Consells per reclamar la devolució de les clàusules sòl als bancs

A partir d'avui ja es pot demanar a les entitats bancàries que retornen els diners que han cobrat de més a les hipoteques

Protesta per les clàusules sòl davant del Banc d'Espanya, en una foto d'arxiu
Protesta per les clàusules sòl davant del Banc d'Espanya, en una foto d'arxiu | ACN
Redacció
23 de gener del 2017
Actualitzat a les 20:13h
Els afectats per les clàusules sòl poden reclamar, a partir d'avui, dilluns 23 de gener, a les entitats bancàries que els hi retornen els diners que han cobrat de més a les hipoteques per l'aplicació de les anomenades clàusules sòl o clàusules terra, declarades nul·les pel Tribunal Suprem (TS) i pel Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE). 

El procediment de reclamació és gratuït per a totes les persones consumidores i s'ha de resoldre en un termini màxim de 3 mesos. Un cop s'haja rebut la resposta del banc, es recomana no dixar-se pressionar ni precipitar-se en donar una resposta, ja sigue per acceptar la proposta de l'entitat bancària, rebutjar-la o fer una contra-oferta.

Si passen els 3 mesos, el procediment quedarà cancel·lat i l'usuari haurà d'acudir als tribunals si vol continuar la reclamació. Si es dóna este cas, l'afectat estarà exempt de pagar les costes judicials si finalment els tribunals li atrubuixen una compensació major de la que li oferia el banc.

D'altra banda, si al rebre la reclamació el banc considera que no ha d'abonar res al client, també es donarà per finalitzada la negociació i l'afectat haurà de passar a la fase judicial. Però si pel contrari el banc i el client arriben a un acord, el demandant tindrà un termini de 15 dies per acceptar l'oferta final de la banca i després poder rebre la compensació.

És recomanable emportar-se la documentació a casa per examinar-la amb tranquil·litat. Dedicar el temps necessari per estudiar si s'està d'acord o no i donar una resposta meditada. Si convé, es pot consultar a un advocat o gestor per a què us assessore o oriente.

Cal tenir present que esta reclamació prèvia en cap cas exclou que es pugue reclamar posteriorment per via judicial si no s'està d'acord amb la proposta que ha fet l'entitat bancària. Tampoc poden negar que s'acudisca a la via judicial, ja que això n'és un dret.

Per reclamar la devolució dels diners que el banc ha cobrat de més i que actualitzen la quota de la hipoteca que s'està pagant, s'ha de sol·licitar per escrit al Servei d'Atenció al Client (SAC) de l'entitat bancària que actualment està cobrant la hipoteca.

D'altra banda, es recomana enviar-ho de manera que en quede constància, per exemple via carta certificada amb acusament de rebuda o via burofax, és a dir, a través de correus portant dos exemplars del text.

El pagament es farà normalment en efectiu, però les parts poden arribar a un acord en el qual es pacte una compensació diferent. Arribat este punt, el banc ha de proporcionar al client un document en el qual s'explique les condicions de l'acord i l'afectat ha d'acceptar-les reconeixent expressament que entén el que està signant. En cas que el client no accepte, es cancel·laria el procés i només quedaria oberta l'opció de recórrer als tribunals.

També s'ha de tenir en compte que una vegada es pose en marxa el procés de reclamació extrajudicial, les parts no podran prendre accions legals l'una contra l'altra per esta causa. Si alguna d'elles ho fes, el procés quedaria tancat i només es podria arribar a una compensació per via judicial.

Com a text de la reclamació, es pot enviar el model de reclamació genèric que ha posat a disposició de la ciutadania el Consell Comarcal del Montsià, on només s'haurà d'indicar les dades personals i les del banc.