Un llibre per repensar l'educació

«Hem de canviar les pràctiques educatives, però cal que sapiguem perquè canviem i això requerix reflexió i debat per prendre consciència del lloc on som i cap a on volem anar»

per Guillem Riba, 8 de novembre de 2018 a les 18:10 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 8 de novembre de 2018 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Què està passant al món de l'educació?
En els últims anys estem veient una espècie de renaixença pedagògica. Casualment o no, en una època de crisis sistèmiques, pèrdua de valors i referents culturals, aprofundiment de les desigualtats i mercantilització de la quotidianitat, noves formes de fer i concebre l'educació estan guanyant importància tant entre el professorat com entre les famílies. Hi ha ganes de canvi a les escoles, o d'innovar com se sol dir en l'argot docent, i això és positiu però... què vol dir innovar?

 
La innovació de fet és molt antiga. A Catalunya tenim una rica història d'innovació educativa que va trobar el seu punt àlgid durant la segona república i, en conseqüència, els seus anys més foscos durant la dictadura i en alguns casos fins ja ben passada la transició. Moltes de les pràctiques que ara es presenten com els grans descobriments pedagògics i les més recents de les innovacions, en realitat fa dècades, quan no algun segle, que ja es duien a terme. Això és negatiu? No! Al contrari, demostra que esta tendència regeneradora ve de lluny.
 
Canviar-ho tot per a no canviar res?

Esta història d'innovació-regressió educativa ens demostra la dificultat d'instaurar canvis duradors en el món de l'educació, i no estic parlant del ja típic canvi de llei educativa a cada nou govern, que també, sinó de com els contextos històrics influixen en com entenem la societat i, per tant, també l'escola, lloc on es col·loquen els fonaments d'aquesta. I aquí hem d'anar en compte ja que vivim en una societat hiperaccelerada on tot canvia molt ràpidament, però massa vegades sense el necessari debat social. A l'escola no podem deixar-nos portar per esta inèrcia, innovar en educació està de moda, però les modes són de temporada i generalment responen a determinats interessos de mercat.
 
Hem de canviar les pràctiques educatives, però cal que sapiguem perquè canviem i això requerix reflexió i debat per prendre consciència del lloc on som i cap a on volem anar, si no ens podem trobar amb aquell clàssic d'Il Gatopardo, "canviar-ho tot per a no canviar res", què és el que més li agrada a l'establishment neoliberal que dirigix el món.
 
Què és l'escola en construcció?
El llibre "L'escola en Construcció" vol ser el meu granet d'arena a este necessari debat dins del món de l'educació. La idea del llibre no és presentar noves metodologies, ja hi ha molta bibliografia al respecte, sinó generar preguntes que ens porten a interrogar-nos sobre les funcions i els significats d'allò que fem a les aules. Tal com deia el Moviment Freinet penso que esta és l'única manera d'aconseguir omplir de significat els canvis que fem.
 
«Siempre tienes la posibilidad de hacer pedazos la tarima de tu clase. Pero si, anticipadamente, no has hecho pedazos tu «tarima interior», es decir, los prejuicios tenaces que te paralizan, tu primera tentativa no habrá servido sino para complicar un poco más tu tarea. (...) Es una cuestión indispensable, pues, adquirir esta concepción nueva de tu papel de educador, de tus actitudes, de tu trabajo y de tus objetivos. Esto podrá hacerse lentamente, pero es esencial. Sin esto solamente adquirirás unas técnicas de trabajo, pero sin trascendencia educativa»  (Moviment Freinet)
 
L'escriptura d'este llibre ha segut un exercici personal per reconstruir, donar sentit i direcció a la meua professió. No obstant, les fonts del llibre són múltiples i diverses, per una banda, els grans clàssics de la pedagogia i la sociologia que sempre són una guia per comprendre allò que som i fem, per una altra, els companys i companyes de professió amb qui compartixo la voluntat de millorar el dia a dia de l'escola, i també sense cap dubte, els xiquets i xiquetes que m'ajuden a créixer com a persona i també moltes vegades a tocar de peus a terra.
 
 
Per què un crowdfunding?
Ja fa un temps que tenia el llibre escrit, el vaig enviar a diverses editorials, primer a les poques especialitzades en educació i que publiquen en català, després a d'altres també en català que poguessen tindre una línia editorial propera a la meua proposta. Esta via va tindre poc èxit, bé, algunes van mostrar interès i em van oferir col·laborar escrivint articles per les seues revistes, però respecte al llibre la resposta solia ser que no complia els requisits del mercat, ja que segons em van dir els mestres no llegim massa (si es així ens ho hauríem de fer mirar) i menys dissertacions com la meua que es mouen entre la pedagogia, l'antropologia i la filosofia (sí, de vegades ens agrada complicar-nos la vida a casa). Així que davant esta dificultat, finalment m'he llençat a l'autopublicació, i per ajudar-me amb el finançament del projecte he pensat amb els amics del Verkami i amb tots aquells que estigueu interessats en adquirir el llibre.
 
O siga que ja ho sabeu, si vos interessa aquí teniu l'enllaç de la campanya des d'on podreu trobar el llibre "L'escola en construcció" a un preu inferior del que tindrà després a les llibreries.
 
http://www.vkm.is/escolaenconstruccio
 

 

Participació