La triple sostenibilitat del comerç

«Ha de ser econòmicament viable, socialment beneficiós i ambientalment responsable»

per Susanna Sancho , Amposta, 28 de juliol de 2020 a les 17:16 |
Vivim en un entorn volàtil, incert, ambigu, on l’única certesa que tenim és el canvi constant. La crisi de la Covid19 només ha fet que evidenciar aquesta realitat. És en aquest context que el comerç de proximitat ha de adaptar-se si vol seguir existint i ser rellevant. Aquest entorn tan complex és una amenaça, sí, però també pot ser, i és, una gran oportunitat. De la necessitat en podem fer virtut si del problema en sabem trobar l’oportunitat. Cal estar amatents, observar la realitat sense mirar a un altre costat, preveure el futur i cercar solucions senzilles, de vegades solucions noves a problemes de sempre.

La capacitat d’adaptació del comerç ha demostrat en els dies de confinament la seva cara més valenta. Quan no es pot sortir a comprar hem fet servir les tecnologies de la informació i la comunicació per estar prop de familiars, clients i amics. Hem fet publicitat dels productes a les xarxes socials i s’ha portat el producte o servei a domicili. La innovació i la transformació digital del comerç són una realitat que tenim a l’abast des de fa anys, tot i que potser culturalment no hi estàvem del tot preparats. Ha calgut una pandèmia per començar a fer-la servir de debò. Cada comerç, des de la seva dimensió, ha aguditzat la seva creativitat per fer-nos arribar el seu missatge. Des de vídeos amb el peix de llotja al Mercat fins a la creació exprés de webs i la importació massiva de referències al Market Place, o les cartes dels bars i restaurants amb codi QR.


El futur del comerç de proximitat preocupa a tots, tan en l’àmbit privat com en el públic. Personalment opino que el paper de les administracions en aquest procés no pot ser altre que el d’agent actiu de canvi, un paper de facilitador. Cal posar a l’abast dels comerciants de proximitat eines que els permetin la formació i la gestió del seu comerç al canal on-line. Per això cal que a les administracions hi trobem persones que coneguin bé el sector del comerç i cal que aquestes persones facilitin eines però també que posin ordre. És important també la lluita per la igualtat de condicions fiscals entre petits i grans formats i la lluita contra la competència deslleial.

Un altre aspecte important és el paper de les associacions de comerciants i gremis d’artesans, que han de treballar dur per tenir un associacionisme fort, que sigui un veritable interlocutor davant les administracions i que inciti els comerciants a ser exigents amb l’administració, defensors dels seus drets, però també valedors de les seues obligacions.


Aquests dies en què experts i organitzacions han fet webinars i formacions on-line adreçades al comerç, m’ha semblat molt interessant la idea de la triple sostenibilitat del comerç. Segons el professor Joaquim Deulofeu, de la universitat ESCODI-UB, en l’actualitat el comerç a més de cercar els beneficis econòmics ha de donar un bon servei al client, ser propers i empàtics alhora que es treballa en un model de comerç que sigui beneficiós per la societat, treballant campanyes comercials que aportin beneficis socials a més de beneficis econòmics. El comerços moderns fan col·laboracions amb projectes socials fent donacions al Banc d’aliments, fomenten el voluntariat o fan marca de ser respectuosos amb els drets laborals. I l’últim, però no menys important aspecte, és ser un comerç ambientalment responsable en la correcta gestió dels residus, en la reutilització de recursos i en la substitució del plàstic. Avui el més nou i modern és fomentar la moda de llarg recorregut, reduint el consumisme i fomentant la qualitat, que té més durada i és el punt fort de l’article del comerç de petit format.

El repte actual del comerç és triple si vol continuar tenint el paper tan important que té en els nostres barris i ciutats, ja que ha de ser econòmicament viable, socialment beneficiós i ambientalment responsable.

 

Participació