amb uns olis verge extra "de qualitat màxima" i un intens sabor afruitat.

El Consell Rector de la DOP de la Terra Alta ha fet una aposta clara per donar a conèixer la seva varietat d'oliva autòctona, l'empeltre. És l'única DOP de l'oli de Catalunya amb una varietat diferenciada i s'ha comprovat que avançant la collita unes setmanes, cap a final d'octubre i principi de novembre, el resultat és un oli encara més afruitat i amb uns aromes "que sorprenen".

Preocupen, un anys més, els preus. El sector ve de campanyes molt nefastes i, independentment del rendiment, la mitjana de preus es manté entre els 35 i 40 cèntims d'euro el quilo. "La pauta la marca Andalusia però sembla que els preus poden anar una mica a l'alça. Veurem", indica el president de la DOP, Josep Pere Colat.
 

Joe Biden és l'esperança de la indústria agroalimentària catalana. Foto: Europa Press



Un impacte d'uns 50 milions d'euros

L'increment dels aranzels aplicat pel govern de Donald Trump a productes agroalimentaris europeus ha suposat un impacte econòmic negatiu d'uns 50 milions d'euros en les exportacions d'empreses catalanes als Estats Units, des de de la seva entrada en vigor l'octubre del 2019 i fins aquest agost, segons dades de Prodeca.

La carn, l'oli d'oliva i els vins són els productes que s'han vist més afectats. Les empreses agroalimentàries adverteixen que si Trump revalida la presidència puguin replantejar-se d'exportar als EUA ja que el republicà podria incrementar encara més els aranzels i ampliar-los a productes com ara el cava. Preveuen que aquesta política aranzelària seguirà vigent durant un temps, encara que Biden acabi accedint a la presidència.

Des de la Promotora d'Exportacions Catalanes (Prodeca), empresa pública que depèn del Departament d'Agricultura, estimen que l'increment dels aranzels del 25% que els Estats Units van començar a aplicar l'octubre del 2019 a determinats productes agroalimentaris d'alguns països europeus s'ha traduït en una caiguda de vendes per valor d'uns 38 milions d'euros, als quals cal sumar l'impacte de 13 milions d'euros que ha comportat l'aplicació d'aquests nous aranzels.

Això representa que les empreses exportadores agroalimentàries catalanes han deixat de vendre per valor de més de 50 milions d'euros al mercat nord-americà, entre l'octubre del 2019 i el 31 d'agost del 2020, segons explica a l'ACN el director de Prodeca, Ramon Sentmartí. Cal recordar que l'administració Trump va implantar aquests nous aranzels arran de les subvencions de governs europeus a Airbus -que van perjudicar el seu gran rival Boeing-.

En aquest impacte a les exportacions agroalimentàries catalanes també ha influït el fet el govern nord-americà no hagi aplicat aquests nous aranzels al vi i l'oli que exporten altres països comunitaris competidors directes com és el cas d'Itàlia, Grècia o Portugal, com sí ha fet als procedents de l'estat espanyol. D'aquesta manera, "els vins i olis catalans han passat a ser molt menys competitius perquè han vist incrementat de cop i volta el seu cost un 25% en el mercat nord-americà", assenyala Sentmartí.

La carn, l'oli i el vi, els productes més perjudicats

En el cas de l'oli d'oliva, Prodeca xifra l'afectació en uns 17,5 milions d'euros (7 milions d'euros pel sobrecost en aranzels i 10,5 milions per la caiguda de vendes). Els vins –cal recordar que els aranzels no afecten el cava- han deixat de facturar uns 8,5 milions d'euros (4,58 milions pels aranzels i uns 4 milions d'euros per la disminució de les vendes). Però el sector més perjudicat ha estat el de la carn ja que, tot i haver patit en menor mesura l'impacte aranzelari, la baixada de vendes en aquests deu mesos n'ha fet caure la facturació uns 20 milions d'euros. També s'han vist afectades les exportacions de productes pesquers, mentre en productes gourmet o 'fine food', que agrupen dolços, pastisseria, làctics o la mel, entre altres, l'afectació ha estat menor, en concret d'1,5 milions d'euros.

Amb vendes per valor de 323,68 milions d'euros, els Estats Units van ser l'any 2019 el 9è mercat en importància pel que fa a les exportacions agroalimentàries catalanes. En els darrers cincs anys es van incrementar un 50%, tendència que s'ha vist estroncada arran dels nous aranzels. El 'fine food' va encapçalar l'any passat les vendes al mercat nord-americà, per valor d'uns 130 milions d'euros; el vi i el cava va ocupar el segon lloc (71,59 milions), i el van seguir l'oli d'oliva (41,22 milions d'euros), la carn, la fruita i el peix.

Des de Prodeca, asseguren que continuaran treballant amb accions comercials per posar en valor els vins, olis i la resta de producció agroalimentària catalana als EUA per minimitzar aquest impacte aranzelari. En aquesta línia, la Promotora ha aconseguit uns 3 milions d'euros de fons europeus per dur a terme un projecte del programa CHAFEA per a la promoció dels vins de les Denominacions d'Origen catalanes i del cava als mercats nord-americà i xinès en els pròxims tres anys.

Deixar de vendre als EUA

El Grup Pons és una empresa lleidatana que exporta els seus productes als Estats Units des de fa més de vint anys, sobretot oli d'oliva verge extra i vins. El nord-americà és el seu tercer mercat en importància on efectua vendes per valor d'uns 7 milions d'euros anuals, el 20% del total. El grup compta amb una filial i amb treballadors a Nova Jersey des d'on distribueix els seus productes arreu dels Estats Units. Un 60% de la cartera de productes que el grup exporta al mercat nord-americà estan sent gravats amb aquests aranzels ja que en altres com ara el cava o olis de sabors no se'ls hi apliquen, al menys fins al moment.

El director general del Grup Pons, Eduard Pons, remarca que el factor més important, és la "competència absolutament deslleial" que suposa que aquests aranzels no s'apliquin a productes com ara l'oli o el vi d'Itàlia, Grècia o Portugal. "Això crea un greuge compartiu molt important en el lineal de compra, per exemple, entre un oli de l'estat espanyol i un d'italià", lamenta.

En el cas del vi, el Grup Pons ha pogut salvar en part aquest gravamen ja que va anticipar l'enviament de producte abans de l'aplicació dels nous aranzels però sí s'ha vist afectat de ple amb l'oli. "No podem aplicar un increment de preu del 20% al consumidor", ressalta Pons. Per això, la firma "s'ha vist obligada a estrènyer el marge" de benefici que obté al mercat nord-americà i així ha pogut mantenir vendes, però gràcies també al treball que el grup porta fent des del 1998 sobre el terreny per donar a conèixer i consolidar la marca als Estats Units, assenyala a l'ACN.

Eduard Pons avisa que si aquesta pressió aranzelària continua, possiblement, el grup es podria veure abocat a sortir del mercat nord-americà. "Les nostres estructures que mantenim als Estats Units no es podrien aguantar més", remarca. D'aquí que l'empresa té posada la mirada en com s'acaben resolent els resultats de les eleccions nord-americanes celebrades aquest dimarts. "Sense aquest mercat seria una davallada important al volum d'exportacions que difícilment podríem recuperar perquè cal recordar que tenim al costat el Brexit i caldrà veure què acaba succeint amb els aranzels", assenyala Pons.

El resultat de les eleccions pot ser clau

Les eleccions als Estats Units deixen un futur incert per a les exportacions agroalimentàries catalanes, a l'espera que es confirmi el guanyador defintiu. El director de Prodeca remarca que, malgrat tinguin un tarannà i un estil molt diferent, tant Trump com Biden han mostrat una voluntat proteccionista.

Sentmartí adverteix que si torna a imposar-se Donald Trump podria reforçar encara més aquesta política aranzelària, mentre si la victòria és per a Joe Biden "previsiblement seria diferent perquè, durant la seva trajectòria política, ha mostrat una vessant més negociadora i ha mantingut unes bones relacions amb Europa" malgrat que la qüestió dels aranzels "no sembla que sigui una de les prioritats en la seva agenda". De totes maneres, guanyi qui guanyi, Sentmartí preveu que els aranzels es mantinguin i que continuïn damunt la taula, al menys, un cert temps.

Per la seva banda, Eduard Pons estima que una victòria demòcrata podria portar a un canvi no a curt sinó a mitjà termini, tot i que afirma que Joe Biden no s'ha pronunciat explícitament sobre quina serà la seva política aranzelària. En canvi, adverteix que si Trump manté la presidència "s'enduriria aquesta política i el cava i altres productes –que també comercialitza l'empresa als EUA- es podrien veure també gravats". "Si no hi ha un aire fresc que arribi amb aquest tema impositiu amb Biden, l'agroindústria catalana té el peu al coll als Estats Units", afirma el director del Grup Pons.