Centenars de ciclistes de les Terres de l'Ebre participen a la protesta per reclamar més seguretat a les carreteres

Demanen més controls de drogues i alcohol, incorporar una assignatura de seguretat viària a les escoles i reformar el Codi Penal, entre d'altres

Els participants a la protesta, en la concentració a Amposta.
Els participants a la protesta, en la concentració a Amposta. | ACN
ACN
12 de juny del 2017
Actualitzat a les 18:58h
Centenars de ciclistes de les Terres de l'Ebre –gairebé 500, segons l'organització- van recorrer este diumenge el tram entre Tortosa i Amposta per reclamar més seguretat a les carreteres. La protesta, encapçalada per la Federació Catalana de Ciclisme a les Terres de l'Ebre, vol denunciar "la situació d'extrema vulnerabilitat" dels ciclistes a la carretera que, una situació que darrerament ha derivat en nombrosos accidents arreu del territori. "És un no parar", va lamentar durant la protesta Raül Querol, delegat de la Federació i president de la Penya Ciclista Baix Ebre. Entre les demandes que apareixen al manifest hi ha la reforma del Codi Penal, l'increment de controls de drogues i alcohol en rutes habituals de ciclistes i incorporar una assignatura obligatòria de seguretat viària a les escoles, entre altres.

Demanen la creació d'una Unitat Especial d'Agents Ciclistes camuflats que sancione les conductes de vehicles a motor que comprometen la seguretat dels grups ciclistes a les hores i trams més freqüentats; que s'intensifiquen els controls de drogues i alcohol en llocs coincidents amb zones de festa i rutes habituals de ciclistes i que s'implemente, urgentment, una reducció de velocitat tots els caps de setmana des de les 7 hores fines les 15 hores en aquells trams freqüentats per ciclistes.

També demanen l'obligatorietat de la instal·lació en vehicles nous d'un sistema intern de control d'alcoholèmia que condicione la posada en marxa a un resultat negatiu. D'altra banda, proposen llençar campanyes en positiu sobre els avantatges de l'ús de la bicicleta i consells per la seguretat viària i que se situe senyalització horitzontal i, en punts estratègics, d'una marcació de referència, de la distància d'1,5 metres necessària perquè un cotxe avance un ciclista.

"La labor és nostra i de tothom de conscienciar els ciclistes i conductors", va explicar Querol, que va desitjar que "almenys es poguessen aconseguir la meitat" dels punts proposats al manifest. El col·lectiu ha iniciat una recollida de signatures per portar al Parlament i impulsar així una nova llei de seguretat viària.

L'últim accident greu a les Terres de l'Ebre es va produir fa vuit mesos, quan un ciclista va resultar ferit en un tram de la carretera entre Amposta i Tortosa. "Amb l'agreujant que el conductor es fugar", va afegir Querol, que va explicar que el ciclista, que va participar en la manifestació d’ahir, encara està en procés de rehabilitació. "És una pena veure que passa això a algú que practicava l'esport que més li agrada, i més amb la imprudència de no parar a socórrer un accidentat".