Maria Rodés s'inspira al seu nou disc en el seu tiet besavi astrònom que va dirigir l'Observatori de l'Ebre

La cantant es va influir pel diari personal que ell va escriure durant la Guerra Civil, on parla de "les atrocitats de la guerra i es refugia en l'astronomia que és la seva vocació"

Maria Rodés
Maria Rodés | ACN
ACN
18 de maig del 2018
Actualitzat a les 16:55h
La cantant Maria Rodés s'ha inspirat en el seu quart disc 'Eclíptica' (Satélite K) en el seu tiet besavi Lluís Rodés, astrònom que va dirigir l'Observatori de l'Ebre entre 1920 i 1939. A la cantant li va interessar del seu tiet avi conceptes com l'astronomia, la guerra i l'espiritualitat. "Volia agafar aquests temes i portar-los a la meva vida i investigar què signifiquen per a mi, quina és la meva guerra i la meva espiritualitat i l'astronomia m'ha servit a nivell metafòric per parlar de moltes coses", ha explicat. En declaracions a l'ACN ha assegurat que 'Eclíptica' mira "més cap a les coses lluminoses i deixa el drama de banda". El disc, que es publica este divendres, arriba quatre anys després de la seua revisió de la cobla espanyola a l'àlbum 'Maria Canta Copla' (Chesapik) i després de la publicació del seu llibre 'Duermevela' (Alpha Decay).

Al 2012, la cantant va fer una residència artística que organitzava Gràcia Territori Sonor i consistia en anar a un observatori i es rebien lliçons d'un astrònom i un cosmòleg, a canvi s'havia de composar música inspirada en el què s'aprenia. L'astrònom li va dir que el seu tiet besavi era "súper famós" i li va regalar el llibre que Lluís Rodés havia escrit i que es deia 'Firmamento'. D'esta experiència li va venir la idea que en algun moment voldria fer un disc basat en el seu avantpassat. 

El disc està inspirat en Lluís Rodés, que va dirigir l'Observatori de l'Ebre. La cantant es va influir pel diari personal que ell va escriure durant la Guerra Civil, on parla de "les atrocitats de la guerra i es refugia en l'astronomia que és la seva vocació". També va inspirar-se en la conferència 'Harmonies del firmament' que Rodés va fer al Palau de la Música al 1920 on relacionava "la música i l'astronomia, el so i la llum". 

Ha apuntat que 'Eclíptica' és un àlbum eclèctic i que cada cançó és un món, alguna s'inspira en la cobla, una en la cúmbia, altres temes més intimistes i experimentals. "És un disc que integra bastant les meves facetes musicals", ha assenyalat. Ha considerat que hi ha alguna cançó que beu de la influència de les cobles com 'Luciérnaga en el suelo' i 'Niña de párpados negros' "té un caire aflamencat". 

"El disc parla d'una voluntat personal de mirar més cap a les coses lluminoses i deixar el drama de banda, potser els meus discos anteriors eren més melancòlics i enfocats en la tristesa i aquest disc he intentat que tant en la lletra com la música sigui més lluminós", ha explicat la cantant. De fet, ha indicat que moltes cançons com 'Voy a buscar el sol' o 'Luciérnaga en el suelo' van en aesta direcció. 

Ha considerat que esta recerca de la lluminositat té a veure amb "fer-se gran". "Crec que durant la meva joventut i post-adolescència era una persona més sentida i intensa en el sentit dramàtic, però per mi és un senyal de madurar quan aprens a viure" d'una altra manera, ha recalcat Rodés. En este context, ha destacat que les cançons són més lluminoses i fins i tot, ha afegit, n'hi ha algunes que es poden ballar. 

Pel que fa l'enregistrament del disc, la cantautora ha manifestat que "fer un disc és un procés complicat i és un treball en equip. Amb els anys n'he après una mica a gestionar les persones i que tot sigui més fluid", ha afegit.