La pedagogia sistèmica centra les jornades d’Educació Infantil i Primària Terres de l’Ebre

Este model educatiu busca, des del respecte a la diversitat, que els col·legis siguen més integradors, i dóna molta importància a la relació de l'alumne amb la cultura i col·lectiu al qual pertanyen

La VIII Jornada d’Educació Infantil es durà a terme este dissabte 24 de febrer
La VIII Jornada d’Educació Infantil es durà a terme este dissabte 24 de febrer | Cedida
Redacció
21 de febrer del 2018
Actualitzat a les 16:12h
Les jornades d’Educació Infantil i Primària Terres de l’Ebre arriben enguany a la vuitena i desena edició i tindran com a tema central la pedagogia sistèmica: una metodologia que té molt en compte el context, la diversitat i les peculiaritats de cada alumne en l’educació. Este model educatiu busca, des del respecte a la diversitat, que els col·legis siguen més integradors, així com també dóna molta importància als vincles entre pares i fills i a la relació de les persones amb la seua cultura i el col·lectiu al qual pertanyen. No només això sinó que ho aprofita per potenciar la convivència i el respecte.

“Fa molts anys que es parla de pedagogia sistèmica, però també és cert que el percentatge de les escoles que l’apliquen és encara baix”, assenyala Josep Holgado, responsable dels graus d’Educació Infantil i Primària del campus Terres de l’Ebre i coordinador d’estes jornades que organitzen de manera conjunta el campus Terres de l’Ebre de la URV, els Serveis Territorials del departament d’Ensenyament a les Terres de l’Ebre, l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE-URV) i el Moviment de Mestres de les Terres de l’Ebre per la Renovació Pedagògica, amb el suport de l’Ajuntament de Tortosa. En les jornades d’Educació Infantil i Primària que tindran lloc al campus Terres de l’Ebre de la URV, s’exposaran algunes experiències en este àmbit al territori i arreu del país.

Així, a la VIII Jornada d’Educació Infantil, que es durà a terme este dissabte 24 de febrer amb el títol “Tu, jo i els altres: Una mirada sistèmica de l’Educació Infantil”, s’analitzaran els casos de l’escola Consol Ferré d’Amposta que a través dels contes mostra els xiquets i xiquetes d’infantil la manera que tenim de relacionar-nos amb els altres. De l’escola Joan Miró de Miami Platja que explicarà les dinàmiques d’acollida a les famílies en les reunions de principi de curs. De l’Escola Fluvià de Barcelona, que treballa la inclusió de les famílies, la pertinença a un grup, l’agraïment a la vida i el reconeixement de la individualitat a través de la creació d’un mandala amb el qual els xiquets i xiquetes agraeixen als seus pares haver-los donat la vida. I, finalment, l’escola La Maquinista també de Barcelona exposarà les estratègies que seguix per vincular les famílies al centre amb la creació de comissions mixtes de mestres i pares. Hi ha inscrites unes 200 persones.

A la X Jornada d’Educació Primària, que es farà el 10 de març, s’explicaran les experiències de quatre escoles més. La Consol Ferré d’Amposta novament que ha desenvolupat a partir d’una activitat vinculada als iaios i iaies conceptes que van des del respecte i el reconeixement a la saviesa de les persones grans fins a reforçar la pertinença al sistema familiar i l’acceptació i respecte envers altres tipus de famílies. L’escola Joan Miró de Miami Platja que amb eines com la relaxació o la música com a fórmula d’acollida matinal referma la pertinença i vincle al grup. L’escola Sant Llàtzer de Tortosa que desenvolupa un programa per cursos per aprofundir en el coneixement i la pertinença a un grup dels alumnes. I finalment, l’escola Doctor Ferran de Corbera d’Ebre que treballaran l’amor i les relacions entre les persones.

Les dos jornades comptaran amb una conferència inaugural sobre pedagogia sistèmica i s’aprofitarà per presentar jornades que van adreçades principalment a mestres d’educació infantil i estudiants de magisteri i pedagogia, així com a d’altres col·lectius vinculats amb l’ensenyament.