L'equip de Filmsnòmades, filmant la protesta de diumenge a L'Aldea. Foto: T.R.
El passat diumenge 19 de juny la Plataforma Trens Dignes Ebre i Priorat va convocar una concentració a l’estació de l’Aldea per denunciar la situació insostenible de les línies ferroviàries R16 i R15 provocada per la manca d’inversions d’ADIF.
La gota que ha fet vessar el got ha estat l’avaria de l'enclavament informàtic de Mont-roig del Camp, al bell mig del tram de via única entre Vandellòs i Tarragona, cosa que ha agreujat els retards de la línia R16 (Barcelona-Tortosa/Ulldecona) i de tots els combois del Corredor Mediterrani.
El Síndic de Greuges de Catalunya ha obert una causa per procedir en contra de RENFE i ADIF, i s’estan recollint signatures per donar més força a la demanda. Per la seva banda la Generalitat, a través del Departament de Territori i Sostenibilitat, ha presentat un requeriment previ a ADIF, pel mal estat de les infraestructures, com a pas previ a la interposició d’un recurs contenciós-administratiu davant de l’Audiència Nacional.
La concentració s’ha convocat sota el lema “Segrestats” al·ludint al segrest que significa cada viatge en què no sabem quan arribarem a destinació i per tant podrem baixar del tren. Però no només estem segrestats pel Ministeri de Foment que el 2016 ha pressupostat inversions per 153M€ per Rodalies de Catalunya, mentre que per autovies i xarxa viària es destinaran 2.194M€ o per l’AVE 3.561M€. També patim el segrest dels polítics, que amb els nostres vots segrestats, no han prioritzat a Madrid el buscar la solució al problema de la via única, o no han fet valdre a Barcelona els interessos i les necessitats en matèria de serveis de transport de les Terres de l’Ebre.
La problemàtica de les infraestructures de l’Ebre i del Corredor Mediterrani han entrat en plena campanya electoral. Parlem de la falta d’inversions i manteniment, i del coll d’ampolla de 40 kms, que amb les limitacions temporals de velocitat i l’avaria a Mont-roig, ha acabat per col·lapsar-se. Però com s’ha pogut arribar fins aquí? Què poc importem els 185.000 ebrencs i què malament s’han defensat els nostres interessos a Barcelona i a Madrid!!
O perdre el temps de vida al tren o instal·lar-se a Tarragona o Barcelona. La mobilitat imperfecta en tren ens ha fet perdre oportunitats i capital humà al territori, i no ens ho podem permetre. Durant el dia
és possible fer 16 vegades el trajecte entre Figueres-Barcelona en 1h45 i 4 trens amb sortida de Figueres et deixen a Barcelona abans de les 9h del matí. També és possible tenir trens de tornada de Barcelona fins a les 21h46. Així sí que es pot viure a Figueres o Girona i treballar o estudiar a Barcelona, i les comarques gironines no perden el seu capital humà per culpa del transport. El tren al servei de l’usuari. I aquí
els horaris de la R16 Barcelona-Tortosa/Ulldecona. Per a plorar d’indignació i ràbia. Volem un tracte equitatiu, que no igualitari, com diu Montse Castellà, portaveu de la Plataforma Trens Dignes Ebre i Priorat.
Cal recordar que des del 2010, el servei de regionals i rodalies és una competència delegada a la Generalitat que contracta a RENFE per oferir-lo. A Catalunya, la Generalitat té potestat per definir tarifes, freqüències i tipus de combois. Precisament,
la Plataforma Trens Dignes Ebre i Priorat es crea el 2013, al poc temps de l’entrada en servei de l’AVE entre Barcelona-Girona que permet fer el trajecte en 38’ i evidencia els greuges comparatius entre territoris. I és gràcies a l’acció de la Plataforma que s’han
aconseguit tota una sèrie de millores en el servei ferroviari de la R15 i la R16.
En plena campanya electoral tots els partits proclamen la seua aposta per les infraestructures. Llegeixo l’expresident Mas dient “defensem aferrissadament les infraestructures de l’Ebre”. Quines? L’autopista o el tren? I des de quan? Cal saber que la política d’infraestructures de la Generalitat, tal com la de l’Estat, sota la confusió que propicia el conflicte de competències,
prefereix la carretera al tren i quan s’ha tingut la possibilitat d’incidir directament a Madrid en la planificació de les infraestructures, s’ha preferit la connexió de l’alta velocitat i no la modernització del Corredor Mediterrani. La setmana que ve ho explicarem. Per no parlar de les
relacions privilegiades entre la concessionària d’autopistes Abertis i la cúpula convergent.
Les filmacions que veieu formen part del procés d’elaboració del documental Desconnectats. La campanya de microfinançament continua, us animem a col·laborar-hi
vkm.is/desconnectats
Podeu trobar tot seguit els vídeos enllaçats al texte:
Desconnectats - Montse Castellà "El perquè de la creació de la Plataforma Trens Dignes Ebre i Priorat" from Filmsnòmades on Vimeo.
Desconnectats - Montse Castellà "Balanç de tres anys d'activisme" from Filmsnòmades on Vimeo.
Desconnectats - Ricard Riol "Fomento i la Generalitat prefereixen la carretera" from Filmsnòmades on Vimeo.