Territori treu pit d'una major puntualitat a les línies ferroviàries de l'Ebre un cop aplicats els ajustaments horaris

La Generalitat continua requerint a Adif que enllestisca la doble via entre Vandellòs i Vila-seca per poder reduir el temps de trajecte

Tren circulant per Tortosa.
Tren circulant per Tortosa. | CCBE
Redacció/ACN
24 de novembre del 2016
Actualitzat a les 16:18h
Els darrers ajustaments als horaris de les dos línies de regionals de Rodalies de les Terres de l'Ebre, R16 i R15, han permès incrementar els nivells de puntualitat fins al 90%, en el cas de l'R16 -Tortosa-Barcelona-, i del 80% pel que respecta a l'R15 -Riba-roja d'Ebre-Barcelona-, segons dades facilitades pel Departament de Territori i Sostenibilitat. Estos percentatges s'han aconseguit en els primers 10 dies de l'aplicació dels nous ajustaments als horaris que es van implementar a partir del 12 de novembre. El temps mig previst als horaris comercials en un trajecte de l'R16 entre Tortosa i Barcelona estació Passeig de Gràcia és de 2 hores 28 minuts. El retard mig en estos primers 10 dies és de 4 minuts, assolint un índex de puntualitat del 90%, una xifra que la Generalitat considera "òptima".

Si es té en compte el retard mig d'estos nous horaris, a l'R15 el temps real de viatge és de 3 hores i 8 minuts, mentre que fins al canvi d'horari del 12 de novembre era de 3 hores i 19 minuts. També l'R16 ha reduït el temps real de viatge; en este cas, amb l'ajust que es va fer a l'agost els usuaris van guanyar 11 minuts i amb el canvi que s'ha introduït este novembre el trajecte s'ha escurçat 4 minuts més.

Ara bé, el canvis d'horari no han estat ben rebuts per la plataforma Trens Dignes, qui els ha rebutjat perquè segons expliquen "incorporen una mitjana de gairebé 9 minuts de retard per comboi", i que diàriament "acumulen gairebé sis hores de retard camuflat". Ara bé, Territori assegura que la nova modificació horària ve motivada d'una banda per ajustar els horaris un cop s'han acabat les afectacions per les obres que Adif s'havia compromès: tercer fil a València, l'enclavament de Mont-roig del Camp i la renovació de la via d'accés a l'Estació de França. De l'altra, s'ha hagut de readaptar la malla de circulació per l'aturada de l'Euromed a l'estació de l'Aldea, que ha provocat modificacions horàries a l'R15 i R16 però també a l'R2 Sud.

Amb tot, des de la Generalitat s'advertix que el "gran problema" de l'R16 seguix sent el tram de via única entre Vandellòs i Vila-seca. Adif ha incomplert reiteradament la previsió de calendari sobre la posada en marxa de la doble via, la darrera data és maig del 2017, però des del Departament de Territori s'insistix amb este requeriment. Segons càlculs tècnics, l'entrada en servei d'esta doble via permetria reduir el trajecte entre Tortosa i Barcelona entre 30 i 40 minuts.

Pel que fa a la línia R15 s'hi han d'invertir 13 milions d'euros entre el 2017 i el 2018 per arranjar la infraestructura entre Riba-roja d'Ebre i Reus, i per eliminar les 13 limitacions temporals de velocitat existents.