Els usuaris de la línia R-15 entre Reus i Marçà-Falset faran este tram en autobús fins al 3 de setembre

El motiu són les obres de millora al túnel de l'Argentera per suprimir la limitació temporal de velocitat, amb un cost superior als 2 MEUR

Passatgers baixant del tren a l'estació de Marçà-Falset de la R-15.
Passatgers baixant del tren a l'estació de Marçà-Falset de la R-15. | ACN
ACN
25 de juliol del 2017
Actualitzat a la 13:25h
Les obres a la línia de rodalies R-15 entre Reus i Marçà-Falset obligaran a cobrir este tram en autobús des d'este dissabte 29 de juliol i fins al 3 de setembre. Renfe ha informat que, durant poc més d'un mes, habilitarà un servei alternatiu per carretera entre les dos estacions de ferrocarril de la línia d'Estació de França a Riba-roja d'Ebre, passant per Tarragona i Reus, a causa de les obres de millora a la infraestructura, en concret al túnel de l'Argentera. Bàsicament, les obres consistixen en la modernització de la via al túnel per suprimir la limitació temporal de velocitat existent. El pressupost supera els 2 milions d'euros. "Estes actuacions reafirmen el compliment dels compromisos del Ministeri de Foment amb el pla d'inversions a la xarxa de Rodalies de Catalunya", s'afirma en el comunicat de Renfe i Adif.

Entre el 29 de juliol i el 3 de setembre, Adif executarà obres de millora i condicionament en el túnel de l'Argentera, situat en el tram Pradell-Riudecanyes, de la línia d'ample convencional Barcelona-Móra la Nova-Saragossa. Segons informa Adif, donada la necessitat d'actuar en l'àmbit de la infraestructura ferroviària, estes obres comportaran la interrupció de la circulació ferroviària en el trajecte Reus-Marçà-Falset de la línia R-15 de Rodalies.

Per tal de reduir l'afectació al servei, Adif ha planificat l'execució d'estos treballs en època estival, durant la qual, segons assegura, hi ha una menor demanda. Durant este període, i per facilitar la mobilitat dels clients, Renfe ha establert la següent programació per als trens de la línia R15: en sentit sud (de Barcelona a Riba-roja d'Ebre), de Barcelona a Reus, servei habitual en tren; de Reus a Marçà-Falset, servei alternatiu per carretera; i de Marçà-Falset, passant per Riba-roja d'Ebre i Casp, fins a Saragossa, servei habitual en tren. Pel que fa a sentit nord (des de Riba-roja d'Ebre a Barcelona), des de Saragossa fins a l'estació de Marçà-Falset, servei habitual en tren; i des de Marçà-Falset a Reus, servei alternatiu per carretera; i fins a Barcelona, servei habitual en tren.

Esta reprogramació dels serveis permet, segons assegura Renfe, mantindre els horaris habituals en el trajecte Reus-Barcelona, "el que registra el moviment més elevat de viatgers en esta línia", apunta. Per motius operatius, els viatgers de les Borges del Camp podran iniciar i finalitzar el seu recorregut en tren. També s'ha establert un dispositiu amb personal d'informació i atenció al client que orientaran els clients a les estacions de Reus i Marçà-Falset i en el transbordament bus-tren, i viceversa. Per garantir este servei alternatiu, Renfe disposarà de serveis d'autocar per transportar els viatgers afectats.

Millora de la infraestructura al túnel de l'Argentera
Les operacions consistiran en modernitzar la infraestructura de via en este punt, que, amb una longitud de 4.044 metres, és el túnel no urbà de la xarxa d'ample convencional més llarg de Catalunya i el tercer de l'Estat. Amb esta actuació, que té un pressupost superior als 2 milions d'euros (-inclosos els materials-, se suprimirà la limitació temporal de velocitat (LTV) existent en este punt, amb la conseqüent millora de les condicions de circulació, tant per als serveis de viatgers, que també es beneficiaran d'una reducció dels temps de viatge, com per a les circulacions de mercaderies -segons Renfe i Adif.

Els principals treballs comprendran la renovació d'una tercera part de la superestructura de via del túnel i la rehabilitació de la part restant amb l'objectiu de millorar l'índex de qualitat i seguretat del trànsit ferroviari. Per això, es durà a terme la substitució i rehabilitació del carril i les travesses; el sanejament de la capa de balast -eliminant a més la contaminació i les restes de determinats materials com el carbó-, l'optimització dels paràmetres geomètrics de la infraestructura i la millora del sistema de drenatge. Un cop completats estos treballs, es faran les operacions tècniques per verificar l'òptim comportament de les instal·lacions i obres complementàries en els sistemes d'electrificació, seguretat i comunicacions abans de restablir la circulació.

L'actuació que es durà a terme al túnel de l'Argentera s'unix a altres obres ja finalitzades, en execució i previstes a la línia R-15 i que inclouen tots els àmbits del sistema ferroviari -infraestructures, via, electrificació i instal·lacions de seguretat.