Consum resol el 70% de les reclamacions a l'Ebre per la via de la mediació

Endesa és l'empresa amb més reclamacions al territori

L'ACC presentant la Memòria d'Actuacions 2018
L'ACC presentant la Memòria d'Actuacions 2018 | Cedida
Redacció
29 de maig del 2018
Actualitzat a la 13:55h
L’Agència Catalana del Consum (ACC) resol més del 70% de les reclamacions que es fan a l’Ebre per la via de la mediació i l’arbitratge. Esta és una de les xifres més destacades de la Memòria d’Actuacions 2017 de l’Agència a les Terres de l’Ebre, que la directora, Montserrat Ribera, ha presentat avui, acompanyada de la directora dels Serveis Territorials del Departament d'Empresa i Coneixement a l'Ebre, Mercè Miralles.

La directora de l'ACC ha valorat positivament l'activitat de l'agència a la demarcació. En este sentit, ha destacat l'increment de les consultes que “ens demostren que els consumidors estan cada cop més i millor informats”. Ribera també ha posat en valor que el 70% de les reclamacions a les Terres de l'Ebre es resolen per la via de la mediació i l'arbitratge, “una de les xifres més altes de Catalunya”.

Pel que fa a les consultes rebudes per l'ACC a les Terres de l'Ebre, s'han registrat un total de 4.083 consultes ateses. L'any 2017, l'Agència Catalana del Consum a la demarcació va rebre 933 reclamacions, un 9% més que les registrades el 2016. Les telecomunicacions i Internet (35,4%) continuen sent el sector amb més reclamacions seguit dels serveis d'electricitat, gas i aigua (22,6%),
altres serveis generals e consum (15,3%) i de béns de consum/productes (11,1%). Per contra, en el mateix període a Catalunya es van registrar menys reclamacions, en concret un 11,14%.

Pel que fa als casos resolts per acord de mediació s'han resolt 604 reclamacions, un 16,38% més, sent les telecomunicacions i Internet el sector amb més casos resolts amb un 42,2%. A continuació hi ha els serveis de subministraments bàsics --aigua, electricitat, gas--, amb el 27%; altres serveis generals de consum, amb el 10,3%; els béns generals de consum/productes sumen el 8,1%; els serveis financers amb un 7,8%; els serveis de transport amb el 4,3%; i els restaurants i allotjaments turístics, el 0,3%.

Els laudes arbitrals resolts van ser un total de 52, un 7,14% menys respecte l'any 2016. En matèria d'arbitratges, també les telecomunicacions i Internet van registrar el major nombre de laudes (el 71,15%), seguit dels serveis d'electricitat, gas i agua (el 26,92%) i altres serveis generals de consum (l'1,92%).

Companyies amb més reclamacions

Endesa encapçala les empreses amb més reclamacions, seguida de Vodafone, Orange Espagne, Telefónica i Gas Natural. Tot i que estes són les empreses amb més reclamacions, la majoria les solucionen per la via de la mediació o l'arbitratge.

Baixa el número de denúncies

L'any passat es van rebre a les Terres de l'Ebre 20 denúncies, un 45,95% menys que el 2016. Del total de denúncies, el 40% corresponen a béns de consum/productes; seguit d'Altres serveis generals de consum (20%); dels serveis d'electricitat, gas i aigua (15%), dels serveis de telecomunicacions i Internet (10%); restauració i allotjaments (10%); i aliments (5%).

Més de 300 expedients resolts amb sanció

Durant 2017, les actuacions inspecció i control de mercat de l'ACC a Catalunya han derivat en 317 expedients resolts amb sanció (un 22,3% menys que al 2016). L'import total de les multes ha estat de 5,2 milions d'euros, una xifra inferior (21,63%) a la registrada el 2016. Les infraccions que han motivat majors quanties en multes han estat les clàusules i pràctiques abusives (el 40,93% del total), seguides de les pràctiques comercials deslleials (amb el 18,22%), i de les clàusules i per alteració, adulteració, frau o engany (amb el 15,46%).

Més de 800 reclamacions transfronteres

L'ACC va rebre l'any passat 844 reclamacions transfrontereres, un 13,4% més que el 2016. Els serveis de transport per avió concentren la majoria de reclamacions, seguit a distància dels serveis generals de consum, la restauració i allotjaments turístics, els béns i productes de consum i altres serveis de transport.

El 79% de les persones consumidores que reclamen són residents a Catalunya i del 21% restant principalment l'origen és de França, Alemanya, Andorra, Regne Unit, Espanya, EUA i Portugal. Pel que fa a les empreses reclamades, el 19% tenen l'origen a Catalunya, i del 81% restant el 30% són d'Irlanda, el 8% del Regne Unit, el 5% d'Alemanya i el 4% de França.

Els principals motius de les reclamacions són per cancel·lacions o retards de vols i pèrdues d'equipatge, entre d'altres.

Actuació inspectora

Pel que fa a l'actuació inspectora a la demarcació, l'ACC va realitzar 160 actuacions. Del total d'inspeccions, el 47% va estar motivada per una campanya, el 35% per una comunicació; el 11% per una denúncia; el 3% per una alerta; el 3% per recerca de productes insegurs i un 2% per iniciativa pròpia.

Més de 2.900 productes alertats i 19.699 articles retirats

L'any passat es van registrar 2.912 productes alertats a Catalunya,  un 1,32% més que el 2015. Per tipologia de productes, el 27,83% de les alertes han estat per joguines, seguit del 19,48% per vehicles i motocicletes; el 16,50% material elèctric i lluminàries; el 10,74%  roba i calçat; i el 7,16% d'altres. L'ACC participa en el sistema de control d'alertes europeu RAPEX que té per objectiu prevenir riscos pel que fa a la seguretat dels productes.

Així mateix, l'ACC va retirar 19.699 articles del mercat. Per tipus de productes, la majoria dels articles retirats va ser material elèctric i lluminàries, joguines i electrodomèstics.

La Junta arbitral de Consum incrementa en un 4% les seues adhesions a l’Ebre

El nombre d'establiments adherits al sistema arbitral de Consum a través de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC) va situar-se el 2017 a les Terres de l'Ebre en els 687, una xifra que representa una pujada del 4,09% respecte l'any anterior. Per contra, els laudes que es van emetre durant el 2017 van baixar un 7,14% respecte l'any anterior.

Actualment, l'arbitratge de consum segueix sent un plus de qualitat que pot oferir una empresa als seus clients. La confiança que les empreses dipositen en aquest mecanisme es percep en l'augment que any rere any registra el cens d'adhesions a la JACC.

Reforç en la tasca formativa a nens i adolescents

La formació ha estat una altra de les prioritats de l'Agència al 2017, que s'ha orientat a les escoles, a cursos de formació adreçats als serveis públics de consum i a sessions informatives i divulgatives adreçades a col·lectius de consumidors i empreses.

Pel que fa a les escoles, el curs 2016-2017, un total de 470 alumnes han passat pels tallers programats per l'Escola del Consum de Catalunya a les Terres de l'Ebre.