Un centenar de persones tallen la via a Móra la Nova per reclamar inversions a l’R-15

Els manifestants demanen millores a la via, noves freqüències i la renovació dels combois

Tall de circulació a Móra la Nova amb una desena de persones sostenint una pancarta i, darrere, el tren aturat.
Tall de circulació a Móra la Nova amb una desena de persones sostenint una pancarta i, darrere, el tren aturat. | ACN
ACN
04 de març del 2017
Actualitzat a les 20:05h
Un centenar de persones s'han concentrat este dissabte, convocats per la Plataforma Trens Dignes, davant l'estació de Móra la Nova per reclamar millores per la línia R-15, que consideren "maltractada". El lema de la concentració ha estat #MaltractatsR15. En la lectura del manifest, han reclamat a Adif la reobertura de l'estació del municipi com a estació de referència de la Ribera d'Ebre i la Terra Alta i el manteniment de la via i catenària per evitar les incidències actuals. Al Govern, li han demanat la creació d'una nova freqüència matinal en direcció Barcelona, l'eliminació dels nous horaris que inclouen els retards i la renovació progressiva de la flota de combois. Els manifestants han tallat la via durant uns vint minuts després de l'arribada d'un tren regional.

El portaveu de Trens Dignes, Josep Casadó, ha recordat que si s'hagués de construir una nova línia R-15 en el tram català, el cost superaria els 400 milions d'euros. "Reclamem sempre infraestructures però no acabem de defensar les que ja tenim", ha apuntat. La línia R-15, que unix Barcelona amb Saragossa i travessa el Priorat, la Ribera d'Ebre i la Terra Alta és també una de les principals vies de mercaderies des de França i Barcelona cap a la resta de l'Estat. Segons Trens Dignes, alguns combois acaben fent el trajecte a la inversa tornant per l'R-14. "La continuïtat de l'R-15 podria perillar si el desdoblament de l'R-14 es planteja en termes de substitució perquè potser les mercaderies acabaran circulant per aquella via", han apuntat en la lectura del manifest, per l'escriptor moranovenc Miquel Esteve.

"Una estructura fèrria és també una infraestructura industrial i fonamental pel desenvolupament de la comarca", ha dit Casadó, que considera que mantindre l'R-15 com a via estratègica en mercaderies ha de ser prioritari perquè funciona com a efecte crida per una bona implantació industrial a la zona i assegura la viabilitat de la línia per transport d'usuaris. D'altra banda, han reclamat la creació de l'Autoritat Territorial de Mobilitat (ATM) perquè coordine entre elles les quatre operadores d'autobusos que oferixen servei al nord de l'Ebre i també amb el servei de tren, i que hi haja un servei de tarifa integrada. "Ha d'estar englobat", ha apuntat Casadó, que ha recordat que hi ha "14 anys d'endarreriment" en esta qüestió.

Reivindicacions
Entre les demandes que Trens Dignes fa al Govern, hi ha la creació d'una nova freqüència matinal en direcció a Barcelona perquè ara hi ha un buit de quatre hores entre les 8.12 hores i les 12.11 hores des de Móra la Nova. També reclamen que s'eliminen els nous horaris, que inclouen els retards "cronificats" i que la plataforma apunta que sumen fins a 150 minuts al dia "de trampa".

Durant la lectura del manifest, també s'ha fet una crida als representants polítics de les Terres de l'Ebre i a la Generalitat per demanar-los "unitat d'acció com a país" a l'hora de defensar esta línia. "No tots els mals de Catalunya són culpa de Madrid, i tampoc tots els mals de l'Ebre són només culpa de Barcelona", han assenyalat.

Després de quatre anys com a plataforma, Trens Dignes també ha fet balanç i han apuntat que, en este temps, s'ha aconseguit el manteniment de dos serveis diaris que connecten la Ribera d'Ebre amb Casp, una rebaixa de tarifes, en vigor des del gener del 2016, l'allargament del recorregut de l'R-15 fins a Riba-roja i una inversió de 13 milions d'euros per al manteniment adequat de la infraestructura en unes obres que han començat fa poc temps.

Ambient festiu
A la concentració, on hi ha hagut música i un ambient molt festiu, han participat també diversos representants polítics i alcaldes de la zona. A més, hi ha participat un personatge especial: el nou capgròs de Móra la Nova, un home dels Nassos que este dissabte ha actuat també com a cap d'estació, donant la sortida al tren regional que, prèviament, han aturat durant quinze minuts per fer un tall de circulació amb motiu de protesta, mentre s'han cridat lemes com "volem trens dignes, no retards".