Lo Pati eixampla la seua aposta per l'art interdisciplinar que dialoga amb el paisatge i la realitat social

El Centre d'Art de les Terres de l'Ebre programa per este 2017 produccions que reflexionen sobre l'extinció ecològica o la violència contra les dones

Redacció
25 de gener del 2017
Actualitzat a les 18:53h
El director del Centre d'Art Lo Pati, Vicent Fibla, durant la presentació de la programació per al 2017.
El director del Centre d'Art Lo Pati, Vicent Fibla, durant la presentació de la programació per al 2017. | Cedida
Les noces de plata del casament entre la mona Micaela i el Mono de l'Anís. Un festival interdisciplinar que gira al voltant del concepte de l'extinció ecològica vinculada a la regressió social i econòmica humana. Una exposició de l'artista ampostina Mari Chordà que, a partir d'un bacteri descobert al Delta de l'Ebre, vol refermar un missatge de tolerància zero vers la violència contra les dones. Lo Pati-Centre d'Art de les Terres de l'Ebre torna a arriscar amb la seua programació d'este 2017 però ho fa eixamplant els horitzons d'un terreny que ja coneix i que s'ha convertit en un dels seus principals signes d'identitat: les produccions interdisciplinars que establixen un diàleg artístic amb el paisatge i la realitat social. El centre, que ha continuat creixent este 2016, amb més de 5.200 visitants i un pressupost de prop de 160.000 euros enguany, incorpora enguany Baladre, un programa anual de residències creatives.

En l'àmbit de projectes i activitats de producció pròpia, lo Pati manté la seua vocació de connectar amb creadors del territori i, en esta ocasió, un dels principals esdeveniments de calendari d'este 2017 serà, precisament, l'exposició de la reconeguda artista ampostina Mari Chordà, prevista del 4 de novembre al 7 de gener de 2018. El projecte, inspirat en un bacteri descobert al Delta de l'Ebre, inclourà fotografia, escultura, performance, instal·lacions i vídeo, a partir dels quals Chordà vol connectar amb les seues "preocupacions ancestrals" sobre el feminisme i el naixement, amb l'actualitat i un missatge de tolerància zero vers la violència contra les dones. "Li vam proposar pensar un projecte d'anar més enllà del que havia fet, en la idea del treball que té, enorme, històric i fundadora de moltes coses, m'agrada la idea de gent gran que continua pensant i arriscant", ha explicat el director del centre, Vicent Fibla.

Una altra de les novetats d'enguany rep el nom d'Extinciófest, un certamen previst entre el 21 i el 23 d'abril. Dirigit pel narrador i activista ampostí Oriol Fuster, el projecte vol esdevenir un intercanvi artístic i cultural interdisciplinar, a través de xerrades, debats, poesia o actuacions musicals que intentaran interpretar con influixen en el present i el futur, del territori i més enllà, les tensions que el moment d'extinció ecològica del planeta origina en relació amb les formes de violència estructural, econòmica i social, fruit d'una certa regressió humana als estadis de predació. 

El calendari d'este 2017, però, l'obrirà el pròxim 25 de març una curiosa proposta: Micaela's Silver Wedding, o el que és el mateix, les noces de plata de la mona Micaela i el Mono de l'Anís de Badalona. El casament simbòlic va tenir lloc fa dos anys i mig, amb una concorreguda performance artística a Badalona. Ara, en motiu de l'aniversari, la iniciativa es trasllada a les Terres de l'Ebre per fomentar la creativitat i l'agermanament dels pobles mediterranis. Hi haurà cercaviles, capgrossos, carrosses i una exposició d'ofrenes al pati en la qual hi ha confirmats quinze artistes.

A banda d'estes novetats, lo Pati continuarà mantenint a la seua programació iniciatives d'edicions anteriors reestructurades i rebatejades. És el cas de Femme in Arts, un festival d'acció social i artístic hereu de la mostra de cinema —amb tocs pluridisciplinars— que s'organitzava en motiu del Dia Internacional de la Violència Contra la Dona. Seran dos dies de festival sota la direcció de la periodista Anna Zaera, que vol convertir-se en una aproximació a la lluita de les dones vers la violència patriarcal i que, des d'ara, s'obre també a propostes com la música i la fotografia, entre d'altres.

Intervencions a les torres de l'Ebre
També torna la convocatòria bianual d'instal·lacions en emplaçaments artístics singulars XYZ. Dirigida per Antòni Ripoll i Eva Cajigos, esta nova edició vol tancar el cicle iniciat amb els anteriors projectes, amb intervencions en espai urbà —al pont penjant d'Amposta— i natural —la barra del Trabucador—, actuant en edificis històrics com les torres de la Carrova d'Amposta i Font de Quinto a Campredó. Dos construccions aixecades entre els seglex XII i XIV, separades pel riu i que històricament n'han controlat l'accés. La idea, segons Ripoll, es poder reprendre la "comunicació" que facilitaven, la transmissió de coneixement i memòries salvant distàncies i aparent obstacles. Els Ports, natura i art, comissariat per Sergi Quiñonero, es tracta d'un projecte d'intervencions plàstiques, performatives i poètiques a la natura, que es vol convertir en una reflexió sobre la relació amb el paisatge i la seua revalorització a través de l'art amb intervencions i visites guiades així com recorreguts públics pels espais de la intervenció en esta zona muntanyosa del territori. 

El programa incorpora una àmplia graella de projectes i activitats produïdes en col·laboració amb altres artistes o entitats. Una de les destacades en este àmbit és la que obrirà portes al centre el pròxim 27 de gener i fins el pròxim 19 de març, és l'exposició col·lectiva Real Time. Art en Temps Real, comissariada per Pau Waelder i procedent de l'Arts Santa Mònica de Barcelona, es tracta d'una mostra que tracta de conceptualitzar artísticament l'ús del temps en el context d'una societat hiperaccelerada, amb un torrent d'esdeveniments, continguts i informació que es crea arreu del món "en temps real". El pròxim mes de març, en col·laboració amb la Sala d'Art Jove de Barcelona, Berta Canela portarà la seua exposició El Delta del Ebro: Destino por excel·lència, un relat inspirat en l'explotació identitària del negoci turístic al territori. Ja al mes de maig, el cicle Out.Side, coorganitzat amb Arts Sant Mònica, Tecla Sala i la Panera, portarà a Amposta dos concerts de noves músiques: Crossing Lines amb la Discordian Community Ensemble i Keith Fullerthon Withman.

Completen la programació col·laborativa les Jornades Musicals a l'Ermita de la Pietat i les seues activitats educatives per a xiquets i gent jove durant el mes de juny; el festival de cinema i paisatge mónFILMAT, del 30 de juny al 8 de juliol —dins del qual s'integra el projecte de cinema col·laboratiu Kino Tarragonik on creadors hauran de desenvolupar projectes al llarg d'una estada de tres dies a la residència de Balada—; el festival de música experimental i electroacústica Sirga; el festival d'arts sonores i visuals Eufònic, entre el 25 d'agost i el 17 de setembre; el festiCAM, festival internacional de teatre i circ d'Amposta, entre el 12 i 14 d'octubre; o la Rabera de Bouetes, hereus de l'extingit festival Bouesia, amb accions pedagògiques i artístiques.

Programa de residències artístiques
Més enllà del vessant expositiu, lo Pati ha aconseguit també enguany posar en marxa un programa de residències creatives estable, amb el nom de Baladre. Es tracta d'un programa anual per copsar el "pols creatiu" a diferents nivells amb voluntat d'acollir artistes i col·lectius d'arreu de l'Estat espanyol per desenvolupar els seus projectes de creació en l'àmbit de les arts visuals a la residència situada a Balada. El centre també participa en la difusió i formació artística dels joves valors amb jornades a l'aula al Pati o el certamen d'art jove i emergent a les Terres de l'Ebre, Ebrergent.

"Tenim fama de rars amb el que fem, propostes estranyes, però també hi ha propostes més obertes i generalistes", ha explicat el director de lo Pati, Vicent Fibla. Considera que el projecte del Centre, en funcionament amb l'actual format des de 2012, està plenament "consolidat". Durant este passat 2016, les visites s'han incrementat fins les 5.228 —per les 4.392 de l'any anterior—.

També en l'àrea virtual: amb un major nombre de visitants al web —19.666—, subscriptors al butlletí —12.180—, i seguidors a les xarxes socials —2.445 a Facebook i 1.256 a Twitter—. "Hem anat en augment, tant per visitants, persones físiques, com per les xarxes i visites al web", ha subratllat. Enguany també ha pujat el pressupost d'activitats que finança la Generalitat —60.000 euros—, l'Ajuntament d'Amposta —40.000 euros— i la Diputació de Tarragona —20.000 euros—: 120.000 euros en total. El consistori ampostí es fa càrrec dels més de 40.000 euros de manteniment i personal anuals.