Arrossaires del Delta culminarà al setembre la segregació a Nomen Foods

El procés suposa l'escissió dels actius comercials i productius de la cooperativa, que passaran a formar part de la nova societat

Instal·lacions de la cooperativa Arrossaires del Delta, a Deltebre.
Instal·lacions de la cooperativa Arrossaires del Delta, a Deltebre. | S.B.
Sofia Cabanes
06 de juny del 2018
Actualitzat a les 19:28h
El procés suposa l'escissió dels actius comercials i productius de la cooperativa, que passaran a formar part de la nova societat. "L'objectiu és enfocar la cooperativa Arrossaires del Delta als temes agronòmics, donar molta rellevància a l’I + D, a la recerca de cultius, rendiments, plantacions i productes, mentre que Nomen Foods aglutinarà els objectius purament de màrqueting, i de donar resposta als consumidors i a les seues necessitats ", ha exposat el director general de Arrossaires del Delta, Enric Batlle. "El que volem, en definitiva, és la separació accionarial perquè cadascuna de les societats puga dedicar-se a fons als seus objectius", va afegir.

Arrossaires conservarà una "part menor" del seu patrimoni actual, "la de la conservació dels estocs d'arròs", mentre que les marques, Nomen, Bayo, Segadors del Delta i tot el patrimoni productiu -maquinària, magatzems, ...- passaran a formar part, per successió universal, de la nova societat Nomen Foods SL.

Quan la segregació empresarial culmine, Arrossaires del Delta passarà a tindre el 100% de la propietat de Nomen Foods i al setembre, els prop dels 900 socis de la cooperativa obtindran el 10% de les participacions de Nomen Foods, mitjançant una operació de "tornada cooperativa", per la qual cosa la cooperativa continuarà conservant un 90% de les participacions i el 10% restant serà dels socis.

L'objectiu d'esta reestructuració empresarial és el de potenciar el creixement de la marca Nomen, que ostenta un 6% del mercat espanyol i el 20% del català.

"La cooperativa té un repte important, tenim més de 800 famílies vivint de l'arròs. Hem de buscar com millorar els rendiments dels nostres camps, augmentar les qualitats de l'arròs, fer productes més respectuosos amb l'entorn i d'una major qualitat nutritiva ", este serà el principal repte a partir d'ara de la cooperativa.

Nomen ha presentat, in situ, al voltant de les seues instal·lacions un cultius de Deltebre, el procés de reestructuració empresarial. D'entre els nous reptes en el cultiu que des de la cooperativa es vol potenciar en els propers anys hi ha el de la plantació en sec. Un procés que evita plantar les llavors amb els camps inundats d'aigua per evitar que la plaga del caragol maçana acabe matant els brots de la planta quan comença a créixer.

Actualment la cooperativa experimenta este tipus de cultiu en 3.000 ha d'arrossars. "És clar que la plaga ha vingut per quedar-se i que haurem d'aprendre a conviure. La plaga ha suposat un encariment en el procés de cultiu de l'arròs i ara estem veient quins tipus de varietats adapten millor a la plantació en sec ", ha explicat per la seua banda el president de Arrossaires del Delta, Jordi Casanova.

La producció ecològica és, precisament, una de les línies que vol potenciar Arrossaires i Nomen Food en un futur: "Hi ha una preocupació creixent per part dels consumidors. En els últims anys hem llançat productes ecològics i el seu funcionament ens ha sorprès. Hi ha una demanda creixent ", sosté Enric Batlle.

El 2012, Arrossaires del Delta va adquirir per 40 milions d'euros la marca Nomen, que posseïa Ebre Foods. Des de llavors, el creixement de la marca ha estat d'un 20% anual i preveuen tancar l'exercici actual igualant el de l’any passat, amb 3,5 milions d'euros.