Moviments veïnals contra els peatges rebutgen la vinyeta que proposa la Generalitat

Les entitats creuen que els ciutadans ja han pagat massa vegades les autopistes i reclamen, novament, l'aixecament de les barreres

Imatge de l'autopista AP-7 al pas per l'Ampolla
Imatge de l'autopista AP-7 al pas per l'Ampolla | Sílvia Berbís
ACN
17 de juliol del 2017
Actualitzat a les 19:57h
Moviments veïnals que reclamen la gratuïtat de les autopistes catalanes i del País Valencià rebutgen de ple la proposta de la Generalitat d'implantar la vinyeta per circular per les infraestructures viàries. "Ja hem pagat prou les autopistes dels nostres impostos", ha declarat a l'ACN el president de la Federació d'Associacions de Veïns d'Amposta, Llorenç Navarro.

Les entitats, que van trobar-se a Reus fa dos setmanes per abordar l'estratègia conjunta a seguir, responen així a la proposta presentada este dilluns al matí pel conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, al Grup de Peatges. Consideren que la substitució dels peatges per una "tarifa plana" no és una bona proposta per als veïns i per als diferents territoris. Per això, continuen reclamant l'accés lliure a la xarxa.

Després d'analitzar les diferents propostes sobre la taula -des del pagament per ús, la tarifa plana o els peatges- representants de les entitats veïnals ampostines, la Federació de Veïns de Reus, les associacions de Vinaròs i Benicarló, així com Prou Peatges, Prou Peatges Maresme i la Coordinadora No N-II C32 Gratuïta s'han posicionat de forma inequívoca en contra de l'aplicació de la vinyeta que projecta implantar el Govern. "Descartem la vinyeta, no és una bona proposta per als veïns. Per un territori més reequilibrat territorialment i amb alternatives, les barreres s'han de suprimir", ha subratllat Navarro.

De fet, Navarro ha volgut remarcar que, a diferència d'altres entitats que impulsaven la campanya ‘No vull pagar’ i que ara accepten la vinyeta, les entitats reunides a Reus representen una part important de la ciutadania i mantenen el pols contra aquesta mesura. Segons interpreta, este canvi de parer estaria motivat pel fet que, a diferència dels casos de l'AP-7, AP-2, la C-32 nord i la C-33, amb unes concessions que s'extingiran entre els pròxims 2019 i 2021, en algunes autopistes no arribarà fins prop de 2040. "Ho veuen molt lluny", ha apuntat.

A banda d'estes entitats, segons ha afegit, l'oposició a la continuïtat dels peatges a les autopistes continua expandint-se per Catalunya i el País Valencià. En este sentit, ha avançat que el moviment treballa ara també a la comarca de la Safor per mobilitzar la ciutadania per exigir l'aixecament de les barreres. "Això no s'acaba i la veu del poble no pararà de lluitar perquè estem farts de pagar: 157 cops s'haurà amortitzat l'AP-7", ha indicat.