PSICOLOGIA EN TEMPS DE CORONAVIRUS

Quedar-nos en l'ara i l'aquí

«Moltes vegades hem patit pors pensant què ens podria passar. Són pensaments molt angoixants i semblen no tenir una sortida, treballen en bucle»

per Assumpta Arasa , Santa Bàrbara, 17 de març de 2020 a les 10:50 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 17 de març de 2020 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Capítol IV
 

Ahir ja vaig explicar la importància de quedar-nos en l’ara i l’aquí. De fet, es tracta d’adonar-se del present, deixant anar els pensaments negatius projectats al futur.

Moltes vegades hem patit pors pensant què ens podria passar. Sovint són malsons tipus “com pagaré aquest mes la reparació del cotxe”, “com m'ho faré si la parella se'm posa malalta”...


Tots aquests pensaments són molt angoixants i semblen no tenir una sortida, treballen en bucle i d'una idea asfixiant passen a una altra. Això és així perquè, en part, estan mediatitzats per l'amígdala, una zona del cervell, en forma d'ametlla, especialitzada en processar i emmagatzemar memòries emocionals, i per tant, també relacionada amb memòries referents a la percepció de la por. Com ja vaig dir, l'amígdala, que forma part del sistema límbic, al treballar aquests processos, estarà molt implicada en capacitar-nos per a la supervivència.

Tornant als pensaments en bucle, aquest ens anticipen desgràcies futures, però mai són capaços de preveure les possibles eines que tindrem si, finalment, acabem vivint la situació anticipada.

Molt sovint, jo (i parlo en primera persona) he experimentat aquests pensaments i m'adono que, si passen, no són mai com m'ho havia imaginat i sempre he disposat de possibilitats o ajuts que m'han facilitat el sortir-me'n. Per això, davant d'aquestes temors, el més important és intentar mantenir la calma i quedar-nos en l'aquí i l'ara.

Una manera molt bona de poder estar en el present són els exercicis de Mindfulness o consciència plena. També en trobareu molts per Internet que us ajudaran a estar més presents i relaxar-vos. Només cal que poseu: “ejercicios de Mindfulness”.

Bé, amb aquests exercicis deixo l'escrit d’avui, que tinguem un bon dimarts!
 
Assumpta Arasa Altimira, psicòloga general sanitària

 

Assumpta Arasa
Pintora, psicòloga i activista... Amb el cor a les Terres de l'Ebre i la vista posada en allò que succeeix al meu entorn i prenent-ne part activa, reflexiono i aprenc cada dia més de què és això de la vida...
16/11/2020

​Un altre Nadal

19/10/2020

​Estimem-nos, cuidem-nos

21/09/2020

​Perquè ja fem 20 anys

12/08/2020

Ens prenen l’aigua, ens xuclen la sang

20/07/2020

​Un dia a la platja del nostre Delta

15/06/2020

Trobar-nos a la fresqueta

18/05/2020

La invisibilització dels pobres

05/05/2020

Tornar a la normalitat

28/04/2020

Ens tornarem a besar?

22/04/2020

Normalitat, quina normalitat?

Participació