Infosa projecta traslladar per mar la producció de les salines quan la punta de la Banya no siga accessible per terra

L'empresa salinera estudia construir un pantalà i que una pontona permeta els camions connectar amb el port de la Ràpita

Màquines treballant per donar pas a la barra del Trabucador, a finals de gener, amb les instal·lacions de les salines al fons.
Màquines treballant per donar pas a la barra del Trabucador, a finals de gener, amb les instal·lacions de les salines al fons. | ACN
Redacció
05 d'abril del 2020
Actualitzat a les 10:50h
L'empresa que gestiona les salines de la punta de la Banya, al delta de l'Ebre, treballa en un avantprojecte que li permeta traslladar la seua producció per via marítima en el cas que l'accés de la barra del Trabucador es mantinga intransitable pels temporals de llevant. Infosa, que ha destinat 420.000 euros a restaurar el camí malmès després del temporal Gloria i que ara s'ha tornat a perdre arran dels últims temporals d'este març, vol assegurar la sortida de la seua producció de sal amb camions pel port de la Ràpita en estes situacions. Amb este objectiu, estudien demanar els permisos per poder construir un pantalà que permeta accedir una pontona carregada amb dos o tres camions fins la punta de la Banya.

Les obres d'emergència aprovades pel govern espanyol per restaurar la barra del Trabucador no han arribat ni a començar després que una ordre ministerial les aturés el passat dia 16 arran de la declaració de l'estat d'alarma per l'expansió del coronavirus. Des de llavors, uns tres episodis de temporals s'han succeït a la zona esborrant, novament, les actuacions inicials per restaurar el camí d'accés per part de l'empresa. L'accés per l'istme torna a estar pel mar en l'últim tram d'uns tres o quatre quilòmetres. Segons ha explicat a l'ACN el gerent d'Infosa, Joan Sucarrats, l'empresa ha hagut de presentar un ERTO per als 60 treballadors de la plantilla –només se'n mantenen sis per a tasques de manteniment de maquinària, cristal·lització de la sal i oficines-.

L'avantprojecte, després d'estudiar diverses opcions, està en estos moments en fase de redacció per part de de l'enginyeria barcelonina Raventós –amb totes les limitacions que imposa l'estat d'alarma i el confinament- i l'empresa també està ja abordant amb els diferents administracions implicades la possible concessió dels permisos per fer-lo possible. Insistix que esta alternativa per fer front eventualment a la inaccessibilitat per terra a les salines no suposa en cap cas renunciar a la reivindicació d'una solució estructural al govern espanyol per garantir la integritat i accessibilitat de la barra del Trabucador.

La idea, segons ha elaborat, seria construir un moll a la part interior de la punta de la Banya que penetrés aigües endins de la badia dels Alfacs fins el punt que la batimetria permeta accedir les pontones. Estos transports marítims, que haurien de poder carregar unes 100 tones de pes –entre dos i tres camions carregats de sal-, requeririen entre dos i tres metres de calat per poder atracar sense problemes. Això obligaria a allargar el moll diversos centenars de metres badia endins –fins a 800 o 900 metres- per trobar les condicions idònies, atesa la poca profunditat existent en esta zona.

Pontona per traslladar els camions

Els camions arribarien sobre la pontona des del port de la Ràpita –Infosa negocia també amb Ports de la Generalitat la cessió d'un moll a la zona de Marina Sant Carles per poder operar des d'allí- i, un cop carregats amb la sal, retornarien a la infraestructura portuària rapitenca amb l'embarcació de transport. Infosa estudia la possibilitat l'encarregar la construcció d'una nova embarcació d'este tipus o comprar-ne alguna de segona mà, de les que s'usen habitualment en grans obres d'infraestructures marines al nord d'Europa.

De moment, Sucarrats no s'atrevix a avançar el cost que suposaria habilitar tot este sistema de transport alternatiu que es posaria en marxa en el cas que els temporals inhabilitessen l'accés terrestre pel Trabucador amb l'objectiu de mantenir l'activitat. Creu que el temps necessari per fer les obres no serà molt llarg –uns tres mesos- i la idea és poder disposar-ne efectivament a l'octubre, just abans que comencen els temporals de la tardor. "Per molt que refem el camí provisional i Costes face la inversió que ha de ser a l'octubre tindrem un camí precari i amb els temporals de l'hivern, tenim molts números que torne a desaparèixer", subratlla.

Tot i això, l'empresa assegura que conscient que al marge del temps que pot requerir l'adquisició de l'embarcació, la tramitació de les autoritzacions, tràmits i permisos administratius per a un projecte d'este tipus –tant per part del Departament de Territori, el parc Natural, el Departament d'Agricultura o la Direcció General de Costes del Ministeri per la Transició Ecològica- no serà ràpida.

La prioritat immediata, sosté, és poder "recuperar l'activitat" més enllà de l'estat d'alarma i la manca de previsió estatal sobre les obres d'urgència previstes. En este sentit, apunta que si s'obre una "finestra de bon temps" d'unes tres o quatre setmanes tornaran a actuar sobre la barra del Trabucador per recuperar l'accés provisionals i l'activitat. "Ens ha pujat molt la demanda però no podem subministrar: únicament les sals que distribuïm i no són d'Infosa, que representen un 10%. El drama que tenim és que, poc a poc, perdem el nostre fons de comerç", apunta Sucarrats. A banda, remarca, caldrà veure com acabar la collita d'enguany davant l'embat dels diversos temporals esta primavera i l'entrada d'aigua de mar pel Gloria.