L’Ateneu Cooperatiu treballa en la creació de noves cooperatives d’alumnes al territori

S’han fet sessions informatives als instituts i un curs a professors per difondre el cooperativisme i l'economia social

Una de les sessions del curs de professors amb la participació dels alumnes del Verge de la Cinta
Una de les sessions del curs de professors amb la participació dels alumnes del Verge de la Cinta | Cedida
Redacció
12 de juliol del 2018
Actualitzat a les 14:41h
Un dels pals de paller de l’Ateneu Cooperatiu Terres de l’Ebre és l’àmbit de l’educació i des de la seua posada en marxa s’han realitzat nombroses xerrades informatives en centres educatius del territori per tal de donar a conèixer l’economia social i el cooperativisme, un model d’empresa, on les decisions es prenen de manera democràtica, on els socis són els propietaris i on el capital són les persones més que els diners.

“Ens trobem que en els treballs de fi de curs, hi ha propostes de creació d’empreses i gairebé mai són cooperatives, potser perquè ni alumnes ni professors tenen clar que és una cooperativa ni que hi ha nombroses cooperatives més enllà de l’àmbit agrari”, apunta Pep Simó, el responsable d’impartir estes xerrades. “Amb estes sessions intentem explicar que el cooperativisme i l’economia social són una alternativa real i viable i pot ser a partir d’ara l’enfoc d’alguns treballs també canvia”, afegeix Simó tot precisant que se’ls parla d’exemples concrets com les cooperatives Som Energia o els iogurts La Fageda.

De fet, des de l’Ateneu fins i tot s’ha organitzat un curs de 16 hores adreçat a professors– se’n van inscriure 40- per formar-los i que puguen transmetre així als seus alumnes els valors del cooperativisme i l’economia social.

Una altra via a explorar dins l’àmbit de l’educació són les cooperatives d’alumnes. En tot Catalunya n’hi ha 115, una de les quals, Cooperativa Energy SCCL de l’Escola Verge de la Cinta de Campredó, és l’única que hi ha a les Terres de l’Ebre. N’hi ha de tot tipus: de serveis, d’altres que preparen berenars al centre o que organitzen activitats lúdiques i càtering com la de Campredó. Els diners que recapten els servixen des de per fer intercanvis lingüístics a pagar-se una excursió de final de curs.

Actualment, l’Ateneu treballa amb d’altres centres de secundària del territori que estan interessats en crear cooperatives d’alumnes. Alguns d’ells ja treballen amb productes o projectes als quals podrien donar sortida com a cooperativa. Però més enllà de l’aspecte purament pràctic, a través d’una cooperativa d’alumnes es pot entendre millor la filosofia del cooperativisme i els valors de l’economia social. De manera que en un futur estos estudiants tindran més coneixement de causa per decidir si aposten per este model econòmic com alternativa al capitalisme imperant.