Festes majors digitals

Redacció
08 d'agost del 2013

No és cap novetat dir que els dispositius mòbils (telèfons, però també tauletes) són d'ús cada cop més freqüent. I no només entre els jóvens; de vegades me quedo sorprès quan persones d'una certa edat obren el seu telèfon intel·ligent i consulten el Facebook o qualsevol altra aplicació social. La gent porta el seu mòbil sempre al damunt i l'utilitza com a eina per a comunicar-se, per a interactuar, per a enregistrar un vídeo o per a fer fotos. Els actes de les festes majors estaran plens de gent, i segur que també de mòbils a ple funcionament.

Davant la gran quantitat d'opcions i eines disponibles, i la impossibilitat d'avastar-ho tot, anem a veure alguna de les opcions més "concorregudes" o amb més possibilitats de portar-se a la pràctica:

• Programa de Festa Major (App): algunes poblacions ja comencen a disposar del seu programa de festes en forma d'App. En el cas d'Amposta això ja és possible. i també ja està disponible per a La Galera i l'Ametlla de Mar. Totes elles per a sistemes Android, de moment.

• WhatsApp: ideal per a colles festeres, penyes taurines, associacions de tot tipus, famílies extenses, ... la possibilitat de crear grups permet que amb un sol missatge la comunicació arribi a tots els seus integrants, i ràpidament tothom està assabentat d'allò que fa referència al grup. A més de missatges de text, també es poden compartir talls de veu, fotos i vídeos. Si el grup és molt nombrós és aconsellable desactivar els avisos si no volem anar tot el dia amb el mòbil "pitant" per tot arreu.

• Etiquetes específiques: cada vegada és més freqüent en un acte porti associada una etiqueta o tag específic. Es coneixen perquè al seu davant porten el signe #, i bàsicament serveixen per marcar (o etiquetar) qualsevol cossa que compartim a la xarxa. Per exemple, #AmpostaFestes2013. Això permet que tothom que vulgui aportar informació d'un esdeveniment a la resta d'usuaris, posi l'etiqueta a la seva aportació. Així tothom que segueixi l'etiqueta podrà visualitzar-ho (sense que per això sigui necessari que nosaltres seguim a tothom). Ho acabarem de veure en les propostes que segueixen més avall. En aquest punt, és important que no hi hagi massa dispersió d'etiquetes, millor una per a tot. D'aquí que caldria que el consistori proposes una etiqueta "oficial" per a facilitar el seguiment de les festes en digital. Si no ho fa el consistori, si no pren la iniciativa, ho farà la comunitat, tal i com ja passa ara en alguns casos.

• Facebook: possiblement és una de les xarxes socials més utilitzades. Hi ha diverses opcions per a organitzar la informació i les aportacions. Des de la creació d'un grup específic per a les Festes Majors fins a la creació d'una pàgina específica. Si ho organitzem d'aquesta manera el més segur és que ens reporti feina d'organització i/o haver d'acceptar com a amistats a persones que no tenim massa afinitat o que en aquest moment no desitgem. Fent ús d'una etiqueta, com ara per exemple #AmpostaFestes2013, ens evitem tots aquests problemes, i a la vegada podem compartir les nostres aportacions festeres de forma molt fàcil i còmoda.

• Twitter: en aquesta xarxa social l'ús de les etiquetes és més acusat. Per tant, els usuaris de Twitter hi estan més acostumats a fer-les servir. Es poden fer servir llistes d'usuaris específics per a l'esdeveniment festiu, però ens trobem novament amb la necessitat d'ahver-los d'admetre com a amistats. Igual que abans, molt més fàcil compartir les nostres aportacions amb una etiqueta consensuada (per exemple #AmpostaFestes2013). Es pot començar a veure que és convenient buscar o utilitzar la mateixa etiqueta en les diverses xarxes. Com més fàcil millor.

• Instagram: es tracta d'una xarxa social on els usuaris comparteixen fotografies. A les fotografies s'hi poden afegir comentaris i etiquetes. Pels mateixos motius que ja s'han comentat anteriorment, s'hauria de consensuar una etiqueta per a compartir les imatges (per exemple #AmpostaFestes2013).

• Youtube: en aquest cas es poden pujar vídeos i posar-hi l'etiqueta en el títol de vídeo, en la seva descripció o en les etiquetes descriptives. És la manera més ràpida de que el nostre vídeo sigui localitzat. A partir d'aquí es poden fer llistes de reproducció i demés.

El més important és "seguir" les etiquetes adequades. Ens podem assabentar de quines són (en cas que no n'hi hagi cap de declarada o definida formalment) a través dels usuaris que seguim a la xarxa, i fixant-mos amb quines etiquetes són les que ells utilitzen. Acostumeu a fer servir etiquetes en les vostres interaccions. Són poderoses !!