Foment i la Generalitat es reuniran amb els alcaldes de l'Ebre i Tarragona per parlar sobre l'N-340

La trobada busca avançar en la recerca d'una solució a l'alta sinistralitat i a l'elevat volum de trànsit de la carretera

ACN
20 d'octubre del 2016
Actualitzat a les 16:10h
Un camió bolcat en un accident a l'Ampolla.
Un camió bolcat en un accident a l'Ampolla. | @bomberscat
El Ministeri de Foment i la Generalitat celebraran una reunió conjunta amb els ajuntaments i consells comarcals de les Terres de l'Ebre i el Camp de Tarragona el proper 7 de novembre per tal d'analitzar la problemàtica de la carretera N-340. La trobada es celebrarà a Barcelona per avançar en la recerca d'una solució a l'alta sinistralitat i a l'elevat volum de trànsit que absorbeix esta carretera des de les Cases d'Alcanar fins a tocar de Vilafranca del Penedès.

Foment treballa en estos moments per instaurar el mateix sistema que va aplicar a l'N-II a Girona: prohibir el pas de camions per l'N-340 i obligar els transportistes a utilitzar l'AP-7 amb una bonificació dels peatges del 50%. La proposta, però, no compta amb el suport dels alcaldes, que exigixen la gratuïtat de l'autopista per a tots els vehicles, ni tampoc és ben rebuda pels transportistes, que s'oposen a pagar el peatge. Davant esta negativa, la Generalitat insistix que "no impulsarà cap mesura que no compte amb el suport del territori".

La situació de l'N-340 a les Terres de l'Ebre i el Camp de Tarragona ha pres volada de nou esta setmana arran del retret del RACC (Reial Automòbil Club de Catalunya) a Foment, a qui ha acusat públicament "d'haver estat passiu vers la problemàtica d'esta via". El RACC ha recordat que durant el darrer any a l'N-340 ha hagut 9 persones que han perdut la vida en 7 accidents mortals, 5 dels quals comptàvem amb la implicació d'un camió. Per este motiu, l'entitat ha instat Foment a desviar els vehicles pesants, assegurant que "permetria reduir dràsticament" la mortalitat.

Resposta de l'Estat
Des del govern espanyol, el subdelegat a Tarragona ha respòs el retret del RACC destacant que l'últim any s'ha reduït un 80% la mortalitat a l'N-340, i avui el Secretari d'Estat d'Infraestructures, Transport i Habitatge, Júlio Gómez-Pomar ha apuntat que és "inadequat que el RACC carregue contra Foment, ja que les competències de Trànsit són de la Generalitat". En una entrevista a Rac 1, Gómez-Pomar ha afirmat que la Conselleria d'Interior "podria prohibir demà mateix de manera exclusiva el trànsit de vehicles pesats per l'N-340".

El número 2 de Foment ha assegurat que el Ministeri "ja ha negociat amb Abertis per bonificar els camions que abandonen la Nacional i utilitzen l'AP-7", i ha detallat que "ha pactat una compensació de 5 milions d'euros a canvi de les rebaixes dels peatges als transportistes". Alhora, Júlio Gómez-Pomar ha reiterat que la solució a l'N-340 ha de ser "consensuada amb la Generalitat i els alcaldes".

Més d'un any de reivindicacions
Precisament, la reunió del proper 7 de novembre a tres bandes -Estat, Generalitat i representants del territori- arribarà després de més d'un any d'intenses reivindicacions per part dels municipis afectats. Durant l'últim any i mig, els alcaldes s'han reunit diverses vegades amb responsables de Foment i de la Generalitat per intentar trobar una solució, que a dia d'avui seguix sense acord. Simultani a estes reunions, els batlles i moviments veïnals també han protagonitzat diversos talls de trànsit a la carretera Nacional. 

L'última reunió de gran envergadura entre els alcaldes i la Generalitat es va celebrar este agost, on van assistir tant el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, com els màxims responsables de mobilitat i trànsit. A la trobada, Rull va revelar que Foment havia mostrat una "predisposició clara a bonificar els camions a l'AP-7 per a què abandonessen l'N-340, seguint el mètode Girona". Automàticament, però, els municipis van recordar la seua disconformitat, reclamant de nou la gratuïtat total de l'autopista fins que no s'allargue l'autovia A-7 com a alternativa gratuïta a la Nacional.

Rull va mostrar suport públic al posicionament dels alcaldes, i va reconèixer que part de l'enuig dels batlles provenia de les solucions que Foment ha instaurat el darrer any per pal·liar la sinistralitat, basades en la construcció de rotondes, la instal·lació de bandes sonores rugoses i en la prohibició de fer girs a l'esquerra. El Conseller va admetre que "aquestes mesures havien empitjorat la mobilitat per als veïns del territori".