Trens Dignes denuncia que els nous horaris de l'R-15 i l'R-16 acumulen diàriament gairebé sis hores de retards camuflats

La plataforma titlla d'«incomprensible» que no es pugue comprar un bitllet per anar amb Euromed de l'Aldea a Tarragona o València

Imatge d'arxiu d'un acte reivindicatiu de la plataforma Trens Dignes Ebre.
Imatge d'arxiu d'un acte reivindicatiu de la plataforma Trens Dignes Ebre. | S.B.
Redacció
15 de novembre del 2016
Actualitzat el 24 de novembre a les 15:39h
La plataforma Trens Dignes ha comptabilitzat que les línies R-15 i R-16 juntes sumaran 327 minuts al dia de retards cronificats, "o el que és el mateix: 5 hores 45 minuts al dia de temps robat als usuaris, i això sense que hi haja cap avaria ni incidència", ha informat la plataforma en un comunicat. Això succeix després que el passat dissabte, 12 de novembre, entrés en vigor la segona modificació dels temps a l'R-16 -la primer es va fer a l'agost- i la primera a l'R-15.

Segons la plataforma, l'R-15 té 12 freqüències al dia -6 serveis- amb una mitjana de 12,5 minuts de retard cronificat per tren, i l'R-16 té 20 freqüències -10 serveis- amb una mitjana de gairebé 9 minuts de retard camuflat per comboi. Tot i que el comput global de minuts de retard afegits a l'R-15 i l'R-16 és similar -150 i 177, respectivament- la mitjana és major a la línia de la Ribera d'Ebre i el Priorat perquè té menys freqüències i, per tant, menys trens per absorbir un afegiment de minuts paregut.

Han explicat que des de la Generalitat s'al·lega que així els horaris són més fiables, que s'assemblen més a la realitat. "Nosaltres els hi contestem que potser sí que sabem quan arribem, però hi arribem més tard i, en tot cas, tampoc no és mai del tot certa l'hora que es marca i està sotmesa a constants incidències". A més, han recordat que "en el període que va de l'11 de juliol a l'11 d'octubre, la línia R-16 ha acumulat 28.896 minuts de retard, dels quals 11.661 camuflats gràcies als nous horaris implantats el 5 d'agost". Això equival a 20 dies sencers, han especificat. "L'únic que aconseguixen Renfe i la Generalitat és maquillar els horaris, que tampoc no eviten els retards, i fer millorar l'estadística de manera tramposa a base d'allargar el temps de trajecte".

D'altra banda, la plataforma s'ha mostrat satisfeta de la nova inversió de 13 milions d'euros anunciada pel Ministeri de Foment, que ha de servir per eliminar Limitacions Temporals de Velocitat (LTV). Així com de l'allargament "d'un servei ja existent", ja que el tren que fins ara sortia de Móra la Nova a les 12.11h, ara ho farà de Riba-roja a les 11.35h, i del seu equivalent en direcció contrària, el primer del matí des de Barcelona, que abans acabava el seu recorregut a Móra la Nova a les 8.47h, ara finalitzarà el trajecte a Riba-roja a les 9.29h. De manera que es donarà servei a Flix, Ascó i a la mateixa Riba-roja.

Valoracions de l'Euromed
Tot i que, com va exposat el passat dissabte la portaveu de la plataforma, Montse Castellà, la parada de l'Euromed a l'estació de l'Aldea és "tot un èxit per al territori". Trens Dignes ha titllat "d'incomprensible que el servei s'hage posat en marxa sense tindre totes les variables previstes".

També ha criticat que "a dia d’avui no sigue possible comprar un bitllet a Tarragona, tot i que el tren fa parada en esta ciutat". I han lamentat que és igualment "surrealista, que no s'oferisca el servei de connexió amb el País Valencià", ja que en direcció sud, el tren s'atura per baixar però no per pujar.