«Invertirem 3,7 milions al port de l'Ampolla per reparar els danys causats pel Gloria, però farem un pas més i adaptarem el port al canvi climàtic»

Entrevistem Joan Pere Gómez i Comes, Director General de Ports de la Generalitat

El Director General de Ports de la Generalitat, Joan Pere Gómez Comes
El Director General de Ports de la Generalitat, Joan Pere Gómez Comes | Ports de la Generalitat
Aguaita.cat
12 de juny del 2020
Actualitzat a les 9:44h
El temporal Gloria va afectar bona part de la costa catalana, especialment la costa ebrenca. El port de l'Ampolla va ser un dels més perjudicats. Va patir la virulència del mar, el vent i la pluja, amb tràngols de 4 metres que saltaven per sobre de l'espatller, i que no s'havien vist mai al port.

L'acció del temporal va provocar danys estructurals al dic de recer, les esplanades adossades al dic i el moll de pesca. Per poder avaluar les afectacions de la infraestructura, es van fer batimetries i diversos estudis tècnics. Amb els resultats dels estudis, Ports de la Generalitat va redactar el projecte constructiu per reforçar la part exterior del dic de recer amb blocs de pedra d'escullera, el recreixement de l'espatller i la construcció d'un botaones.


Vostè era al port de l'Ampolla un dels dies del temporal. Com va viure l'experiència?

En sortir d'una reunió, vaig poder comprovar la virulència del temporal. Els colls de mar per sobre l'espatller, la pluja torrencial i els barrancs que baixaven de gom a gom i portaven branques, residus i terra al port. Els vials, les esplanades i els passejos van quedar inundats. Va ser impressionant. L'acció del temporal va provocar molts danys estructurals al port i el perill d'enfonsament dels vaixells, en especial de les barques de pesca. El més important va ser que no hi va haver danys personals. Hauria estat terrible.
 

Les fortes onades impactant contra el dic de contecció del moll a l'Ampolla. Foto: Vicent i Francisco José Moya Moras



Què van fer l'endemà del temporal?

Vam fer neteja dels molls, els vials i les zones de passeig que estaven plenes de fang, restes vegetals, residus varis i pedres. Després, vam portar una grua per treure els estris dels pescadors, que els colls de mar havien tirat al fons del port pesquer. Volíem que l'activitat portuària tornés a una certa normalitat al més aviat possible.
 

Les fortes onades impactant contra el dic de contecció del moll a l'Ampolla. Foto: Vicent i Francisco José Moya Moras


El temporal va fer molts desperfectes al port de l'Ampolla. Quines obres estan fent ara?

L'acció del temporal va provocar danys importants a l'estructura de recer del port i hi va haver perill d'enfonsament dels vaixells, en especial les barques de pesca que estaven amarrades al moll. Per sort, no hi es van haver de lamentar danys personals. Quan vam veure la magnitud dels desperfectes, vam tenir clar que s'havia de buscar una enginyeria experta que ens ajudés a trobar la millor solució per donar estabilitat i seguretat al port de l'Ampolla davant de temporals semblants al Gloria, i fer un pas més, adaptant el port al canvi climàtic.
 

Imatge virtual del futur dic de recer de l'Ampolla Foto: Ports de la Generalitat


Ens pot explicar què faran al dic?

Dels resultats dels estudis tècnics fets per l'enginyeria externa i les avaluacions fetes pels enginyers de Ports de la Generalitat s'ha redactat el projecte constructiu per reparar la infraestructura. Les obres han de reforçar la part de l'escullera del dic de recer al llarg dels seus 540 metres, amb la reposició de blocs de pedra d'entre 4 i 7 tones. Això suposarà una col·locació d'unes 60.000 tones de pedra.  A la banda de mar de l'espatller, es construirà un botaones perquè els forts tràngols, rebotin cap al mar. L'objectiu és que els colls de mar no sobrepassen l'espatller amb virulència, ni posen en perill la infraestructura portuària, els béns del port ni les persones.

I a l'espatller?

El dic de recer es divideix en tres trams. Un primer tram  de 240 metres de longitud, un segon de 140 metres i un tercer de 160 metres que arriba fins a la bocana. Ports de la Generalitat preveu un increment de l'alçada de l'espatller per trams. El primer tram pujarà mig metre d'alçada, mentre que el segon i el tercer s'incrementaran un metre d'alçada, ja que van ser els més afectats per l'acció del temporal. Podem dir que en conjunt l'espatller s'alçarà una mitjana de 0,77 metres.
 

Obres d'emergència al Port de l'Ampolla Foto: Ports de la Generalitat



Quina inversió es destinarà a la reparació del port de l'Ampolla?

Destinarem 3,7 milions d’euros per reparar els danys causats per este temporal excepcional. Ports de la Generalitat és una empresa pública que s'autofinança amb recursos econòmics propis, a través de la recaptació de les taxes i els cànons portuaris, que després es reinverteixen en el sistema portuari. Este principi de sostenibilitat econòmica, la implicació de l'equip humà de l'empresa, la prestació d'un servei públic de qualitat i una gestió eficient dels recursos econòmics, ens permet disposar avui dia  d'un romanent de tresoreria per fer front a les obres d'emergència als ports ebrencs de l'Ampolla, la Cala, la Ràpita i les Cases d'Alcanar. Quatre ports on invertirem un total de 7,8 milions d'euros,  xifra que suposa més de la meitat de la inversió que es farà a causa del temporal als ports gestionats per Ports de la Generalitat que també han patit desperfectes.