L’Ametlla de Mar estrena la nova façana marítima del port

El moll de ribera s’ha transformat en un nou pol d’activitats per potenciar els serveis nàutics, el turisme i la integració del port amb el teixit urbà | També s'ha estrenat la seu renovada de la Zona Portuària Sud, a La Ràpita, i s'ha presentat la proposta de modificació del Pla especial del port de l’Ampolla

Les obres han suposat una inversió de 420.000 euros i un termini d’execució de gairebé tres mesos
Les obres han suposat una inversió de 420.000 euros i un termini d’execució de gairebé tres mesos | Cedida
Redacció
30 de juny del 2017
Actualitzat a les 17:30h
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull -acompanyat de l’alcalde de l’Ametlla, Jordi Gaseni, i el gerent de Ports de la Generalitat, Joan Pere Gómez- ha inaugurat este divendres la nova façana marítima del port de l’Ametlla de Mar. La transformació d’esta part del moll de ribera ha permès reubicar el sector pesquer d’arts menors, “mantenint als estàndards de qualitat i creant noves activitats relacionades amb el turisme nàutic”, tal i com sosté el Departament de Territori i Sostenibilitat en una nota de premsa.

Així, la façana vol convertir-se en un pol d’activitat que vol dinamitzar econòmicament el port i el seu entorn, i generar ocupació. Les obres han comportat una inversió de 420.000 euros i un termini d’execució de gairebé tres mesos. En este sentit, el conseller Rull ha remarcat que l’actuació permet “consolidar l’activitat pesquera, que és la preferent en aquest port, la que genera més riquesa i més llocs de treball”, alhora que “obrir la instal·lació a altres expressions econòmiques, especialment relacionades amb la nàutica i la nàutica esportiva, que generaran noves oportunitats”.

L’ordenació de l’espai ha permès instal·lar un nou pantalà flotant adossat al moll per ubicar sis embarcacions pesqueres d’arts menors que abans ocupaven esta part del moll de ribera. El pantalà té 36 metres de longitud i dos metres d’amplada, i s’ha equipat amb una rampa d’accés i punts de subministrament de serveis. També s’ha col·locat un segon pantalà flotant de 84 metres de longitud per acollir les embarcacions de serveis nàutics, com ara xàrters nàutics, motos aquàtiques de lloguer i vaixells turístics locals.

A més a més, el projecte ha suposat la construcció d’un nou passeig per als ciutadans més ample que el d’abans: un tram que va des de la plaça del Canó a la platgeta del port, amb l’objectiu de millorar la integració del teixit urbà amb el municipi i potenciar el caràcter turístic de la zona. Amb esta actuació s’han reforçat els itineraris per a vianants per agilitzar la mobilitat peatonal.

En quant els transports, s’han millorat els accessos entre el port i el municipi per reordenar el trànsit rodat i s’ha creat una zona d’aparcament de 32 places de suport a les activitats portuàries. També s’ha generat una zona exclusiva per a l’aturada dels autobusos que porten els visitants a la zona d’activitats nàutiques. L’espai s’ha equipat amb mobiliari urbà al llarg del passeig i s’ha instal·lat un nou enllumenat públic amb tecnologia LED.

Rull ha emmarcat este projecte en el concepte port-ciutat: “El port ha de donar una continuïtat a la vila, no volem ports que estiguin segregats del poble, sinó que en siguin una prolongació”, ha afirmat. Ara, “el port s’obre de bat a bat a la gent”, ha conclòs.

Nova seu de la Zona Portuària Sud

Per altra banda, el Delegat del Govern a les Terres de l’Ebre, Xavier Pallarès i el gerent de Ports han posat en funcionament l’adequació de l’edifici seu de la Zona Portuària Sud a La Ràpita i han presentat la proposta de modificació del Pla especial del port de l’Ampolla.

L’edifici seu de la Zona Portuària Sud a la Ràpita “s’ha modernitzat potenciant el concepte d’oficina sense papers i prestadora de serveis”, sosté Territori i Sostenibilitat. A la primera planta, l’espai s’ha adequat a l’operativa dels treballadors; i a la planta baixa, s’ha creat un espai més ampli amb una zona d’espera i punts per atendre els usuaris del port i els ciutadans.

L’adequació de l’edifici ha precisat una inversió de 150.000 euros i un termini de dos mesos. La urbanització del tram del passeig marítim, que va des de la seu de la Zona Portuària Sud fins a les instal·lacions de Marina Sant Carles, ha permès donar continuïtat a la façana marítima i integrar el port amb el municipi.

L’actuació ha impulsat la permeabilitat del passeig amb els carrers adjacents, millorant la connexió d’estes vies amb les cruïlles. També s’han reforçat els itineraris per a vianants amb la incorporació de nous trams de vorera i la millora dels paviments. A més, s’ha habilitat una petita zona d’aparcament per a mitja dotzena de vehicles. La urbanització d’un tram del passeig marítim ha tingut un cost de 200.000 euros i una execució de dos mesos.

A la inauguració hi ha acudit, també l’alcalde de la Ràpita, Josep Caparrós.

Optimització dels recursos

Finalment Ports de la Generalitat ha presentat la proposta de modificació del Pla especial del port de l’Ampolla, segons la qual no es durà a terme l’ampliació prevista en el Pla especial vigent. La modificació presentada optimitzarà les instal·lacions per reordenar les activitats portuàries; fomentar la vela i apropar més la nàutica a la ciutadania; mantenir la platja de l’Arquitecte que hi ha al contradic; i crear una plaça pública per als ciutadans, integrant millor el port a la vila.

Este Pla especial té el consens de l’Ajuntament i la comunitat portuària i es preveu tenir l’aprovació inicial de l’Ajuntament de l’Ampolla a finals de juliol. Entre les principals novetats del Pla especial modificat hi haurà el canvi d’ubicació de l’activitat del varador de reparació i manteniment de vaixells cap al final del dic de recer, alliberant espais públics per potenciar activitats que connectin millor el port amb el municipi. També es reforça el foment de la vela, creant un accés directe a la platja de l’Arquitecte per evitar la sortida dels alumnes per la bocana del port. Així, es pretén millorar la seguretat i impulsar la pràctica dels esports nàutics.